MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Europosłowie za podziałem LHS

Aleksandra Dunajska
Europosłowie za podziałem LHS
Europosłowie za podziałem LHS PKP LHS
Całemu zamieszaniu winien jest Pakiet Kolejowy, przyjęty przez Komisję Europejską ponad miesiąc temu. Dokument ma wprowadzić m.in. większą konkurencyjność na rynku przewozów.

Zgodnie z nim PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa z siedzibą w Zamościu miałaby być poddana takim samym wymogom, jak inne spółki kolejowe w Europie. A to oznaczałoby konieczność rozdzielenia działalności przewozowej od zarządzania infrastrukturą, czyli m.in. torami. A więc wprowadzenie zasad obecnych dziś w przewozach pasażerskich, gdzie funkcjonuje PKP Intercity, a osobno np. PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Dla LHS zmiany będą niekorzystne. Podziałowi będzie towarzyszyła liberalizacja, co oznacza wpuszczenie na tory LHS innych przewoźników, np. rosyjskich - uważa Piotr Szeliga, poseł Solidarnej Polski z Lubelszczyzny, który napisał w tej sprawie interpelację do ministra transportu (na razie bez odpowiedzi). - Poza tym spółka będzie skazana na prywatyzację albo likwidację, a to z kolei oznacza zwolnienia - dodaje polityk.

LHS zatrudnia 1285 osób, w tym 800 w woj.lubelskim

Spółka zatrudnia 1285 osób w pięciu województwach, większość - około 800 - w lubelskim. LHS przeznaczona jest do transportu towarowego. Prowadzi od polsko-ukraińskiej granicy na Śląsk (rozstaw szyn 1520 mm, czyli szerszy niż standardowy w Europie, pozwala na transport towarów ze Wschodu, gdzie rozstaw jest szerszy, bez konieczności przeładunku na granicy) i jest jedną z najlepiej funkcjonujących spółek w grupie PKP. W 2010 r. miała ponad 26,6 mln zł zysku netto.

Ratunkiem dla spółki miała być poprawka wyłączająca ją spod ogólnych unijnych zasad, zawartych w Pakiecie Kolejowym. Mimo starań polskich eurodeputowanych, nie przyjął jej jednak Parlament Europejski. Zdaniem Leny Kolarskiej- Bobińskiej, europosłanki PO, nie oznacza to jednoznacznie negatywnych skutków dla LHS: Na pewno konieczna będzie restrukturyzacja. Prawdopodobny jest podział spółki, może prywatyzacja. Ale na razie nie trzeba podnosić larum. Ważne będzie, jakie ruchy w świetle nowych regulacji podejmą władze LHS.

Sama PKP LHS nie chce komentować sprawy, odsyłając do ministerstwa transportu. Resort informuje zaś tylko, że "Polsce trudno będzie zaakceptować wszystkie elementy Pakietu Kolejowego, wśród nich brak jednoznacznego wyłączenia LHS spod ogólnych zasad regulujących rynek kolejowy".


Nasze serwisy:
Serwis gospodarczy - Wybierz Lublin
Serwis turystyczny - Perły i Perełki Lubelszczyzny
Serwis dla fanów spottingu i lotnictwa - Samoloty nad Lubelszczyzną
Miasto widziane z samolotu - Lublin z lotu ptaka
Nasze filmy - Puls Polski


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski