Z miejskiego budżetu finansowanych jest dwanaście placówek. Jedenaście to instytucje kulturalne (dwunastą jest Ośrodek Leczenia Uzależnień), mimo że o zupełnie innym profilu, jak Miejska Biblioteka Publiczna im. H. Łopacińskiego, którą wymienia się co roku w jednym zestawieniu z Teatrem Andersena, czy Centrum Kultury.
Stąd też, między innymi, różnice w wysokości strat, jakie poniosły poszczególne placówki. Na przykład MBP, która na papierze wygląda najsłabiej (z 337 tysiącami złotych straty w 2012 roku) to nie tylko największa instytucja kulturalna w Lublinie, ze 158 etatami i 34 filiami. To także instytucja, której nie wolno prowadzić działalności gospodarczej. Czyli, na przykład, zarabiać na wynajmie pomieszczeń prywatnym organizatorom, co dla niektórych instytucji bywa niezbędnym zastrzykiem gotówki - podlegająca pod marszałka lubelska filharmonia mogłaby być najlepszym tego przykładem.
- Skutków naszej działalności po prostu nie sposób przeliczyć na pieniądze - tłumaczy Renata Filipiak, zastępca dyrektora ds. merytorycznych w MBP. - Trudno mówić przecież, by zadaniem bibliotek było wypracowanie zysku.
Zysku nie wypracowały też Ośrodek Międzynarodowych Inicjatyw Twórczych "Rozdroża" oraz Zespół Pieśni i Tańca "Lublin" im. Wandy Kaniorowej. Ten pierwszy jest 158 tys. zł "na minusie". Lwią część budżetu pochłonęła organizacja festiwali: Kody, czy Open City i Najstarszych Pieśni Europy oraz Roku Johna Cage'a. Trzy ostatnie kosztowały znacznie więcej niż zakładano w początkowym budżecie. "Kaniorowcy" zaś znaleźli się 37 tys. zł "pod kreską".
Wśród placówek, które zaliczyły zysk, najlepiej wypada Centrum Kultury ze 194 tys. zł "na plusie". Następnie są to: Teatr Andersena (120 tys. zł zysku), Teatr Stary (109 tys. zł) i Dzielnicowy Dom Kultury "Węglin" (35 tys. zł), Galeria Labirynt (34 tys. zł) oraz Ośrodek Brama Grodzka - Teatr NN z niepełnymi 11 tys. zł zysku.
Choć i tutaj należy pamiętać o różnicach. Na przykład, otwarty w marcu 2012 roku Teatr Stary z założenia miał być impresaryjny, bez kosztownego, stałego zespołu aktorskiego i bez tytułów utrzymujących się na afiszu przez dłuższy czas. Ośrodek Brama Grodzka - Teatr NN działa zaś na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji i jego celem są funkcje społeczne (przychód pochodzi z wynajmu lokali), a dla galerii Labirynt źródłem przychodu jest z kolei jedynie sprzedaż dzieł sztuki.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?