ZTM Lublin podsumowuje rok. Nowe autobusy, wydłużenie trakcji trolejbusowej, system biletu elektronicznego. Ponad 100 mln zł na inwestycje

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Łukasz Kaczanowski/zdjęcie ilustracyjne
35 autobusów i trolejbusów za ponad 100 mln zł, system biletu elektronicznego, którego wprowadzenie pochłonie 15 mln zł – Zarząd Transportu Miejskiego inwestuje w lubelską komunikacje zbiorową. To zmiany na korzyść pasażerów. Są jednak też złe informacje. ZTM zaczął wielkie liczenie pasażerów. Po co? Żeby zdecydować, które linie zmniejszą częstotliwość kursowania.

Nudno na pewno nie było. ZTM podsumował 2019 r. To, co rzuca się w oczy w pierwszym momencie to działania na rzecz poprawy jakości obsługi pasażerów. Ale nie obyło się też bez dramatycznych wydarzeń, jak np. lipcowy kryzys w przewozach, po tym jak z rynku wycofał się Warbus.

Blaski …

- Podpisano trzy umowy na dostawę nowych elektrycznych pojazdów. Tabor komunikacji miejskiej powiększy się łącznie o 20 elektrobusów oraz 15 przegubowych trolejbusów – przypomina Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM.

Koszt zakupu pojazdów może przyprawić o zawrót głowy. Łącznie trafi na ten cel 106 mln zł. Przy czym większość wydatków pokryje dotacja z funduszy UE.

Pierwsze pojazdy trafią do Lublina w listopadzie tego roku. Zakończenie dostaw autobusów elektrycznych planowane jest we wrześniu 2021 roku.

Czytaj także

Dodatkowo w grudniu 2019 r. ZTM ogłosił przetarg na dostawę kolejnych 12 autobusów elektrycznych.

Wydłużyła się sieć trakcji trolejbusowej. M.in. trolejbusy dojeżdżają teraz na Choiny (wcześniej trasa kończyła się przy ul. Chodźki). Przy nowej pętli nawrotowej przy ul. Choiny powstała też pierwszy w Lublinie parking typu „park&ride”.

Wytyczono buspasy o długości ok. 7 km: przy Grygowej, Drodze Męczenników Majdanka, Fabrycznej i Lubelskiego Lipca 80.

Kolejna grupa lublinian otrzymała możliwość bezpłatnego korzystania z komunikacji. Od lipca ta ulga objęła osoby, które ukończył 65 lat.

… i cienie

Miniony rok to też lipcowy „kryzys w komunikacji”. Warbus, który 24 autobusami obsługiwał m.in. linie 10, 13, 26 z dnia na dzień przestał wozić pasażerów. Efekt? Np. na kilka godzin przestała jeździć „trzydziestka”, pasażerowie utknęli na przystankach. Dopiero po kilku dniach, m.in. dzięki zwiększeniu przez MPK liczby pojazdów obsługujących kursy, udało się realizować „normalne” rozkłady.

Część pasażerów z goryczą przyjęła zmiany z numeracji linii komunikacyjnych. Sam ZTM podkreśla jednak, że zmiany poprzedziły konsultacje społeczne. – W wyniku przeprowadzonych ankiet wśród pasażerów trzy linie trolejbusowe otrzymały nowe numery: linia 10 zmieniła się w 150, 19 w 162, zaś linia 162 przenumerowała się w 202 – wskazuje Góźdź

Co nas czeka?

Do końca stycznia będą obowiązywać zmienione rozkłady jazdy. Trolejbusy i autobusy rzadziej przyjeżdżają na przystanki. Liczba pojazdów przewożących pasażerów zmniejszyła się o ok. 15 proc. ZTM tłumaczy zmiany okresem świątecznym oraz feriami szkolnymi (zaczynają się od 13 stycznia).

ZTM przyznaje jednak, że zamierza na stałe ograniczyć liczbę kursów. Na razie trwa wielkie liczenie pasażerów. Wyniki „podpowiedzą”, na których trasach częstotliwość kursowania pojazdów może być na stałe zmniejszona.

- Niestety, intensywny wzrost kosztów zarówno osobowych jak i eksploatacyjnych bezpośrednio dotyka także branżę komunikacyjną i przekłada się na wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. Już w roku 2019 koszty energii elektrycznej wzrosły o ok. 25 - tłumaczy Monika Fisz z ZTM.

Czytaj także

Złodzieje zmieniają taktykę. Częściej kradną luksusowe auta.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 32

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

e
easy boy!
5 stycznia, 10:02, Gość:

do gościa z 19.54

Skupiasz się na pierdołach typu numeracja, a nie zwracasz uwagi na podstawowe sprawy uwagi. Po co dziś nam ok 120 trolejbusów jak dziennie na miasto wyjeżdża niespełna 90szt ?? Po co obecnie jeżdżą podwykonawcy w MPK, skoro rozkłady są obcięte o ok 1/3 i miejska spółka powinna sama dać radę obsłużyć tą ilość rozkładów ?? Zmiany wprowadzane w liniach są niczym sen pijanego górnika, co się komu przyśni to tak ZTm robi. Owszem czeka nas niebawem totalne przeorania tras w związku z budową dworca metropolitalnego, ale patrząc jak i na jakość wprowadzanych zmian śmiem wątpić czy obecny ZTM jest w stanie podołać przeprowadzić taką reorganizację.

Dobra spokojnie zluzuj majty, może nie będzie aż tak tragicznie, zaczął się nowy rok, warto mieć chociaż odrobiny optymizmu, jak już na starcie mamy wylewać zimny kubeł pesymizmu to daleko nie zajedziemy. Nie trać wiary w młodym sercu.

G
Gość

do gościa z 19.54

Skupiasz się na pierdołach typu numeracja, a nie zwracasz uwagi na podstawowe sprawy uwagi. Po co dziś nam ok 120 trolejbusów jak dziennie na miasto wyjeżdża niespełna 90szt ?? Po co obecnie jeżdżą podwykonawcy w MPK, skoro rozkłady są obcięte o ok 1/3 i miejska spółka powinna sama dać radę obsłużyć tą ilość rozkładów ?? Zmiany wprowadzane w liniach są niczym sen pijanego górnika, co się komu przyśni to tak ZTm robi. Owszem czeka nas niebawem totalne przeorania tras w związku z budową dworca metropolitalnego, ale patrząc jak i na jakość wprowadzanych zmian śmiem wątpić czy obecny ZTM jest w stanie podołać przeprowadzić taką reorganizację.

G
Gość
3 stycznia, 13:39, Gość:

To po co kupuja nowe auta?? Wywalają miliony na jakies ststemy biletowe a kursy obcinają...paranoja!!! Polska D juz sie robi tutaj

4 stycznia, 13:51, Gość:

Deweloper musi odejść

Zgadzam się, niedoszły deweloper od K-tower musi odejść !!

s
słów kilka

"35 autobusów i trolejbusów za ponad 100 mln zł, system biletu elektronicznego, którego wprowadzenie pochłonie 15 mln zł" - Tylko ten bilet niekoniecznie potrzebny, nie dość, że to drogie, to żeby przypadkiem się nie okazało, że w jakiś sposób bardziej utrudni niż ułatwi ludziom życie - unijna fanaberia i tyle, nie polski pomysł, ale nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło, bowiem biletomaty mobilne w pojazdach pozostaną z możliwością płacenia zarówno gotówką jak i kartą - całe szczęście, papierowe bilety nie znikną, ponadto zwiększy się ilość biletomatów wolnostojących/stacjonarnych - w sytuacji kiedy kiosk zamkną, będzie można w automacie kupić bilet, by na gapę nie jechać. "ZTM zaczął wielkie liczenie pasażerów. Po co? Żeby zdecydować, które linie zmniejszą częstotliwość kursowania." - Miejmy nadzieję, że cięcia nie będą dotyczyć linii najbardziej rentownych oraz tych które stanowią trzon/filar komunikacji zbiorowej jak np. 18,26,31,57,150( z tych klasyków) oraz ostatnimi czasy mocno popularne np. 32,39,40,15, pewnie są też i inne linie, które mają spory popyt pasażerski ale te, które wymieniłem sądzę, że są bardzo pożądanymi kierunkami - kto się nie raz przejechał ten wie. "Ale nie obyło się też bez dramatycznych wydarzeń, jak np. lipcowy kryzys w przewozach, po tym jak z rynku wycofał się Warbus." - i to wydarzenie było bardzo newralgiczne, to był moment faktycznego tąpnięcia w komunikacji miejskiej, bardzo wykoślawiło to funkcjonowanie komunikacji miejskiej, od tamtego właśnie momentu czuć pogorszenie warunków przewozowych ale ZTM inwestuje w kolejne pojazdy, kto wie może jakieś jeszcze w tym roku trafią i luka sukcesywnie wypełni się( chodzi głównie o pojazdy przegubowe - wraz z odejściem Warbusa ubyło ich aż 20 sztuk). "Część pasażerów z goryczą przyjęła zmiany z numeracji linii komunikacyjnych. Sam ZTM podkreśla jednak, że zmiany poprzedziły konsultacje społeczne. – W wyniku przeprowadzonych ankiet wśród pasażerów trzy linie trolejbusowe otrzymały nowe numery: linia 10 zmieniła się w 150, 19 w 162, zaś linia 162 przenumerowała się w 202 – wskazuje Góźdź" - No ja też szczerze powiedziawszy nie rozumiałem zmian numeracji tych linii. zmiana numeracji 10 na 150 zwyciężyła przewagą zaledwie 3% głosów( 40% ankieterów było za pozostawieniem numeru 10, 43% zaś opowiedziało się za zmianą). W ogóle dawna "dziesiątka" została skrócona do Węglina, a jeszcze bardziej za to pogmatwała się trasa linii 26 - wydłużona przez Roztocze, trafiła na Węglinek - trasa tej linii stała się wybitnie krajoznawczo-turystyczna - błąka się od Węglina po Czubach i LSM-ach, nadbagaż wozokilometrów to raz, a druga rzecz taka przejażdżka nikomu nie służy. Było lepiej jak 10 jeździła do Węglinka a 26 kończyło na Węglinie. Zmiana tras tych linii była trochę na siłę. 150 powinna z powrotem stać się numerem 10 i dojeżdżać do Węglinka, a 26 być skrócone do Węglina. W przypadku zmiany linii 19 na 162 entuzjazm był większy - chyba ponad 3/4 głosujących opowiedziało się za numerem 162, 20-parę procent wyraziło chęć pozostawienia numeru 19. Ale to też trochę niepotrzebne - linię 19 można było w jakiś sposób uczynić linią całodzienną a nie tylko kursującą w szczycie, w końcu i tak okolice Kruczkowskiego czy Inżynierskiej nie mają tam za dużo predyspozycji komunikacyjnych. W szczycie powiedzmy kursowałaby co 30 minut( bo ludzie jadą do/z pracy), o pozostałych porach - co 1 godzinę. Trzeba wiedzieć, że linia 19 zapewnia mieszkańcom ul. Herberta( dawna Kruczkowskiego) dojazd do ul. Zana, gdzie jest wiele centr handlowych. Co do zmiany linii 162 w 202 - to w pełni rozumiem, była to linia cmentarna, zasadna była zmiana numeracji. Jednakże dużo lepiej byłoby aby cmentarne linie( obecnie 200, 201, 202) zmieniły numerację na odpowiednio: CM1, CM2, CM3, byłoby to dużo bardziej przejrzyste i stanowiłoby wyróżnienie, że wskazane linie są faktycznie cmentarne, głównie to z myślą o osobach starszych.

m
melchior
3 stycznia, 10:03, pasażer:

Ludzie gdyby zabrakło w waszym budżecie domowym pieniędzy to co byście robili? Też oszczędzali. takie są realia. Wszystko drożeje to co się dziwić, że muszą zrobić cięcia, żeby wszystko się spięło.

3 stycznia, 15:54, Gość:

Dalej niech za darmo jeżdzą gówniarze i geriatria ktora i tak by jezdzila tymi autobusami, a ludzie co do pracy jezdza nikt ich nie zacheca do zbiorowej komunikacji, tylko odstarsza.Dążenia do amerykanizacji, czyli gnicie w korkach a w autobusach, bezdomni, starcy, biedoda i inni kolorowi! Lublin to miasto dla starych babek i uczniaków, rozdaje się im pieniądze na wegetacje, niedlugo tu bedzie jak w ukrainskim Kowlu, co sami mieszkańcy którzy uciekli z tamtego dziadostwo mówią jedno - HORROR!

w rzeczy samej

G
Gość
3 stycznia, 13:39, Gość:

To po co kupuja nowe auta?? Wywalają miliony na jakies ststemy biletowe a kursy obcinają...paranoja!!! Polska D juz sie robi tutaj

Deweloper musi odejść

O
Odżuczyć Ratusz

Jaki gospadarz takie porządki

j
j

Wystarczy spytać kierowców na których trasach i kiedy wożą powietrze.

G
Gość
3 stycznia, 10:19, Zygmunt:

Liczą od listopada a nie w ferie.

Przecież piszą, że liczą a nie liczyli od listopada

G
Gość
3 stycznia, 10:03, pasażer:

Ludzie gdyby zabrakło w waszym budżecie domowym pieniędzy to co byście robili? Też oszczędzali. takie są realia. Wszystko drożeje to co się dziwić, że muszą zrobić cięcia, żeby wszystko się spięło.

Dalej niech za darmo jeżdzą gówniarze i geriatria ktora i tak by jezdzila tymi autobusami, a ludzie co do pracy jezdza nikt ich nie zacheca do zbiorowej komunikacji, tylko odstarsza.Dążenia do amerykanizacji, czyli gnicie w korkach a w autobusach, bezdomni, starcy, biedoda i inni kolorowi! Lublin to miasto dla starych babek i uczniaków, rozdaje się im pieniądze na wegetacje, niedlugo tu bedzie jak w ukrainskim Kowlu, co sami mieszkańcy którzy uciekli z tamtego dziadostwo mówią jedno - HORROR!

G
Gigi Dagostino

Koszty, koszty, drożyzna - efekty polityki rozdawnictwa dobrej zmiany

G
Gość

To po co kupuja nowe auta?? Wywalają miliony na jakies ststemy biletowe a kursy obcinają...paranoja!!! Polska D juz sie robi tutaj

G
Gość
3 stycznia, 10:03, pasażer:

Ludzie gdyby zabrakło w waszym budżecie domowym pieniędzy to co byście robili? Też oszczędzali. takie są realia. Wszystko drożeje to co się dziwić, że muszą zrobić cięcia, żeby wszystko się spięło.

A oszczędzanie bym zaczął od ukrócenia rozdawnictwa... w tym przypadku bezpłatnych przejazdów, bo od pewnego czasu śmiem twierdzić że więcej niż połowa pasażerów posiada albo bezpłatne albo spore ulgi.

Z
Zwykly lubelak

Rządy Jarka, żeby tylko było co włożyć do garnka. Drożyzna słowo klucz mięso mielone 0.5 kg prawie 10 zł a było 5.5.

s
skandal

Nie oszczędzajcie na częstotliwości. Ludzie stoją i marzną na przystankach 20 minut bo autobus odjechał przed czasem. Pasażerowie oczekują zwiększenia częstotliwości kursowania, a nie zmniejszania! Nie róbcie z nas pipidówy. Zróbcie coś żeby na pokrywających się odcinkach pojazdy nie jeździły stadami a potem przez 20 minut przerwa. wsiadłby człowiek do czegokolwiek żeby nie marznąć a tu ni żywego ducha (pojazdu ZTM). Natomiast pracownicy ZTM grzeją stołki w najbardziej wypasionych biurach w Lublinie. Na tym się nie oszczędza.

Uczony dr ekonomii nie zauważył wcześniej trendu wzrostu cen i nie zabezpieczył odpowiednio większego budżetu? Przecież to podstawy prognozowania...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3