Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lublinianie coraz rzadziej kupują kwiaty

Ewa Pajuro, Aleksandra Dunajska
Jacek Babicz
Nowe zwyczaje ślubne, nie tak huczne jak dawniej imieniny u Krystyny, mało romantyczni mężczyźni, wyższy VAT - to niektóre z powodów, dla których kupujemy mniej kwiatów. Sprzedawcy szacują, że różnice - w porównaniu z sytuacją sprzed kilku lat - sięgają kilkudziesięciu proc.

- Spadek sprzedaży zauważam od kilku lat. Na śluby ludzie kupują np. zabawki i przybory szkolne, wino albo kupony Lotto. Panowie rzadziej obdarowują kobiety kwiatami. Nie organizuje się też już tak wystawnych jak niegdyś imienin - wylicza Edyta Chojnacka, właścicielka Kwiaciarni w Podcieniach.

- Do tego doszła tegoroczna podwyżka VAT na kwiaty - z 3 do 8 procent. Jej efektem są wyższe ceny. Poza tym zmniejszono zasiłki pogrzebowe, co powoduje, że także przy okazji pogrzebów ludzie kupują mniejsze wiązanki - tłumaczy Anna Smolińska - Wieczorkiewicz prowadząca Pracownię Florystyczną PassjaFlora, wiceszefowa Lubelskiego Klubu Florystycznego.

Z danych portalu Forsal.pl wynika, że statystyczny Polak kupuje 10 kwiatów rocznie. To dwa razy mniej niż przed 20 - 30 laty. Oddalamy się tym samym od krajów jak np. Norwegia z liczbą ponad 100 kwiatów na osobę.

Po śmierci abp. Józefa Życińskiego, bp Mieczysław Cisło zaapelował do wiernych, aby nie przynosili na uroczystości pogrzebowe kwiatów, a zamiast tego wspierali fundusz stypendialny archidiecezji. To przelało czarę goryczy kwiaciarzy. Też wystąpili z odezwą: "Nie rezygnujcie z kwiatów!".

Anna Smolińska - Wieczorkiewicz podkreśla, że o ile sprzedaż kwiatów spada, to rośnie zainteresowanie innymi usługami florystycznymi - np. profesjonalnym dekorowaniem sal na uroczystości. - W tym sensie zaczynamy doceniać kwiaty. Ludzie zauważają, że kiedy jest ładna sala, piękna panna młoda to kwiaty będą idealnym dopełnieniem całości - wyjaśnia.

Okazuje się też, że kiedy tradycyjne kwiaciarnie tracą klientów, rosnącą popularnością cieszy się pachnący handel w Internecie. Jan Szykier z portalu e-kwiaty.pl do słowa "sukces" podchodzi jednak ostrożnie: - To w Polsce wciąż raczkujący biznes. Zobaczymy, co będzie za jakiś czas. Ale zainteresowanie jest rzeczywiście coraz większe. Obsługujemy m.in. firmy, które wysyłają kwiaty do swoich kontrahentów.

A Wy uważacie, że obdarowywanie kogoś kwiatami to staroświecki gest?


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski