Większość zdjęć pochodzi z przełomu lat 60. i 70. Pierwszymi lubelskimi trolejbusami były pojazdy radzieckie, jednak nie cieszyły się one dobrą opinią. - Sprowadzono je z Warszawy i były mocno wyeksploatowane. U nas dłużej stały w naprawie niż jeździły - opowiada Bohdan Turżański, znawca lubelskiej komunikacji miejskiej, który obecnie pracuje nad książką o jej historii.
Kolejnymi trolejbusami, jakie trafiły do Lublina, były czechosłowackie skody. W 1955 r. sprowadzono pierwsze sztuki wersji 8 Tr, a w 1963 r. - 9 Tr.
Lubisz stare fotografie? - czytaj nasz serwis specjalny i oglądaj zdjęcia
- Jak na tamte czasy były to bardzo dobre pojazdy - przyznaje Bohdan Turżański. Skody wyróżniały się niewielką awaryjnością, były też bardzo pojemne. - W przeciwieństwie do autobusów jeżdżących wtedy po Lublinie były trzydrzwiowe - dodaje.
Na zdjęciach umieszczonych na naszej stronie widać trolejbus jadący przez Krakowskie Przedmieście. Na masce pojazdu widać początek napisu SAM.
- To skrót od samoobsługi. Tak pod koniec lat 60. oznaczano pojazdy bez obsługi konduktorskiej. To była wówczas nowość i w ten sposób przypominano o niej pasażerom - tłumaczy Wojciech Turżański, brat Bohdana, również znawca lubelskiej komunikacji miejskiej.
Na naszej stronie znajdą Państwo więcej zdjęć, m.in. z uroczystości przekazania pętli przy ul. Związkowej i tłumu czekającego na przyjazd jelcza. Pełne uroku i klimatu są zdjęcia wykonane w nocy na terenie i w pobliżu zajezdni Helenów.
Te fotografie to także kawałek historii Lublina. Możemy przypomnieć sobie rondo przed ratuszem, zobaczyć, jak kiedyś wyglądała zabudowa przy rondzie na "Klinie" i jak niewielki był przystanek w pobliżu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?