PZL-Świdnik liczy na kontrakt dla wojska. Pierwszy pokaz śmigłowca AW101 (WIDEO i ZDJĘCIA)

Piotr Nowak
Ministerstwo Obrony Narodowej chce kupić 16 śmigłowców. PZL-Świdnik liczy na kontrakt. W Świdniku odbył się pierwszy w Polsce pokaz AW101, który może trafić do polskiej armii.

W czwartek świdnicka fabryka i włoska grupa Leonardo po raz pierwszy zaprezentowały w Polsce śmigłowiec AW101. W zależności od konfiguracji maszyna jest w stanie zabrać na pokład dwóch pilotów i 30 pasażerów.

- W polskiej armii nie ma śmigłowców tej klasy i wielkości. Jej zakup byłby dla nas dobrym rozwiązaniem - przyznaje dr inż. Tomasz Łusiak, ekspert ds. śmigłowców z Politechniki Lubelskiej. Maszyna ma prawie 23 m długości i jest wysoka na ponad 6,5 m. Waży 15,6 tony. Dla porównania, masa startowa popularnych w polskiej armii śmigłowców W-3 Sokół nie przekracza 7 ton.

- W tej chwili około 100 pracowników PZL-Świdnik pracuje przy produkcji podzespołów do AW101 - mówi Mieczysław Majewski, prezes PZL-Świdnik.

Władze firmy liczą, że jeszcze większa część prac będzie się odbywało w Świdniku. Uzależniają to od przebiegu przetargu na dostawę śmigłowców dla MON. Przypomnijmy, 18 lutego br. minister Antoni Macierewicz zapowiedział ogłoszenie przetargu na pozyskanie 16 maszyn dla wojska - ośmiu dla sił specjalnych i ośmiu morskich. Postępowanie ruszyło dwa dni później. Zaproszenie do udziału otrzymały trzy firmy: PZL z Mielca, których właścicielem jest Sikorsky, Airbus Helicopters razem z polską spółką Heli Invest oraz PZL-Świdnik, który rozważa wystawienie do przetargu właśnie śmigłowca AW101. Z kim przyjdzie mu rywalizować? - Jeszcze za wcześnie, żeby o tym mówić. Nie znamy jeszcze propozycji innych firm - zastrzega Łusiak.

Niewykluczone jednak, że w szranki stanie francuski Caracal, którego Airbus wystawił już w poprzednim przetargu.

- AW101 to dobra kontroferta wobec Caracala. Przeszedł liczne testy i od lat służy w marynarce różnych państw. Konstrukcja ma już kilkanaście lat, ale jest podatna na modernizację - dodaje specjalista. Jako przykład podaje leciwe śmigłowce W-3 Sokół, które są unowocześniane w świdnickim zakładzie.

Obecnie, 220 egzemplarzy AW101, w różnych konfiguracjach, służy w siłach zbrojnych Włoch, Wielkiej Brytanii, Danii, Portugalii, Japonii i Kanady. Maszyny są wykorzystywane m.in. do misji poszukiwawczych i ratowniczych w warunkach bojowych, a także zwalczania okrętów podwodnych. Jak szybko firma byłaby w stanie dostarczyć armii pierwsze egzemplarze? Władze PZL nie ukrywają, że to kwestia lat, a nie miesięcy.

- To jest ogromna szansa dla PZL-Świdnik. W przypadku odpowiedniej skali zamówienia i uzgodnień offsetowych z MON jesteśmy w stanie w Świdniku robić cały kadłub tego śmigłowca. Nie mówiąc już o tym, że ta maszyna będzie dostarczana przez Świdnik i będzie tutaj finalnie wykonywana - mówi Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters.

Pytany o cenę Krystowski unika odpowiedzi. Nie ukrywa jednak, że śmigłowiec jest drogi. W 2013 roku Norwegia kupiła 16 śmigłowców tego typu. Wówczas kontrakt opiewał na około 1,15 mld euro.

Dziś AW101 zostanie zaprezentowany w Warszawie. Według zapowiedzi MON, wszystkie spółki, które biorą udział w przetargu, mają czas na złożenie ofert do 13 marca.

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

S
Su 35

przymusowe lądowanie na Słowacji ...zdechły silniki :)

n
n

Piotrowiczowi zabrali?Kryże zabrali?Jasińskiemu zabrali?Pisokomuna swoim czerwonym krzywdy nie zrobi.

A
Arek

przez cale lata nie moga sobie porzdzic z modernizacja sprzetu latajacego ich wlasnej produkcji, ma o jakich dodatkowych korzysciach dla Polski mozemy mowic, chyba tylko kocury ze zwiazkow zawodowych to wiedza. Polak glupi przed szkoda i po tez ??

l
lo

Rozpiepszyc ten twór komunistyczny i siedlisko protekcji i kumoterstwa

l
lo

Rozpiepszyc ten twór komunistyczny i siedlisko protekcji i kumoterstwa

P
PL

ekspert od czego, chyba od kombinowania?

H
Henryk

A tobie "martunia" w rubelkach płacą czy czyn partyjny?

B
Bul Komoruski

ja latałem jako Szczynukowicz do Ruskiej Budy

V
Votan

Bezsprzecznie maszyna pierwsza klasa, cena jest duża ale koszta eksploatacyjne już nie tak duże. Odsyłam do raportów Brytyjczyków odnośnie kosztów eksploatacji i godziny lotu Merlinów podczas działań w Afganistanie. Doprawdy zaskakująco niskie przy wysokim poziomie gotowości bojowej.

H
Hohzensocks!

Jednym z wymogów poprzedniego przetargu była maksymalna masa maszyny oscylująca w 11 tonach by mogła ona operować z lądowisk projektowanych przyszłych okrętów dla MW których nośność lądowisk miały mieć nośność 11 ton. AW101 niestety przekracza swoją wagą ten limit, dlatego nie był oferowany. Z tego samego powodu Sikorsky nie wystawił podobnej maszyny czyli S-92.

Oczywiście można próbować doszukiwać się jakiejś formy ustawienia przetargu właśnie przez ten limit wagi ale udowodnienie tego jest raczej mało prawdopodobne o ile nawet zasadne. W przypadku obecnego postępowania akurat co do ustawienia pod oferenta nie ma żadnych wątpliwości. Wielokrotnie Antoni Macierewicz podkreślał że zostanie wybrany śmigłowiec Blackhawk i taką też decyzję podjął. Zrobił to w tamtym roku w zakładach Mieleckich.

V
Votan

Nie 16 a 8 sztuk tak naprawdę. Podkreślam że Antoni Macierewicz koniecznie i za wszelką cenę chcę Blackhawki bez dyskusji. Więc tylko w kwestii ZOP/SAR AW101 może mieć szanse.

.

.

n
nie bedzie

No to bedzie czy nie będzie ten AW101?
Pan prezes najpierw mowi i zachwala jaki to on wspanialy , lepszy od innych, a w ostatnim slowie mowi, ze nie bedzie oferowany...
No i ta cena - 16 szt za 1,15mld eu

n
nie bedzie

No to bedzie czy nie będzie ten AW101?
Pan prezes najpierw mowi i zachwala jaki to on wspanialy , lepszy od innych, a w ostatnim slowie mowi, ze nie bedzie oferowany...

a
a-k 4

Mam pytanie;Czy aw 101 sa produkowane w Swidniku,bo w ofercie zakladu ich nie ma,i podrugie po co ta sciema czego nie wystawiono ich w 1-sym przetargu?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3