Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z wizytą we wnętrzach nowego Dworca Lublin. Kiedy pojawią się na nim pierwsi podróżujący? Zobacz nasze zdjęcia

Jakub Sarek
Jakub Sarek
Małgorzata Genca
Małgorzata Genca
Z wizytą we wnętrzach Dworca Metropolitalnego. Znamy datę otwarcia
Z wizytą we wnętrzach Dworca Metropolitalnego. Znamy datę otwarcia Małgorzata Genca
- 12 stycznia uruchamiamy Dworzec Lublin - mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie - administratora obiektu. W przyszłości będziemy mogli dotrzeć z niego m.in. do Lyonu i Wilna.

- To duma Lublina i Lubelszczyzny - uważa Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego.

Chodzi o dworzec metropolitalny - a precyzyjniej Dworzec Lublin - dla komunikacji autobusowej, który stanął w sąsiedztwie dworca głównego PKP. Dzisiaj poznaliśmy oficjalną datę otwarcia obiektu.

- W piątek 12 stycznia uruchamiamy całą funkcjonalność Dworca Lublin - z kasami biletowymi, informacją pasażerską i pierwszymi przewoźnikami - zapowiada Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie - administratora obiektu.

Cztery dni wcześniej do obsługi komunikacyjnej dworca skierowanych zostanie pięć kolejnych linii komunikacji miejskiej. Chodzi o te kursujące z podlubelskich miejscowości, czyli nr 5 (Świdnik i Mełgiew), 22 (Pliszczyn), 24 (Nasutów), 52 (Świdnik Mały) i 74 (Ciecierzyn i Rudnik). Ich bieg kończy się aktualnie w centrum miasta. Wydłużenie trasy tych miejskich autobusów to pierwszy etap wprowadzania nowej siatki połączeń lubelskiej komunikacji miejskiej. Oznacza to, że od przyszłego miesiąca pasażerowie pod nowy dworzec będą mogli bezpośrednio dojechać autobusami aż 12 linii.

Z kolei na weekend 13-14 stycznia przewidziano dni otwarte dworca z atrakcjami dla mieszkańców Lublina.

Jaka przyszłość czeka zatem dotychczasowy dworzec PKS na Podzamczu. Zarządza nim podległa Urzędowi Marszałkowskiemu spółka Lubelskie Dworce?

- Będzie wygaszany - ucina krótko pytania marszałek woj. lubelskiego, Jarosław Stawiarski.

Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina wskazuje, że przenosiny przewoźników z obecnego dworca PKS na Dworzec Lublin będą się odbywać stopniowo.

- Szacujemy, że do połowy 2024 r. powinniśmy zamknąć ten proces - ocenia urzędnik.

Jak z kolei przekonuje Malec, z ust przedstawicieli stowarzyszeń przewoźników padają następujące deklaracje:

- Tak, przenosimy się z Podzamcza w nowe miejsce. Ale dajcie nam trochę czasu na załatwienie wszystkich kwestii proceduralnych i uporządkowanie rozkładów jazdy.

Z iloma przedsiębiorcami zawarto już umowy umożliwiające korzystanie z obiektu?

- Wydaliśmy ok. 20 zezwoleń. Prowadzimy dalsze rozmowy z kolejnymi podmiotami - zaznacza Grzegorz Malec.

I dodaje, że w planach przewoźników są m.in. połączenia do francuskiego Lyonu, a także do Kijowa, Wilna i estońskiego Tallinna.

- Przyjmujemy i zapraszamy każdego przewoźnika. Plusy naszej oferty? Standard oraz ceny - stwierdza dyr. ZTM.

I tak: zgodnie z wrześniową uchwałą Rady Miasta ws. warunków, zasad i stawek opłat za korzystanie z dworców i przystanków komunikacyjnych należących i zarządzanych przez Gminę Lublin koszt jednego zatrzymania się środka transportu na dworcu wyniesie złotówkę. Tak ma być do 31 sierpnia 2024 r. Potem cena wzrośnie, ale tylko do 2 zł.

- Opłaty za korzystanie z przystanków i dworca wyliczane są jako kwota stanowiąca wynik iloczynu liczby zatrzymań w miesiącu według rozkładu jazdy - czytamy w uchwale.

ZTM po rozmowach z przewoźnikami zgodził się, żeby busy zatrzymywały się na przystankach przeznaczonych dla komunikacji miejskiej. Chodzi m.in. o Dworzec Główny PKS 04 przy al. Tysiąclecia (to ten znajdujący się zaraz przy budynku dworca) i Tarasy Zamkowe 01.

Dla porównania na Dworcu PKS na Podzamczu przewoźnicy - w zależności od rodzaju i długości trasy przewozu oraz liczby miejsc dla pasażerów w swoich pojazdach - za każdy odjazd płacą od 5,70 do 26,70 zł netto. Tak wynika z wprowadzonego w 2019 r. cennika, do którego dotarł portal Jawny Lublin.

Tak prezentuje się Dworzec Lublin

Budynek Dworca Lublin ma 51 metrów długości i 25 szerokości.

Nad ziemią powstały dwie kondygnacje (8 metrów wysokości), trzecia zlokalizowana jest pod ziemią. To parking dla samochodów osobowych. Pomieści 174 auta. Trzykondygnacyjny budynek dworca będzie miał częściowo użytkowy dach. Zadaszenie obiektu wykonane jest w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi i wypoczynkowymi. Użytkowy dach, jak i zadaszenie nad stanowiskami dla autobusów - 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej i 13 dla komunikacji miejskiej - wsparte są na olbrzymich wolnostojących charakterystycznych filarach. Mają one postać wysokich ażurowych kielichów.

- Obiekt jest supernowoczesny, energooszczędny spełnia wszystkie wymagania, które przed budynkami użyteczności publicznej stawia XXI wiek. To centrum komunikacyjne jest wynikiem przemyślanych strategii, które realizujemy od wielu lat. Stanowi domknięcie tych inwestycji, które budują nowoczesny, bezpieczny i przyjazny transport publiczny - mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

W ramach inwestycji przebudowane zostały ulice m.in. 1 Maja, Pocztowa, Młyńska, Gazowa, Krochmalna. Koszt całego zadania to 340 mln zł, z czego 194 mln stanowi dofinansowanie unijne.

Budowa dworca zakończyła się 20 października 2023 r. - 15 miesięcy później niż pierwotnie planowano.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski