Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubelska firma sprzedała za granicę bojowe honkery bez zezwolenia? Prokuratura oskarża Zbigniewa T.

Piotr Nowak
Piotr Nowak
W 2010 r. polskie MON zamówiło 60 lubelskich honkerów dla wojska. Maszyny zostały wyprodukowane w Lublinie
W 2010 r. polskie MON zamówiło 60 lubelskich honkerów dla wojska. Maszyny zostały wyprodukowane w Lublinie Małgorzata Genca/archiwum
Do lubelskiego sądu wpłynął akt oskarżenia przeciwko Zbigniewowi T. Lubelski przedsiębiorca jest oskarżony o wyprodukowanie i sprzedaż nigeryjskiej armii dziesięciu specjalistycznych samochodów honker. Transakcji miał dokonać bez wymaganego zezwolenia.

Lubelskie firmy DZT Fabryka Samochodów i Fabryka Samochodów Honker miały wyprodukować i sprzedać do Nigerii samochody wojskowe. Według prokuratury, transakcji dokonały bez wymaganych zezwoleń.

„Żaden z tych podmiotów nie ma koncesji na produkcję i obrót wyrobami o przeznaczeniu wojskowym, ani zezwolenia na obrót takimi towarami z zagranicą” – czytamy w akcie oskarżenia, który w tym tygodniu wpłynął do Sądu Okręgowego w Lublinie. Za procederem miał stać Zbigniew T., prezes obu firm.

Z Lublina do Lagos
Oskarżenie dotyczy wydarzeń z lat 2015-2016. 10 października 2015 r. Zbigniew T. miał podpisać z Himgrash International Nigeria Limited umowę na dostawę dziesięciu samochodów o łącznej wartości 375 tys. dolarów. Honkery zostały wyprodukowane w Lublinie. Bezpośrednim odbiorcą były siły zbrojne Nigerii.

Samochody wyprawiono 6 kwietnia 2016 r. do Gdyni. FSH poinformowała agencję celną, że ładunek stanowią zwykłe samochody terenowe. W porcie zostały zapakowane na statek i wysłane do Lagos w Nigerii.

Jednak zdaniem prokuratury honkery nie były zwykłymi samochodami terenowymi, a pojazdami wojskowymi. Cztery maszyny miały szyby kuloodporne, a sześć – obrotowe wieżyczki strzelnicze. Na czas przewozu wieżyczki miały zostać zdemontowane i schowane w pojazdach, żeby nie wzbudzać podejrzeń. Jak ustaliła prokuratura, pojazdy z szybami kuloodpornymi stały na końcu kontenerów, żeby celnikom trudniej było do nich dotrzeć.

Na trop procederu wpadła Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Postępowanie prowadzi Prokuratura Okręgowa w Lublinie. Śledczy ustalili, że firmy, których prezesem był Zbigniew T., sprzedały pojazdy wojskowe bez wymaganej koncesji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i bez zezwolenia Ministerstwa Rozwoju. Za obrót z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa bez wymaganej zgody grozi do 10 lat pozbawienia wolności. Sprawę rozpatruje Sąd Rejonowy Lublin-Zachód w Lublinie.

Honkery odjechały
Fabryka DZT powstała w 2010 r. Honkery dla polskiej armii produkowała w jednej z hal po dawnym FSC. Obecnie firma znajduje się w upadłości likwidacyjnej. Jej prezes Zbigniew T. był już wcześniej karany. Musiał wpłacić poręczenie majątkowe w wysokości 25 tys. zł i jest objęty dozorem policji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski