Rok 2018 na Lotnisku Lublin. Obsłużono 455 tysięcy pasażerów

    Rok 2018 na Lotnisku Lublin. Obsłużono 455 tysięcy pasażerów

    Sławomir Skomra

    Kurier Lubelski

    Kurier Lubelski

    Rok 2018 na Lotnisku Lublin. Obsłużono 455 tysięcy pasażerów

    ©TK/archiwum

    To wynik o 6 procent lepszy niż rok wcześniej. Po burzliwym roku 2018 lubelski port czeka równie trudny 2019.
    Rok 2018 na Lotnisku Lublin. Obsłużono 455 tysięcy pasażerów

    ©TK/archiwum

    Apetyt był na więcej, bo pierwsze zapowiedzi na 2018 rok mówiły o nawet 550 tysiącach obsłużonych pasażerów w Lublinie. Jednak takie ruchy linii lotniczych, jak czerwcowa likwidacja bazy Wizz Air i trzech kierunków sprawiły, że prognozy trzeba było aktualizować.

    Ostatecznie władze PLL szacowały, że uda im się pobić wynik z 2017 r., czyli 430,3 tys. pasażerów. Ten plan się powiódł, bo w środę lotnisko poinformowało, że wynik za 2018 r. to ponad 455188 osób.

    - Był to najlepszy wynik w historii lubelskiego lotniska, o 6 procent lepszy od roku poprzedniego - czytamy w komunikacie prasowym PLL.

    W 2018 roku wykonano 5283 operacje lotnicze (obsłużono tyle różnego rodzaju statków powietrznych).

    Z oferty letnich czarterów do Bułgarii, które obsługiwała linia Small Planet, skorzystało 6,5 tys. podróżnych.

    Prezes lotniskowej spółki, Krzysztof Wójtowicz zaznacza, że oprócz negatywnych wydarzeń w PLL, jak wspomniana likwidacja bazy Wizz Air, były też pozytywne. - Uruchomienie dogodnych połączeń przesiadkowych do Warszawy i zapowiedź zwiększonej częstotliwości lotów na tej trasie, zapowiedź uruchomienia połączeń do Antwerpii czy zwiększenia liczby lotów do Londynu - mówił Wójtowicz.

    Za Rzeszowem


    W ocenie branżowego portalu Pasażer.com PLL na krajowym rynku lotniczym jest średniakiem (z liczbą plus-minus 400 tys. pasażerów). Daleko mu do lotniska im. Chopina (które osiągnęło wynik 17,76 mln pasażerów), a nawet rzeszowskiej Jasionki (ok. 1,7 mln osób). Za to Lublin razem z Bydgoszczą w takich zestawieniach wypadają lepiej niż Łódź (217 tys. pasażerów), Olsztyn (121 tys.) oraz Zielona Góra (22 tys.).

    Pasażer.com diagnozuje, że 2019 rok dla naszego lotniska może być udany. Zauważa, że już teraz LOT zapowiada, że od jesieni będzie do Warszawy latał codziennie, czyli o dwie rotacje więcej niż obecnie, a Wizz Air od kwietnia do Londynu będzie kursował większymi samolotami, czyli w sezonie letnim zaoferuje o 140 tys. więcej miejsc niż w poprzednim sezonie. Nie można jednak zapominać, że ruch węgierskiej linii jest odpowiedzią na fakt, że Ryanair zawiesi w tym czasie loty do stolicy Wielkiej Brytanii.

    - W 2019 roku będziemy odczuwali negatywne skutki zmian w siatce połączeń, dlatego spodziewamy się spadków w pierwszym i drugim kwartale tego roku. Później jednak sytuacja powinna się stopniowo poprawiać i prognozujemy ruch na poziomie zbliżonym do wyników z 2018 roku - mówił Krzysztof Wójtowicz.

    Bilans strat


    Jak to wszystko przekłada się na finanse Portu Lotniczego Lublin? Co prawda raport roczny dopiero zostanie przygotowany i złożony w sądzie, ale można się spodziewać, że wyniki fiskalne spółki będą zbliżone do tych za 2017 rok. Wówczas lotnisko zanotowało 31,3 mln zł straty, a jeszcze rok wcześniej było to 25,1 mln zł na minusie.

    Właśnie z raportu finansowego za 2017 r. wiadomo, że koszty operacyjne spółki wynoszą około 52,5 mln zł. Najpoważniejsze pozycje w tym dziale to np. amortyzacja - ok. 14,7 mln zł, wynagrodzenia, na które w 2017 r. zostało przeznaczonych niemal 13 mln złotych, a zużycie materiałów i koszty energii wynoszą ponad 3 mln zł.

    Na czym zarabia lotnisko? Oczywiście na samolotach i pasażerach. Pobiera opłaty za lądowanie, za tankowanie samolotu, za kontrolę bezpieczeństwa, za przydzielenie asystenta pasażerom. Port zarabia też na przylotniskowym parkingu oraz na wynajmie powierzchni pod sklepy i kawiarnie. Oferuje także szkolenia z zakresu ochrony osób i mienia.

    W raporcie za 2017 PLL wyszczególnił, że przychody ze sprzedaży usług lotniczych wyniosły 1,3 mln zł, za usługi naziemne otrzymał ponad 816,5 tys. zł, a przychody ze sprzedaży usług pozalotniczych wyniosły blisko 6,52 mln złotych.

    POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:






    Czytaj treści premium w Kurierze Lubelskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (27)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wysłać POniektórych i Kmiotków z lotniska, którzy udają, że pracują na nasim lotnisku do Krakowa.

    Rober (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Balice miały w 2018 r ponad 6 mln pasażerów. Tam nasi zdobędą wiedzę jak osiągnąć chociaż 10% frekwencję Centusiowa w nasim lotnisku . Tym koło Lublina.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie wiedziałem , że lotnisko Lublin koło Świdnika jest dla szefów tej firmy.

    Bolo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4

    Myślałem , że powstało dla pasażerów z naszego regionu a tu szkopska agitka klepie takie bajdy.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    PO raz kolejny dywagacje o zbędnej inwestycji

    BusinessOwner (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

    Która nie bawem POdzieli los Radomia i nigdy sięgnie zwróci POwiększając wskaźnik zadłużenia. Dane w KRS nie kłamią..


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Radom

    niepatriota (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    Lotnisko w Radomiu zostało przejęte przez państowową firmę PPL, która za pieniądze podatników (także lubelskich) je rozbudowuje. PiS wymyślił, że Radom będzie konkurencją dla lotniska w Modlinie,...rozwiń całość

    Lotnisko w Radomiu zostało przejęte przez państowową firmę PPL, która za pieniądze podatników (także lubelskich) je rozbudowuje. PiS wymyślił, że Radom będzie konkurencją dla lotniska w Modlinie, które jest zarządzane przez mazowiecki samorząd (PSL + PO). Przy okazji zamorduje lotnisko w Świdniku. Ciekawym byłoby poznać opinię lubelskich działaczy PiS o rozbudowie lotniska w Radomiu.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Chyba byłoby dobrze

    anka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    jakby to lotnisko podzieliło los Radomia, bo akurat Radom dostał wsparcie rządu w postaci kupna lotniska przez Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze i dofinansowania. Lublin jak to powiedział...rozwiń całość

    jakby to lotnisko podzieliło los Radomia, bo akurat Radom dostał wsparcie rządu w postaci kupna lotniska przez Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze i dofinansowania. Lublin jak to powiedział pewien poseł ze Świdnika (mniej więcej) miał swoją szansę. Teraz to już tylko cud może sprawić, że lotnisko w Lublinie/Świdniku przy takich długach przetrwa.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zeszuwek

    ananas (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    zeszuwek to obsluzyl 700 tysięcy a nie te piekne cyfry co Pan redaktor raczył napisać.
    Najgorsze, ze duzo ludzi to przeczyta i uwierzy.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zgadza się MojRzeszowie jest 770 tyś

    Adam z Lublina (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Skomra jest chyba z Radomia - nie Lubi Lublina

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia

    (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    Jeśli rok do roku liczba odprawianych pasażerów będzie rosła to będzie ok. Trzymam kciuki żeby było tylko lepiej. Lublin zasługuje na lotnisko. W obecnych czasach brak portu lotniczego to...rozwiń całość

    Jeśli rok do roku liczba odprawianych pasażerów będzie rosła to będzie ok. Trzymam kciuki żeby było tylko lepiej. Lublin zasługuje na lotnisko. W obecnych czasach brak portu lotniczego to skazywanie miasta na zacofanie i wykluczenie. Biznes nie zagląda tam, gdzie nie latają samoloty.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    posłowie PiS jak zwykle mają w poważaniu swój region i wyborców

    Pionek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

    A może dobra zmiana by pomogła? Gdzie poseł Tułajew który w czasie kampanii obiecywał wszystko i wszystkim? Gdzie reszta posłów PiS z lubelskiego? Skoro można grube pieniądze wpompować w Radom, to...rozwiń całość

    A może dobra zmiana by pomogła? Gdzie poseł Tułajew który w czasie kampanii obiecywał wszystko i wszystkim? Gdzie reszta posłów PiS z lubelskiego? Skoro można grube pieniądze wpompować w Radom, to i chyba w Lublin też się da. W czym jesteśmy gorsi od Radomia? Że nie mamy chytrej baby?zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Platformen guten morgen ;) Platformen guten morgen ;) Platformen guten morgen ;)

    ZSL ZSL ZSL (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Platformen guten morgen ;) Platformen guten morgen ;) Platformen guten morgen ;)

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    to najważniejsze

    ja (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    fakty są takie, że kolejny rekordowy rok, trzymamy kciuki, żeby kolejny był jeszcze lepszy

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Czy tylko chodzi o cywilny port?

    lll (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    Słyszałem od ludzi bardziej obytych w biznesie, że działania służb państwowych mają na cel wrogie przejęcie czynnego i próbującego sobie radzić w nieprzyjaznym otoczeniu lotniska. Jak to się robi...rozwiń całość

    Słyszałem od ludzi bardziej obytych w biznesie, że działania służb państwowych mają na cel wrogie przejęcie czynnego i próbującego sobie radzić w nieprzyjaznym otoczeniu lotniska. Jak to się robi to widzieliśmy na przykładzie Bogdanki - w odpowiedniej chwili zrywa się umowy, podważa wiarygodność firmy, gdy Bogdance najlepszej kopalni w Polsce, zagląda w oczy widmo bankructwa a akcje spadają na łeb na szyję państwowa firma wykupuje akcje, przenosi zarządzanie i zyski do Poznania, ogranicza możliwości wydobywcze robiąc miejsce dla rosyjskiego węgla i melduje komu trzeba o wykonaniu zadania. Tak samo było i jest z lotniskiem które jest własnością samorządu, tak jak lotniska w Łodzi i Modlinie. Rozwój ich wszystkich jest są skutecznie blokowany przez agendy państwa. Na lotnisku w Świdniku polegało to na tym aby wypłoszyć lub zniechęcić poważne linie lotnicze, które się tym lotniskiem zajmowały. W związku z tym "dobra zmiana" nasłała kilkukrotnie CBA i prokuraturę na zarządzających portem. Za pierwszym razem doprowadzili do rezygnacji Lufthansy, linii która nie mogła sobie pozwolić aby pod wydumanym pretekstem służby specjalne gmerały w ich poufnych korporacyjnych dokumentach. W podobny sposób dobrali się do Wizzair-a, biorąc pod but ich loty do Izraela. Również w dziwnych okolicznościach "dobra zmiana" zerwała budowę stałej wieży kontroli lotów /Świdnik jako jedyny port pasażerski w Polsce ma wieżę tymczasową, którą można w ciągu jednego dnia zdemontować i wywieźć choćby do Radomia, a co kto im zabroni/ która była gotowa do realizacji za rządów PO i zapewnione miała finansowanie w planie finansowym PAŻP bodajże w 2016 r. Pal diabli zabawę z wrogim przejęciem tego portu, ale pas startowy i infrastruktura której się nie rozbudowuje /choćby zwiększona ilość miejsc postojowych, ścieżki krótkiego zejścia, systemy radarowe cywilne i wojskowe/ jest jednym z najważniejszych strategicznie w Polsce ze względu na bezpieczeństwo naszego kraju a także naszego regionu. Ciekawe kto, gdzie i komu po zniszczeniu tego portu i zdemolowaniu jego zdolności strategicznych zamelduje: " Panie prez.................. melduję wykonanie zadania" Rosjanie mają sprzęt i wyszkolonych pilotów aby wykorzystać tylko pas startowy bez żadnej dodatkowej infrastruktury. Co im będzie potrzebne do dalszych działań przywiozą ze sobą pierwszego dnia. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    .

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    Nie zapominajcie o tym, że dzięki lotnisku mamy w Lublinie paru inwestorów którzy stworzyli tu miejsca pracy. Liczba odprawionych pasażerów to nie wszystko.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tajemnica?

    Zuzizu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    Przeciez to nie jest NBP wiec zarobki sa jawne. Poza tym to pieniadze miasta czyli nasze wiec kawa na lawe

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    O tym się mówi

    Ośrodek w Podlodowie. Dramat w królestwie księżnej Tarkowskiej

    Ośrodek w Podlodowie. Dramat w królestwie księżnej Tarkowskiej

    Pedofile i gwałciciele z woj. lubelskiego. Oni są się w rejestrze

    Pedofile i gwałciciele z woj. lubelskiego. Oni są się w rejestrze

    Zaginieni z woj. lubelskiego: Rozpoznajesz kogoś?

    Zaginieni z woj. lubelskiego: Rozpoznajesz kogoś?