Europosłowie za podziałem LHS

Aleksandra Dunajska
Europosłowie za podziałem LHS
Europosłowie za podziałem LHS PKP LHS
Całemu zamieszaniu winien jest Pakiet Kolejowy, przyjęty przez Komisję Europejską ponad miesiąc temu. Dokument ma wprowadzić m.in. większą konkurencyjność na rynku przewozów.

Zgodnie z nim PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa z siedzibą w Zamościu miałaby być poddana takim samym wymogom, jak inne spółki kolejowe w Europie. A to oznaczałoby konieczność rozdzielenia działalności przewozowej od zarządzania infrastrukturą, czyli m.in. torami. A więc wprowadzenie zasad obecnych dziś w przewozach pasażerskich, gdzie funkcjonuje PKP Intercity, a osobno np. PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Dla LHS zmiany będą niekorzystne. Podziałowi będzie towarzyszyła liberalizacja, co oznacza wpuszczenie na tory LHS innych przewoźników, np. rosyjskich - uważa Piotr Szeliga, poseł Solidarnej Polski z Lubelszczyzny, który napisał w tej sprawie interpelację do ministra transportu (na razie bez odpowiedzi). - Poza tym spółka będzie skazana na prywatyzację albo likwidację, a to z kolei oznacza zwolnienia - dodaje polityk.

LHS zatrudnia 1285 osób, w tym 800 w woj.lubelskim

Spółka zatrudnia 1285 osób w pięciu województwach, większość - około 800 - w lubelskim. LHS przeznaczona jest do transportu towarowego. Prowadzi od polsko-ukraińskiej granicy na Śląsk (rozstaw szyn 1520 mm, czyli szerszy niż standardowy w Europie, pozwala na transport towarów ze Wschodu, gdzie rozstaw jest szerszy, bez konieczności przeładunku na granicy) i jest jedną z najlepiej funkcjonujących spółek w grupie PKP. W 2010 r. miała ponad 26,6 mln zł zysku netto.

Ratunkiem dla spółki miała być poprawka wyłączająca ją spod ogólnych unijnych zasad, zawartych w Pakiecie Kolejowym. Mimo starań polskich eurodeputowanych, nie przyjął jej jednak Parlament Europejski. Zdaniem Leny Kolarskiej- Bobińskiej, europosłanki PO, nie oznacza to jednoznacznie negatywnych skutków dla LHS: Na pewno konieczna będzie restrukturyzacja. Prawdopodobny jest podział spółki, może prywatyzacja. Ale na razie nie trzeba podnosić larum. Ważne będzie, jakie ruchy w świetle nowych regulacji podejmą władze LHS.

Sama PKP LHS nie chce komentować sprawy, odsyłając do ministerstwa transportu. Resort informuje zaś tylko, że "Polsce trudno będzie zaakceptować wszystkie elementy Pakietu Kolejowego, wśród nich brak jednoznacznego wyłączenia LHS spod ogólnych zasad regulujących rynek kolejowy".


Nasze serwisy:
Serwis gospodarczy - Wybierz Lublin
Serwis turystyczny - Perły i Perełki Lubelszczyzny
Serwis dla fanów spottingu i lotnictwa - Samoloty nad Lubelszczyzną
Miasto widziane z samolotu - Lublin z lotu ptaka
Nasze filmy - Puls Polski


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
Ość
ciebie, biedaku, zatrudnić nie chcieli? No, bo widzisz - tam zatrudniają FACHOWCÓW...
O
Ość
jedna z najlepszych firm przewozowych w Polsce... już zaczęła przeszkadzać konkurencji, więc łapią się wszelkich sposobów, aby ja zniszczyć...
ABSOLUTNIE nie wolno dopuścić do tego. NAJWYŻSZY CZAS, aby nasz rząd zaczął bronić POLSKICH interesów, POLSKICH firm przed nieuczciwą konkurencją ze strony firm trzęsących "Parlamentem" UE!!!
c
ciotka-pociotka
1285 darmozjadów to zdecydowanie za mało !! zatrudnić dalsze 20 tys. same ciotki pociotki!!
R
Robert
Gdzie inni posłowie? Tylko Szeliga walczy o LHS? Innych nie interesują miejsca pracy w Zamościu?
n
nina
Niedługo będziemy drugim Kongo albo Bangladeszem ....
e
eisenfaust
Ale co się dziwić, jak do "jewroparlamentu" idą z ramienia Polski zazwyczaj osoby skompromitowane tutaj w kraju do cna. Że już nie da się ich gdzie indziej wsadzić, to się ich wpycha do "jewroparlamentu". A potem się dziwimy, że nie wiedzą za czym głosują. Pani Kolarskiej-Bobińskiej nie powierzyłbym krowy do wypasu, nie wiem co ta baba tam robi.
w
wodór
zysk przewozowy to rodzynek z ciasta PKP/LHS ...czyli dla bogatych ...
m
mzl
PO z tuskiem matołem na czele rozwalą Polskę i sprzedadzą ruskiej hołocie !!!! Dranie won z sejmu !!! kto na tych debili głosuje ??!!!!!
K
Kłopot z głowy?
Swojego czasu Rosjanie chcieli wybudować "pieremyczkę" czyli gazociąg omijający Ukrainę a biegnący przez wschodnią Polskę. Polski rząd oczywiście się na to nie zgodził. Więc Rosjanie z Niemcami wybudowali gazociąg po dnie Bałtyku, który omija i Ukrainę i Polskę.
z
znafca
Bo decydenci UE powiedzieli że ma być inaczej i że trzeba sprzedać. Polski tłumok nigdy nie zrozumie geniuszy z Brukseli....
d
dr Marco
Niedawno w Internecie była wiadomość, że Rosjanie przymierzają się do linii szeroko-torowej z Rosji do Austrii, w celu przewozu towarów z Chin. Z pominięciem Polski, rzecz jasna.
Dalej, tołkujmy Rosjanom o Katyniu, pancernych brzozach itp. Ciekawe jak na tym wyjdziemy
s
siuśmajtek
"Zdaniem Leny Kolarskiej- Bobińskiej, europosłanki PO, nie oznacza to jednoznacznie negatywnych skutków dla LHS" - widać ważniejsze dla Pani są nowe ciuszki, podróże po Polsce w celu autopromocji....
Jeśli to nie oznacza negatywnych skutków to na pewno się Pani nie nadaje do reprezentowania tego regionu!
F
Fang
poprzez tworzenie nowych stanowisk dla prezesów dyrektorów i rad nadzorczych.Spółka przynosi zysk nie trzeba więc zmian.Kiedyś mieli na LHS chrapkę Niemcy teraz również Rosjanie.Niech sobie wybudują nowe linie.Prośba również do redakcji.Pokazać dokumenty jakie zostały złożone przez eurodeputowanych w Brukseli bo może być tak że się starali rozmawiając między sobą.Konkrety.
j
ja
Skoro coś jest dobrze i przynosi zyski to po co psuć?
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie