Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na al. Solidarności staną nowe ekrany akustyczne

Artur Jurkowski
Ekrany akustyczne, z powodu przekroczenia norm hałasu, staną w rejonie wiaduktu przy al. Warszawskiej
Ekrany akustyczne, z powodu przekroczenia norm hałasu, staną w rejonie wiaduktu przy al. Warszawskiej Małgorzata Genca
Ekrany akustyczne na dł. 12 m trzeba dobudować na al. Solidarności. Normy hałasu na dojazdówce do obwodnicy generalnie nie są przekraczane.

Rejon wiaduktu przy alei Warszawskiej to najgłośniejsze miejsce na „nowej” al. Solidarności. Normy hałasu są tam przekroczone o 5,3 dB w dzień (maksymalny dopuszczony wskaźnik to 61 dB) i o 5,2 dB w nocy (maksymalnie - 56 dB). - To jedyne miejsce na tej arterii, gdzie hałas jest powyżej dopuszczalnych norm. Na pozostałych odcinkach poziom hałasu w dzień jest od 2 do 14,5 dB niższy niż określają przepisy - mówił Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

Miasto przeprowadziło tzw. analizę porealizacyjną wybudowanego oraz zmodernizowanego odcinka al. Solidarności. Chodzi o 3,8-kilometrowy fragment od skrzyżowania z al. Sikorskiego i ul. gen. Ducha do granic miasta. - To obligatoryjne badania, które określają faktyczny poziom hałasu w porównaniu do założeń przyjętych do realizacji inwestycji - wyjaśniał Kieliszek.

Okazuje się, że ratusz musi dobudować nowe ekrany akustyczne. - W rejonie wiaduktu przy al. Warszawskiej trzeba dostawić 12 metrów ekranów - stwierdził Kieliszek. I dodał: - Nakłady na ten cel przekroczą 50 tys. zł. Jeśli znajdą się na to środki, roboty zostaną wykonane w przyszłym roku.

Łącznie wzdłuż alei Solidarności, po obu je stronach, stanęło 4,9 km ekranów. Ich budowa kosztowała ok. 18 mln zł. Poziom hałasu był mierzony w 14 punktach. - Np. przy ul. Mgielnej wyniósł 59 dB w dzień i 55,7 dB w nocy. Ale już w rejonie ul. Jaśminowej te wartości wynosiły odpowiednio 46,5 dB i 42,5 dB - mówił Kieliszek.

„Mapa akustyczna” al. Solidarności była nadzieją dla kierowców na zmiany w organizacji ruchu na tej trasie. Na dwujezdniowej arterii obowiązuje od listopada ub. roku ograniczenie prędkości do 60 km na godzinę. Wcześniej, przez krótki okres, można było tam jeździć do 90 km/h. Powód? Mieszkańcy skarżą się na hałas. - Badania nie pokazują , że normy są przekraczane. Nie planujemy jednak na razie zwiększenia dopuszczalnej prędkości. Pozostanie na obecnym poziomie - stwierdził Kieliszek.

Kierowcy nie przejmują się ograniczeniami. Z przeprowadzonych badań wynika, że nie respektują znaków. W rejonie węzła Sławin średnia prędkość aut osobowych wynosi w dzień 85 km/h, a w nocy 82 km/h. Trochę wolniej jeżdżą ciężarówki: 82 km/h w dzień i 81 km/h w nocy.

- Badania pokazują, że na al. Solidarności nie są też przekroczone normy zanieczyszczenia powietrza ani wody - dodał Kieliszek.

Między węzłami Sławin i Sławinek w ciągu dnia (godz. 6 - 22) przejeżdża 12 418 pojazdów (1431 ciężarowych i 10 987 osobowych). W nocy - 1427 (431 ciężarówek i 996 osobówek).


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski