Przystanki zmieniają się w centra przesiadkowe. Zobacz na co ratusz wyda miliony złotych

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Ta inwestycja ma zachęcić do zmiany nawyków komunikacyjnych mieszkańców Lublina. W skrócie chodzi o to, aby zamiast jeździć po mieście własnym autem, korzystać z autobusów i trolejbusów. Na budowę sześciu „zespołów przystanków” trafi ponad 10 mln zł.

W Lublinie będzie to nowość. Chodzi o „zespoły przystanków”. Będzie ich sześć. W przypadku dwóch: Związkowa (czyli u zbiegu Spółdzielczości Pracy, Związkowej i Węglarza) oraz w rejonie skrzyżowania Bohaterów Monte Cassino i al. Kraśnickiej prace już trwają.
- Chodzi o zmianę nawyków transportowych wśród mieszkańców. Chcemy zachęcić ich do korzystania z transportu publicznego – tłumaczył ratusz w lipcu ub. roku, kiedy poznał oferty firm zainteresowanych wykonaniem prac.

Oprócz ul. Związkowej i Poczekajki zespoły przystanków zostaną utworzone w rejonie ronda Dmowskiego, przy ul. Mickiewicza, przy dworcu PKP, przy ul. Turystycznej (rejon przystanku kolejowego). To miejsca, gdzie spotykają się pasażerowie korzystający z różnych środków transportu m.in. komunikacji miejskiej, zamiejscowej busowej i autobusowej, kolejowej.

Pasażerowie w takich centrach będą mieli szanse zmienić środek transportu. - Poza przesiadką w pojazdy komunikacji miejskiej dają także możliwość przesiadania się z komunikacji zamiejskiej autobusowej lub kolejowej bądź roweru do komunikacji miejskiej – tłumaczy Justyna Goźdź, rzeczniczka ZTM.

Wszystkie zespoły przystanków przesiadkowych będą wyposażone w „system prowadzenia osób niepełnosprawnych”. - Obniżenie krawężników do poziomu „zero” przy przejściach przez jezdnię oraz zastosowanie w obrębie przystanku specjalnych płyt wskaźnikowych i kierunkowych. Dodatkowo na przystankach, przy przejściach dla pieszych i na długich ciągach pieszych w odstępach około 50 metrów zostaną zlokalizowane siedziska, które pozwolą odpocząć osobom z ograniczeniami mobilności – opisuje Góźdź.

Czytaj także

Np. zespół przy Związkowej obejmuje cztery przystanki. Pojawią się na nich nowe betonowe nawierzchnie zatok, będzie oświetlenie i monitoring. Ustawione zostaną cztery nowe wiaty o długości 5 i 10 m. Będą one podświetlone. Zostanie do tego wykorzystana technologia paneli fotowoltaicznych. Na przystanku Związkowa 01 (przy Spółdzielczości Pracy, w kierunku granicy miasta) zainstalowany zostanie wyświetlacz informacji pasażerskiej. – Zamontowane będą 33 stojaki rowerowe, w tym 20 pod zadaszeniem, punkt naprawy rowerów – dodaje Góźdź.

Kiedy i za ile?

Na zmiany na przystankach ratusz wyda łącznie 10,7 mln zł. Zespoły przystanków mają być gotowe do końca września.
Inwestycja to element dużego projektu komunikacyjnego lubelskiego ratusza. Jego wartość jest szacowana na 76,4 mln zł, w tym 55,9 mln zł będzie stanowić wsparcie to funduszy unijnych.

Projekt obejmuje trzy podstawowe elementy. Po pierwsze - budowę zespołów przystanków. Kolejnym są tzw. „węzły przesiadkowe”, czyli miejsca, gdzie będzie można zaparkować własne auto i przesiąść z prywatnego auta do komunikacji zbiorowej. Powstaną m.in. przy Drodze Męczenników Majdanka (na 44 pojazdy), Kraśnickiej (36) oraz przy ul. Żeglarskiej (31).
Ostatnim „składnikiem” jest przebudowa ul. Wygodnej.

W 2018 r. z komunikacji miejskiej w Lublinie skorzystało blisko 132 mln pasażerów. W 2010 roku autobusy i trolejbusy przewiozły 86,3 mln osób.

Czytaj także

ZUS weryfikuje wypłacane świadczenia antykryzysowe

Wideo

Komentarze 38

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
15 stycznia, 14:07, asd:

jasne , ceny biletów mpk najdrozsze w Polsce, a kursowanie mpk to porazka

Warszawa - 20 min normalny - 1,70 zł

Kraków - 20 min normalny - 1,70 zł

G
Gość

W Lublinie nie potrzebujemy żadnych przystanków przesiadkowych, ale całego systemu przesiadkowego, gdzie można szybko i tanio dojechać w każde miejsce dwoma, góra trzema autobusami. To co jest teraz to jakaś kpina. Autobusem, żeby gdzieś dojechać, to trzeba zwiedzić przy okazji pół miasta. Banalna trasa Czuby-Czechów z MPK to jakiś folklor, kilka razy dłużej niż samochodem, nie mówiąc o kosztach. Każdy kto może wybierze samochód i mamy to co mamy czyli mega korki. Ogólnie brak słów na temat tych ludzi co o tym decydują, w każdej normalnej firmie by już dawno byli wywaleni z roboty.

G
Gosc

Ile z takiej inwestycji mogą przyciąć decydenci z Ratusza,bo tu nie chodzi o wygodę mieszkańców?

G
Gość
15 stycznia, 12:38, Gość:

Szczególną zachętą do przesiadki jest ograniczenie kursowania autobusów komunikacji miejskiej.

Zgadzam się.

G
Gość

Jeśli tak będą to modernizowac jak remontowali ulice Osmolicka 2 lata temu to powodzenia.... zaczeli i nieskonczyli.... Wstyd i żenada. Wszystko zacząć umieją ale kończą w połowie roboty albo i wcześniej. Nie dość że nie położyli ostatniej warstwy asfaltu to przerwali prace z 5 kilometrow wcześniej ale budżet był na całą osmolicką przeciez.... Wstyd panie prezydencie wstyd tak okradać ludzi

g
grom
15 stycznia, 9:52, Gość:

w MPK był jest i będzie burdel..za co się nie wezmą to jest coraz gorzej..ale jak ma być dobrze skoro ci co decydują o losach transportu zbiorowego w tym mieście sami na codzień z tym transportem nie mają nic wspólnego!..wszyscy oni mają własne samochody...do pracy jeżdżą własnym środkiem lokomocji i nie mają żadnego pojęcia na czym polega problem z autobusami...siedzą krawaciarze za biurkami ..za oknami na parkingach ich bryki i nie mając nic wspólnego z MPK decydują o tym co by tu jeszcze spieprzyć i kogo by tu na siłę jeszcze uszczęśliwić...zwykłego pasażera mają gdzieś bo przecież jak zwykle sami wiedzą najlepiej...gdyby o transporcie miejskim decydował ktoś kto naprawdę z autobusów korzysta i to w miarę często wiedziałby gdzie i w czym tkwi problem...inaczej będzie coraz gorzej..drożej...

dokladnie ująłeś to w 1000%

a
asd

jasne , ceny biletów mpk najdrozsze w Polsce, a kursowanie mpk to porazka

G
Gość
15 stycznia, 09:44, Gość:

buehehe parking na 44, 36 i 31 pojazdów.. Ten artykuł to jakiś prima aprilis??

15 stycznia, 12:12, Gość:

tez mnie to rozbawiło... ilości szalone jak na P R. Może by wybrali się z ZTM do Warszawy jak to powinno wyglądać ?? Bo to jest niesmaczny dowcip...

A co myślałeś że pół miasta zaorają i zabudują parkingami?

G
Gość

cieszy sę chyba patologia i złodzieje, bo ja dostając ochłapy emeryturę przeklinam, dostałam teraz 70 zł podwyżki po 42 latach pracy a patologia 100 zł

G
Gość

Szczególną zachętą do przesiadki jest ograniczenie kursowania autobusów komunikacji miejskiej.

G
Gość
15 stycznia, 09:44, Gość:

buehehe parking na 44, 36 i 31 pojazdów.. Ten artykuł to jakiś prima aprilis??

tez mnie to rozbawiło... ilości szalone jak na P R. Może by wybrali się z ZTM do Warszawy jak to powinno wyglądać ?? Bo to jest niesmaczny dowcip...

c
czytacz
15 stycznia, 09:44, Gość:

buehehe parking na 44, 36 i 31 pojazdów.. Ten artykuł to jakiś prima aprilis??

to tylko wybitny entuzjasta żuka i twórca "postojówek"

G
Gość

Bardzo dobrze! Trzeba usprawniać komunikację miejską

L
Lublinianin

A może by tak zlikwidować parking na tyłach ratusza przy ul. Bajkowskiego (włączyć do płatnej strefy parkowania). Zachęciłoby to urzędników UM do przesiadki na komunikację miejską.

A w ZTM zamiast ciąć kursy mogliby pomyśleć o racjonalizacji układu linii co przyniosłoby oszczędności w wozokilometrach.

G
Gość
15 stycznia, 7:54, Gość:

Najpierw zapowiada się cięcia kursów a teraz zachęcają do komunikacji dziękuję bardzo wolę samochod. Przebudowali ul. Fabryczna tylko na przystankach nie ma wyświetlaczy to co to za przebudowa.

15 stycznia, 10:02, Gość:

Za cięcia to podziękuj rządowi PiS który drenuje kieszeń samorządów bo brakuje pieniędzy w budżecie państwa na kolejne pińcetki i trzynastki. Owszem Lublin tnie wydatki, ale podobnie robią inne miasta bo zostały do tego zmuszone.

15 stycznia, 10:26, Gość:

żałosny platformiarzu w mieście rządzi twoja żałosna platforma i PiS z MPK nie ma nic wspólnego...zastanów się mendo zanim będziesz zrzucać winę na PiS

Z MPK może i nie ma ale ze zmniejszonymi wpływami do budżetu samorządów, już jak najbardziej ma.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3