Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie. Od hip-hopu do baletu

Sylwia Hejno
Legendarny spektakl „Revelations”  zobaczymy w wykonaniu Ailey II
Legendarny spektakl „Revelations” zobaczymy w wykonaniu Ailey II Fot. Kyle Forman
- Taniec jest dla każdego. Wierzę, że taniec przyszedł od ludzi i powinien zawsze być im oddawany - mówił Alvin Ailey, amerykański tancerz, choreograf i założyciel Alvin Ailey American Dance Theatre.

Zmarł pod koniec lat 80. Jego idee ucieleśnia wciąż grupa Ailey II, jedna z dwóch wielkich gwiazd zza oceanu, obok Alonzo King Lines Ballet, które zobaczymy na tegorocznych 22. Międzynarodowych Spotkaniach Teatru Tańca w Lublinie.

- Wybraliśmy te kompanie ze względu na szczególny wkład, jaki wniosły, szczególnie z uwzględnieniem kultury afroamerykańskiej. Oba zespoły się różnią, ale wskazują na ogromny, wspaniały potencjał tańca w Stanach Zjednoczonych. Spojrzenie w stronę Ameryki jest dla nas ważne w tym roku - mówi organizator, Ryszard Kalinowski.

Ailey założył swój teatr w 1958 r. w Nowym Jorku. I choć jako ciemnoskóry gej mierzył się z rasizmem i nietolerancją, to stał się jedną z wielkich postaci tańca współczesnego i zrewolucjonizował go i wprowadził do niego wątki kultury afroamerykańskiej. „Revelations” to najsłynniejszy spektakl-legenda, hołd złożony dziedzictwu, w którym mieszają się blues, gospel czy kazania.

Ailey II, grupa wiele lat kierowana przez Sylvię Waters, urosła do jednej z najpopularniejszych w USA i znanych na całym świecie kompanii. Łączy ideę szkoły tańca, pokazów i centrum społecznego. Tworzą ją młodzi tancerze i choreografowie, świeże pomysły sprawiają, że estetyka zespołu cały czas się rozwija. W wykonaniu Ailey II zobaczymy „Revelations”, a także inne spektakle.

Alonzo King jest z kolei określany jako wielki wizjoner baletu. Tancerz, choreograf i aktywista na rzecz praw obywatelskich, stworzył jedną z największych kompanii tanecznych w Ameryce, Alonzo King Lines Ballet. Klasyczny balet jest punktem wyjścia dla poszukiwań nowego języka ruchu i ekspresji, czerpania z różnych tradycji. „Lines” w nazwie ( „linie”) odnoszą się do horyzontalnego postrzegania świata, końca i początku, myśli, wieczności, czy wreszcie - linii melodycznej.

Zobaczymy m.in. „Figures of speech”, spektakl stworzony we współpracy z poetą, Bobem Holmanem. Tworzywem były wiersze i pieśni tubylcze. Spotkają się słowo i ruch, bo dla Kinga taniec to więcej niż sztuka wizualna. „Kiedy oglądam kogoś, jak tańczy, słucham, co ma do powiedzenia, zamiast patrzeć, co robi” - mawia.

Oczywiście te dwa zespoły to tylko czubek tanecznej góry. Przed nami jeszcze duża dawka tańca z kręgu amerykańskiego (m.in. kompania

, międzynarodowy, premierowy spektakl Colleen Thomas czy polski remiks Trishy Brown Ramony Nagabczyńskiej). Nie zabraknie wschodnich sąsiadów (m.in. Butchok Art Family, Olga Labovkina), poznamy także dwa zupełnie odmienne oblicza współczesnego, francuskiego hip-hopu. Linda Hayford zabierze nas w intymną, nastrojową podróż do wnętrza umysłu, a Fouad Boussouf z Compagnie Massala - wprost na wypełnione bitami ulice Maroka.

22. MSTT, 16-22 listopada, Centrum Kultury, Sala Operowa CSK, karnet 300 zł, bilety 30-70zł

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:




Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie