Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Lublina zmieni komunikację w mieście

Aleksandra Dunajska
Od piątku jeździmy całą północno-wschodnią obwodnicą. Trasa uwolni miasto od tirów i poprawi komunikację.

Razem z otwarciem całej północno-wschodniej obwodnicy Lublina komunikacja w mieście i jego okolicach zmieni się diametralnie. Po pierwsze - zmniejszy się ruch na al. Solidarności i Tysiąclecia. Jak wynika ze studium wykonalności budowy S17, w 2010 r. od strony Kurowa do Lublina wjeżdżało 22 tys. pojazdów. Obecnie 25,8 tys. pojazdów ma dojechać drogą ekspresową od węzła Lublin Sławinek, z czego 16,2 tys. samochodów pojedzie obwodnicą, a pozostałe wjadą do miasta. Lubelski ratusz do tych prognoz podchodzi jednak z rezerwą i szacuje, że ruch zmniejszy się o ok. 20 procent.

Co więcej - za kilka miesięcy obwodnica będzie płatna dla tirów i autobusów. Żeby uniknąć kosztów, część kierowców będzie nadal jeździć przez Lublin. Rozwiązaniem byłoby ograniczenie tonażu aut wjeżdżających do miasta. Ratusz zapowiada jego wprowadzenie, ale kiedy dokładnie - nie wiadomo.

Obwodnica to też wiele nowych możliwości przemieszczania się w Lublinie i okolicach. Jeśli ktoś np. mieszka na ul. Dożynkowej, podróżując z Warszawy, od Kurowa S17 szybko dotrze do węzła Lublin Rudnik, z którego zjedzie na al. Spółdzielczości Pracy, skąd już blisko do domu.

Ale uwaga. Na razie nie będzie możliwości zjazdu z ekspresówki na węźle Lublin Czechów. Powód? Magistrat nie wybudował jeszcze przedłużenia ul. Poligonowej. Poza tym, Zarząd Dróg Wojewódzkich nie zrealizował odcinka, który ma połączyć węzeł z drogą nr 809 w kierunku Krasienina. - Planujemy jego otwarcie do końca roku - zapowiada Andrzej Gwozda, dyrektor ZDW.
O znaczącym polepszeniu dostępności komunikacyjnej Lublina będzie można mówić dopiero po dociągnięciu trasy do samej Warszawy (planowane w 2018 r.).

Dariusz Jodłowski, prezes Związku Pracodawców Lubelszczyzny "Lewiatan", uważa, że już dziś obwodnica i budowana S17 mają znaczenie dla gospodarki regionu. - Czas to pieniądz. Jeśli kierowca tira może zrobić w ciągu dnia dwa kursy do Warszawy, a nie jeden, to już zysk - podkreśla Jodłowski.

- Obwodnica staje się częścią pewnej układanki, otwiera nowe części miasta dla inwestorów. Dzisiaj najlepsza lokalizacja np. dla firm z branży logistycznej to ul. Mełgiewska - ze względu na bliskość węzła na S17 - dodaje Mariusz Sagan, dyr. Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów w UML.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski