Czym jest monitoring znaku towarowego i czy warto się decydować na takie działanie?

Materiał informacyjny zastrzezone.pl

Rejestracja znaku towarowego nie musi być wcale końcem Twoich działań względem nazwy firmy czy logo, którym dysponujesz. Jak się okazuje, sama rejestracja nie zawsze jest jednoznaczna z końcem zmartwień oraz pełnym bezpieczeństwem znaku. Sama ochrona jest realna, jednak obowiązek “pilnowania” został przeniesiony na barki właściciela znaku. Nic więc dziwnego, że zagadnienie monitorowania znaku towarowego robi się coraz popularniejsze. Sprawdź, co oznacza monitorowanie znaku towarowego, dlaczego należy to robić oraz co się dzieje, jeśli konkretny znak nie będzie poddany regularnemu monitorowaniu!

Monitorowanie znaku towarowego — dlaczego warto to robić?

Urząd Patentowy od 15 kwietnia 2016 roku nie sprawdza nadchodzących nowych zgłoszeń znaków towarowych, biorąc pod uwagę ich podobieństwo względem znaków, które zostały zarejestrowane już wcześniej. Przedsiębiorcy nie mają więc pewności, czy podobne znaki nie zostały zarejestrowane już dużo wcześniej. Nie mają też pewności ci przedsiębiorcy, którzy już zarejestrowali swój znak i obawiają się plagiatu czy nadmiernego podobieństwa. Aby w odpowiednim momencie wnieść sprzeciw, warto samodzielnie monitorować znak towarowy, bądź zlecić to zadanie zewnętrznym podmiotom.

Jak realnie wygląda monitorowanie znaku towarowego?

Praktyka pokazuje, że monitoring znaku towarowego polega na stałym kontrolowaniu, jakie zgłoszenia napływają do Urzędu Patentowego i czy nie są one nazbyt podobne do już zarejestrowanych znaków. Nie jest to trudne, ponieważ wszystkie napływające znaki są w pewnym momencie publikowane w ogólnodostępnym biuletynie. Etap ten jest zagwarantowany procesem rejestracji znaku towarowego. Jeśli więc przedsiębiorca bądź zatrudniona przez niego kancelaria zauważy na opublikowanej liście podobne, bądź tożsame znaki, może w ciągu trzech miesięcy złożyć sprzeciw, którego następstwem będzie postępowanie wyjaśniające.

Czym grozi brak monitorowania zastrzeżonych znaków towarowych?

W wielu dziedzinach naszego życia trafne jest przysłowie “lepiej zapobiegać, niż leczyć”. To samo tyczy się znaku towarowego oraz jego monitorowania. Trzymanie ręki na pulsie pozwala zapobiec ewentualnej rejestracji zbyt podobnego lub praktycznie identycznego znaku towarowego. Konkurencja nie śpi, przedsiębiorca również nie powinien. Znacznie łatwiej jest zapobiec rejestracji podobnego znaku, aniżeli toczyć batalię w całkowicie odrębnym postępowaniu toczącym się przed Urzędem Patentowym.

Decydując się na monitorowanie możemy skutecznie napisać wniosek sprzeciwowy wobec konkretnego znaku towarowego, dzięki czemu nie zostanie on dopuszczony do rejestracji, dopóki sprawa nie zostanie wyjaśniona.

Co ciekawe, postępowanie dotyczące unieważniania znaku towarowego jest znacznie droższe, aniżeli próba zapobiegnięcia rejestracji zgłoszonego znaku. Poza tym jest to znacznie bardziej skomplikowane. Samo postępowanie sprzeciwowe rozstrzygane jest przez jednego eksperta, zaś postępowania unieważniające zarejestrowany już znak wymaga zebrania trzyosobowego kolegium oraz rozprawy.

Korzyścią płynącą z monitorowania znaku towarowego i szybkiej reakcji ze strony przedsiębiorcy jest fakt, iż osoba chcąca wprowadzić konkretne towary na rynek zastanowi się dwa razy, czy ma to w ogóle sens. Z pewnością zasięgnie również porady prawnika, który chętnie wyjaśni wszelkie konsekwencje, jakie wiążą się z wykorzystaniem cudzego znaku.

Jak podejść do monitorowania znaków towarowych?

Zastrzeżony znak może być monitorowany na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest monitoring samodzielny. Jak to zrobić? Biuletyn ze znakami zgłoszonymi do rejestracji aktualizowany jest 4 razy w miesiącu. Co to oznacza? Dla przedsiębiorcy, który chce prowadzić monitoring samodzielnie, oznacza to przeprowadzenie analizy 4 razy w miesiącu pod kątem tego, czy jakiś znak nie jest zbyt podobny lub wręcz identyczny.

Zajęcie to jest stosunkowo czasochłonne, gdyż standardowy biuletyn może mieć nawet 100 stron. Co więcej, prawidłowe monitorowanie wymaga obiektywnej oceny bazującej na doświadczeniu. Profesjonalista z pewnością nie będzie miał kłopotu stwierdzić, czy dany znak wymaga sprzeciwu, czy jednak nie.

Istnieje też opcja monitorowania znaku poprzez kancelarię patentową. Można skorzystać z ich wiedzy, umiejętności, odpowiedniego spojrzenia na zagadnienie. Rozwiązanie to będzie sporą oszczędnością czasu dla przedsiębiorcy, ale również gwarancją, iż sprawą zajmują się profesjonaliści.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski