Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ruszyła budowa obwodnicy Chełma. Kiedy skorzystają z niej kierowcy?

Jakub Sarek
Jakub Sarek
GDDKiA Lublin/Twitter
Mieszkańcy Chełma odetchną od tirów. W poniedziałek (3 lipca) wystartowała budowa obwodnicy tego miasta. Roboty przy przedsięwzięciu pochłoną łącznie 442 mln zł. Kierowcy nową trasą pojadą najpóźniej w 2025 r.

Od symbolicznego wbicia łopaty rozpoczęła się dzisiaj (3 lipca) długo wyczekiwana budowa obwodnicy Chełma. Nowa trasa ma mieć 13,5 km długości i powstanie po północnej stronie miasta. Będzie to dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Obwodnica stanowi fragment drogi ekspresowej S12.

- Wybudowane zostaną cztery węzły drogowe: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów, Chełm Wschód, 17 obiektów inżynierskich - w tym dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej, 11 przejść dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). W ramach inwestycji zbudowane zostaną również drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także obwód utrzymania drogi ekspresowej - opisuje charakter zadania Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Jadąc od strony Lublina, kierowcy wjadą na obwodnicę na węźle Chełm Zachód w miejscowości Janów. Drugi z węzłów (Chełm Północ) powstanie w miejscowości Horodyszcze, a dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm - Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, umożliwiającym zjazd na obecną DK12, w miejscowości Kolonia Antonin.

- Obwodnica Chełma to pierwsze zadanie w ramach projektu budowy nowoczesnej i bezpiecznej drogi ekspresowej S12 od Lublina do granicy państwa w Dorohusku (trasa będzie miała długość ok. 75 km - przyp. red.), na którym rozpoczynamy prace budowlane. Po jej wybudowaniu powstanie wygodny korytarz transportowy, łączący Warszawę i Lublin z Ukrainą. Dla mieszkańców Chełma obwodnica oznacza większe bezpieczeństwo, koniec zatorów drogowych i mniejszy hałas w mieście - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Wtórował mu Ryszard Madziar, doradca ministra aktywów państwowych Jacka Sasina.

- Deklaracja składana przed kilkoma laty mieszkańcom dziś staje się faktem. To wielkie święto dla Lubelszczyzny i wielkie święto dla mieszkańców Chełma. Intensywny ruch tranzytowy do 2025 roku ominie miasto co poprawi bezpieczeństwo i komfort mieszkańców, ale też pozwoli miastu lepiej się rozwijać. Inwestycja powstaje w idealnym momencie – dzięki temu region lepiej sprosta wyzwaniom obecnych czasów i wykorzysta potencjał czekającej nas odbudowy Ukrainy - zaznaczył Madziar.

Koszt inwestycji to 442 mln zł. Za jej realizację odpowiedzialny będzie Strabag. Trasa ma być gotowa w 2025 r.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski