Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inwestycje kolejowe: Pociągiem do stolicy w godzinę i 30 minut

Dominik Smaga Infografika Tomasz Piekut-Jóżwicki
Z takimi maksymalnymi prędkościami z Lublina do Warszawy pociągi mogą jeździć obecnie
Z takimi maksymalnymi prędkościami z Lublina do Warszawy pociągi mogą jeździć obecnie
Modernizacja linii kolejowej z Lublina do Warszawy trafiła na listę podstawowych projektów Polskich Linii Kolejowych na lata 2014–2020. Prace zaczną się najprawdopodobniej w 2015 r. i potrwają około trzech lat.

Na liście znalazły się w sumie 24 projekty, w tym także nasza linia na odcinku Lublin–Otwock. Co z ostatnią częścią trasy do stolicy? – Odcinek z Otwocka do Warszawy Wschodniej może być realizowany w ramach innego projektu, czyli węzła warszawskiego – wyjaśnia Małgorzata Kwiatkowska, rzecznik lubelskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Plan zakłada, że między Otwockiem a Lublinem pociągi rozpędzą się do 160 km/h.

– I jeśli odcinek za Otwockiem zostanie wykonany razem z węzłem warszawskim, to czas przejazdu z Lublina do Warszawy Wschodniej skróci się do 90 minut – informuje Dariusz Torczyk, kierownik kontraktu w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe.

Koszty są ogromne, wstępnie mówi się o 4 mld zł. Duży jest też zakres robót.

– Trzeba zbudować wzdłuż torów drogi zbierające ruch z likwidowanych przejazdów i skierować samochody na nowe wiadukty – wylicza Torczyk. Dobudowany zostanie drugi tor między Otwockiem a Pilawą. Powstanie nowa sieć energetyczna, wymienić trzeba sporą część przepustów.

Przebudowane zostaną wszystkie przystanki na trasie, a jest ich około czterdziestu.

– Perony muszą być dostępne dla niepełnosprawnych. Tam, gdzie są przejścia podziemne, dobudujemy windy. Tam gdzie się da, przebudujemy przystanki, by perony miały tylko jedną krawędź – mówi kierownik kontraktu.

Duże zmiany czekają też Dworzec Główny w Lublinie.

Znikną wiaty, wszystkie perony zostaną pokryte jednym wspólnym dachem. Przedłużony o część przy budynkach pocztowych zostanie pierwszy peron. Będą z niego odjeżdżać po dwa składy naraz: przodem do Warszawy składy dalekobieżne, a przodem do Świdnika szynobusy na lotnisko.

Inwestycja ma się zacząć w 2014 lub 2015 r.

Kolejarze wskazują raczej na ten drugi termin. Dalszy odcinek linii nr 7 między Lublinem a Dorohuskiem ma być przebudowany dopiero po roku 2020. 

Na razie pozostają tylko doraźne remonty. Ale i na nie brakuje pieniędzy. – Najgorszy na trasie do Warszawy jest odcinek między Puławami a Nałęczowem. Grozi nam tu ograniczenie prędkości nawet do 60 km/h – stwierdza Jerzy Zachary z Zakładu Linii Kolejowych w Lublinie. – Prosimy centralę o 9 mln zł, żeby podreperować tor w tym miejscu: wymienić co któryś podkład i pewne odcinki szyn. Wtedy utrzymalibyśmy 100 km/h, a być może udałoby nam się podnieść prędkość do 120 km/h i utrzymać ją aż do samej modernizacji. Czekamy na pieniądze.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski