MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowe BMW serii 5: Luksus i elegancja

Daniel Nowakowski
Przód jednego z najpopularniejszych modeli tej marki na pierwszy rzut oka podobny jest do wersji Gran Turismo, którą pokazano wiosną tego roku. Różni się m.in. spłaszczonym grillem w kształcie nerki, reflektorami i wlotem powietrza w dolnej części zderzaka.

System Dynamic Driving Control pozwala dostosować zawieszenie do indywidualnych potrzeb. Nowy BMW serii 5 sedan jest dostępny z układem Adaptive Drive obejmującym układ sterowania amortyzatorami i kontrolę stabilności napędu, jak również wspomaganie układu kierowniczego.

Nowy sedan zadebiutował wraz z jednym 8-cylindrowym i trzema 6-cylindrowymi silnikami benzynowymi oraz dwoma 6-cylindrowymi dieslami. Ofertę uzupełnia 4-cylindrowy turbo-diesel z aluminiową skrzynią korbową i bezpośrednim wtryskiem common-rail. Maksymalna moc 184 KM sprawia, że BMW 520d wyposażone standardowo w funkcję Auto Start Stop zużywa średnio zaledwie 5,0 l/100 km, a emisja CO2 według założeń ma być na poziomie 132 g/km.

Silnik benzynowy V8 dostępny w najwyższej wersji BMW 550i z układem TwinPower Turbo osiąga 407 KM mocy i 600 Nm momentu obrotowego. Pierwszą setkę osiąga w 5 s., a prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Średnie spalanie to 10,4 l na 100 km.

Rzędowa "szóstka" w wersji 535i także z TwinPower Turbo dostarcza 306 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Do 100 km/h rozpędza się w 6 s. Maksymalna prędkość - 250 km/h. Średnie spalanie 8,5 l/100 km.

Kolejne dwa 6-cylindrowe silniki montowane w 528i i 523i dają odpowiednio 258 i 204 KM mocy. Pierwszy osiąga setkę w 6,6 s. i spala średnio 7,8 l/100 km. 523i do 100 km/h przyspiesza w w 7,9 s., a średnie spalanie wynosi 7,6 l/100 km.

Jednostki benzynowe posiadają układ bezpośredniego wtrysku High Precision Injection (HPI), który steruje mieszanką paliwowo-powietrzną. Poziom mocy dostarczanej przez silnik rzędowy z układem HPI jest równy mocy generowanej przez dotychczasowe, większe silniki.

Silnik diesla w BMW 525d generuje maksymalna moc 204 KM. Wysokoprężna jednostka występująca w wersji 530d, wyposażonej w technologię BMW BluePerformance, dostarcza 245 KM mocy i spełnia standardy emisji spalin EU6.

Nowa, 8-stopniowa przekładnia automatyczna, która została zoptymalizowaną pod kątem maksymalnej wydajności, będzie dostępna ze wszystkimi wersjami silnikowymi. W wersji 550i automatyczna skrzynia biegów znajduje się w standardzie.

Na technologię Efficient-Dynamics, wykorzystywaną w nowych autach BMW w celu zmniejszenia emisji spalin przy jednocześnie zwiększonej wydajności, składają się m.in. odzyskiwanie energii z hamowania, wskaźnik punktu zmiany biegów, aktywne spoilery oraz elementy silnika i nadwozia z lekkich stopów. Także kompresor klimatyzacji włącza się jedynie wtedy, gdy jest zapotrzebowanie.

Zastosowanie elektrycznego wspomagania kierownicy także przyczynia się do ograniczenia spalania, ponieważ silniczek elektryczny działa jedynie podczas wykonywania manewrów w przeciwieństwie do pompy wspomagania hydraulicznego, która pracuje od chwili uruchomienia silnika.

Nowa "Piątka" zapewnia kierującemu szereg udogodnień pod nazwą ConnectedDrive. Należą do nich asystent parkowania z widokiem dookoła pojazdu, ostrzeżenie o kolizji z funkcją hamowania wspołpracujący z aktywnym tempomatem, Lane Change Warning ostrzegający o niekontrolowanym przekroczeniu pasa ruchu, kamera z noktowizorem wykrywającą pieszych i kamera cofania.

Do tej pory BMW sprzedało łącznie ponad 5,5 mln egzemplarzy serii 5. Najnowszy model produkowany jest razem z serią 7 w zakładach w Dingolfing w Niemczech. W europejskich salonach ma pojawić się w marcu 2010 r. Wtedy też poznamy jego ceny także w Polsce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski