Najwyższa Izba Kontroli oceniła, jak po pięciu latach od zakończenia realizacji inwestycji wygląda Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo. Trasa liczy ponad 2000 kilometrów, wiedzie przez województwa warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Projekt kosztował 274 mln zł. Realizowało go pięć urzędów marszałkowskich oraz kilkadziesiąt gmin i powiatów.
- Przejezdność na trasie Green Velo została zachowana, jednak kontrola wykazała wiele nieprawidłowości dotyczących właściwego utrzymania stanu technicznego dróg i mostów, po których przebiega szlak – ocenia NIK w najnowszym raporcie w tej sprawie.
NIK zwraca też uwagę na problemy, które są efektem błędów popełnionych w czasie projektowania szlaku. Z powodu poziomu wód na Bugu, okresowo nieczynna jest przeprawa promowa Niemirów-Gnojno (granica województw lubelskiego i podkarpackiego), a turyści muszą szukać innej drogi. - Na etapie projektowania szlaku w Niemirowie planowano wybudowanie nad Bugiem kładki pieszo-rowerowej – przypominają kontrolerzy NIK. Kładka nie powstała do dziś.
- W 2/3 kontrolowanych gmin i powiatów oznakowanie szlaku było niekompletne, a w czterech braki były na tyle istotne, że mogły stwarzać problemy z odnalezieniem właściwego kierunku jazdy – stwierdza NIK.
Na terenie województwa lubelskiego kontrolerzy zauważyli, że „nie wykonywano zadań związanych z utrzymaniem oznakowania pionowego szlaku na drogach powiatowych/gminnych”.
- Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich wyjaśnił, że dokonywano przeglądów oznakowania trasy rowerowej tylko na szlaku przebiegającym w ciągu dróg wojewódzkich - tłumaczy Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy marszałka województwa lubelskiego.
Co z pozostałymi odcinkami trasy? Jak wyjaśnia Małecki, zgodnie z umowami zawartymi między województwem a gminami i powiatami, to te samorządy miały dbać o naprawy trasy i infrastruktury na swoich drogach. Jak jednak ustaliła NIK, większość z nich, „nie ponosiła w latach 2016–2020 żadnych wydatków na uzupełnienie lub odtworzenie oznakowania Green Velo”.
Problem z bezpieczeństwem
NIK przeprowadziła też ankietę wśród użytkowników trasy. Respondenci podkreślili m.in., że część szlaku przebiega ruchliwymi drogami, które nie mają wyznaczonego odrębnego pasa dla rowerów. Zwykle w takich sytuacjach nie ma też możliwości przejazdu inną trasą. Kontrolerzy zwracają więc uwagę na wypadki z udziałem rowerzystów. „W latach 2016-20 w pięciu województwach doszło do 288 zdarzeń z udziałem rowerzystów, w których zginęły 3 osoby, a 59 zostało rannych” – czytamy w raporcie. W przypadku województwa lubelskiego to osiem zdarzeń, w których ranne zostały dwie osoby.
Co dalej?
Zdaniem NIK konieczne jest m.in. wyłonienie lub powołanie jednego podmiotu, który będzie zarządzał Green Velo. Remigiusz Małecki zapewnia, że są prowadzone w tej sprawie rozmowy z samorządami innych województw.
- Dzielnica Śródmieście w obiektywie. Zobacz archiwalne zdjęcia
- Weekend z obostrzeniami. Zamknięta rzeczywistość Krasnegostawu. Zobacz fotorelację
- Pomysł na udany weekend? Ruiny zamku w Krupem. Zobacz fotorelację ze spaceru
- Mazurki, babki, lub pisanki. Przedostatni jarmark przy Lubartowskiej przed świętami
- Gigantyczna palma wielkanocna stanęła przy świdnickiej parafii. Zobacz zdjęcia
- O Kraśniku ciągle głośno: rolnik odkrył wejście do jaskini z czasów epoki lodowcowej
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?