Plastikowa figurka pod lupą celników i pocztowców. Kupujesz za granicą? Szykuj się na wyższy podatek i problemy

Piotr Nowak
Piotr Nowak
unsplash.com/zdjęcie ilustracyjne
Podatek w wysokości zamówionego towaru, decyzja, od której nie można się odwołać i urzędnik, który nie odbiera telefonów. Od ponad tygodnia mieszkaniec Lublina wydzwania do Poczty Polskiej i urzędu celnego. Wszystko przez figurkę kolekcjonerską wartą niespełna 30 zł.

Od 1 lipca obowiązują nowe przepisy dotyczące handlu przez internet. Wcześniej towary sprowadzane do Unii Europejskiej poniżej wartości 22 euro były zwalniane z VAT. Od początku ubiegłego miesiąca podatek trzeba odprowadzać od wszystkich towarów.

VAT można zapłacić już na etapie zakupu z wykorzystaniem procedury IOSS (z ang. Import One Stop Shop). Tak zrobił nasz Czytelnik.

- Zamówiłem towar w UK i w trakcie zakupu zapłaciłem VAT. Całość kosztowała mnie 33,16 zł, z czego już był naliczony VAT 23 proc. w wysokości 6,20 zł - mówi mężczyzna. Kiedy odebrał awizo zorientował się, że ma dopłacić jeszcze 36 zł podatku VAT.

Pocztowcy

- Poszedłem na pocztę, żeby zapytać czy deklaracja na pewno została poprawnie wypełniona. Dowiedziałem się, że podatek został naliczony decyzją urzędnika celnego. Nie mogłem jednak zapoznać się z treścią tej decyzji. Żeby to zrobić muszę skontaktować się z urzędem skarbowym. Dostałem nawet numer telefonu do konkretnego urzędnika, ale od kilku dni nie mogę się z nim skontaktować - wyjaśnia Czytelnik.

Czytelnik chcę odwołać się od decyzji urzędnika, ale nie mogę tego zrobić, bo nie dostał pisma z decyzją. Swoją sytuację opisuje krótko:

- Poczta Polska każe mi płacić podatek, ale nie mogę poznać decyzji urzędnika, który naliczył mi ten podatek, nie mogę się z nim skontaktować i nie mogę się odwołać od decyzji, bo nawet jej nie widziałem. Czy tak to powinno wyglądać? Jak powinna przebiegać procedura? Co mam zrobić? - pyta Czytelnik.

O komentarz zwróciliśmy się do Poczty Polskiej.

- Przepraszamy klienta za niedogodności – czytamy w mailu przesłanym na adres redakcji. W korespondencji pocztowcy proszą klienta o zgłoszenie reklamacji w placówce lub za pośrednictwem strony internetowej firmy.

- W przypadku, gdy przesyłka nie została zaopatrzona w odpowiedni znacznik, może brakować nam informacji o dokonanych opłatach stąd mogła wyniknąć ta sytuacja. Postaramy się jak najszybciej wyjaśnić tę kwestię - informuje spółka.

Równolegle, odrębną odpowiedź otrzymał Czytelnik. Pracownik Poczty zalecił mu złożenie reklamacji w urzędzie skarbowym. Takie rozwiązanie proponuje także przedstawiciel lubelskiej skarbówki.

Celnicy

- Skargi na nieprawidłowe sporządzenie zgłoszenia celnego podatnik powinien kierować bezpośrednio do Poczty Polskiej, jako instytucji odpowiedzialnej za sporządzenie zgłoszenia - zastrzega Michał Deruś, rzecznik Izby Administracji Skarbowej w Lublinie.

W pierwszej kolejności, zaleca urzędnik, Czytelnik powinien wyjaśnić te kwestie w Poczcie Polskiej. Jeśli z winy sprzedawcy podatek VAT został ponownie zapłacony przy zgłoszeniu celnym to o zwrot zapłaconej kwoty podatnik powinien się zwrócić bezpośrednio do sprzedawcy.

- Jeżeli podatnik kwestionuje wysokość naliczonego podatku VAT - powinien wystąpić z wnioskiem do Naczelnika Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej (...) o poprawne naliczenie podatku i zwrot nadpłaty - wyjaśnia Michał Deruś.

W takiej sytuacji, by możliwe było ustalenie danych konkretnej odprawy, musi pobrać z Poczty Polskiej numer odprawy celnej MRN i dołączyć go do wniosku.

- Niewykluczone, że do wartości celnej mogły być doliczone koszty ubezpieczenia i transportu, co przełożyło się na podwyższenie podatku VAT, ale bez konkretnych danych, odnoszących się do konkretnej odprawy, nie da się tego ustalić. W razie dodatkowych pytań, podatnik może telefonicznie skontaktować się z Oddziałem Celnym Pocztowym w Lublinie – proponuje rzeczni Izby Administracji Skarbowej w Lublinie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Francja podwyższy wiek emerytalny. Protesty na miarę żółtych kamizelek

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie