Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Lublina: Drogowcy ustawili wiadukt ważący dwa tys. ton (WIDEO, ZDJĘCIA)

Artur Jurkowski
Waga: 2 tysiące ton, prędkość: 6 centymetrów na minutę, odległość: 30 metrów - w niedzielę drogowcy przeprowadzili pierwszy etap najtrudniejszej operacji przy budowie zachodniej części obwodnicy Lublina. Chodzi o umieszczenie na swoim miejscu wiaduktu, po którym przejadą pociągi nad trasą ekspresową. Najpierw obiekt został wykonany obok torowiska, a dziś wsunięty pod nie za pomocą olbrzymich siłowników.

- W Polsce taka operacja jest wykonywana dopiero po raz trzeci. Wcześniej była zastosowana w Warszawie i Gdańsku - podkreślał Rafał Miśkiewicz, kierownik kontraktu z firmy Budimex.

Budimex nie miał wyjścia. Musiał sięgnąć po nowatorską w skali kraju technologię. - Budowa wiaduktu w tradycyjny sposób wymagałaby zamknięcia jednego toru na 180 dni. Na to nie zgodziła się kolej. Przy zastosowanej metodzie wyłączenie z ruchu będzie wynosiło 19 dni i potrwa do 1 lipca - przypominał Miśkiewicz.

Taka sama operacja zostanie jeszcze powtórzona między 8 a 26 sierpnia. Wtedy drugi z wiaduktów zostanie wsunięty pod drugie torowisko. - Pod warunkiem sprzyjającej pogody. Te prace będą wymagały wyłączenia linii wysokiego napięcia. A to może nastąpić tylko, gdy temperatura powietrza nie przekroczy 20 stopni Celsjusza - precyzował Miśkiewicz.

Budowa wsuniętego wczoraj wiaduktu ruszyła w lutym. Obiekt ma 43 metry długości. Drugi wiadukt jest już wykonany w 90 proc. (jest cięższy, waży 2,5 tys. ton). Na budowę obu obiektów zużyto 2600 metrów sześc. betonu i 600 ton stali.

Zaawansowanie prac przy budowie samej obwodnicy jest różne na poszczególnych fragmentach trasy. Są miejsca (od strony węzła Sławinek, czyli istniejącej obwodnicy), gdzie trwają prace ziemne przy wytyczaniu koryta pod drogę. W innych (węzeł Węglin) - wszystko jest już gotowe. - Zaawansowanie prac wynosi 65 proc. Wykonano już 60 proc. podbudowy bitumicznej, 45 proc. warstwy wiążącej i rozpoczęto układanie warstwy ścieralnej - wyliczał Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA.

Rozpoczyna się montaż ekranów akustycznych (1805 metrów) i przeciwolśnieniowych (830 metrów). W lipcu kierowcy mają pojechać wiaduktami w ciągu drogi 747 w Konopnicy oraz na przedłużeniu ul. Wojciechowskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski