Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remonty dróg w woj. lubelskim. Ruszyła ofensywa. Które fragmenty dróg do przebudowy?

Sławomir Skomra
Małgorzata Genca/zdjęcie ilustracyjne
W najbliższych latach na budowę i przebudowę dróg wojewódzkich wydamy przynajmniej 2 mld zł. Pierwsze przetargi są właśnie rozstrzygane, a firmy już przygotowują się do pracy.

W Warszawie została podpisana umowa o dofinansowaniu budowy drogi wojewódzkiej nr 747 od Radawca do węzła Konopnica na trasie krajowej nr 19. Z 50 mln zł potrzebnych na inwestycję, z UE otrzymamy 28 mln zł. Roboty mają się zacząć najpóźniej za kilka tygodni.

W sumie w ciągu najbliższych lat na trasy wojewódzkie wydamy przynajmniej 2 mld złotych, z czego 1,6 mld zł ma wyłożyć Unia.

- To kwota z Regionalnego Programu Operacyjnego, a być może będziemy mieli możliwość aplikowania o środki z innych programów unijnych. Wszystko zależy od ogłaszanych konkursów i zawartych w nich kryteriów - tłumaczy Andrzej Gwozda, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie.

Jedno jest już jednak pewne - wkrótce rozpocznie się prawdziwa ofensywa drogowa, bo trasa nr 747 nie jest jedyną, której budowa ma się rozpocząć w tym roku.

DW 846, 859...
Lada dzień ZDW rozstrzygnie przetarg na przebudowy drogi nr 846 na odcinku Małochwiej Duży - Wojsławice. Najpewniej zamówienie otrzyma firma Strabag, która za swoją pracę chce najmniej spośród oferentów, czyli 42,2 mln zł.

W tym roku zacznie się też przebudowa DW 829 (Łęczna - Biskupice). - Zamykamy już projekt i będziemy ogłaszać przetarg na prace - mówi dyrektor Gwozda.

Na liście inwestycji jest też trasa numer 814 (Radzyń Podlaski - Suchowola - Żminne). W tym przypadku drogowcy wstrzymują się z przetargiem do wejścia w życie ustawy zmieniającej zasady rozstrzygania przetargów. Nowe prawo przewiduje np., że cena wykonania inwestycji będzie decydowała tylko w 60 procentach o zdobyciu zamówienia.

Będzie też przebudowa trasy numer 835 na odcinku Piotrków - Wysokie i kolejny jej fragment Lublin - Piotrków.

Wszystko jasne
Już w zeszłe wakacje do Kuriera dzwonili kierowcy, pytając dlaczego wycięto drzewa przy tej drodze. - To było przygotowanie do rozpoczęcia inwestycji - tłumaczy Gwozda.

Drzewa trzeba było usunąć, bo nowa droga ma być szersza od obecnej. Docelowo będzie miała miejscami nawet trzy pasy ruchu w układzie 2 plus 1, co ułatwia kierowcom wyprzedzanie. Dodatkowo powstaną też drogi serwisowe i przystanki.

Już jakiś czas temu ZDW uczulał, że kierowcy jeżdżący trasą Piotrków - Wysokie muszą pogodzić się z korkami, gdy rozpoczną się prace. Gdy wjedzie tam ciężki sprzęt, ruch na tym odcinku będzie się odbywał wahadłowo.

Utrudnień będzie więcej, bo generalnie większość zaplanowanych inwestycji to drogi prowadzące po ich obecnym śladzie i korki są nieuniknione.

I jeszcze 15 km
To tylko najważniejsze, najbliższe inwestycje, ale niejedyne. Do tej wyliczanki trzeba jeszcze dodać mniejsze zamówienia, o wartości po kilkaset tysięcy złotych. To np. trasa 843 na odcinku od Skierbieszowa do wsi Zrąb. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 600 tys. zł. - Podliczając te mniejsze zadania, będzie to ok. 15 km dróg, gdzie wykonamy nakładki - mówi Gwozda.

Bez wielkich inwestycji
Ze strony wojewódzkich drogowców nie ma się jednak co spodziewać spektakularnych inwestycji, jak np. oddany w zeszłym roku most przez Wisłę w Kamieniu. Ta inwestycja, razem z siecią dróg dojazdowych, pochłonęła ponad pół miliarda złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski