S17 już się nie zapada w Dolinie Ciemięgi. Otwarcie we wrześniu

Aleksandra Dunajska
Odcinek S17 w Dolinie Ciemięgi
Odcinek S17 w Dolinie Ciemięgi Jacek Babicz/archiwum
Poprawianie odcinka S17 w Dolinie Ciemięgi dobiega końca. Układana jest ostatnia warstwa asfaltu. A co najważniejsze - drogowcy sprawdzili, że problematyczny nasyp już nie osiada.

Radość z otwarcia kolejnego odcinka S17 nieco słabnie, kiedy przypomnimy sobie, że ta część drogi miała być gotowa w czerwcu ubiegłego roku. W październiku lubelska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przyznała, że jest problem - nasyp, po którym trasa biegnie w Dolinie Ciemięgi, wciąż osiadał. Razem z nim obniżał się położony już asfalt. W kwietniu drogowcy zdecydowali się na rozebranie około 300 metrów nasypu. W miejscu, gdzie osiadanie było największe, wykonano żelbetową płytę. W pozostałej części nasyp został odtworzony ze specjalnych bloków styropianowych, aby konstrukcja była lżejsza. Zabiegi miały zatrzymać proces osiadania i wszystko wskazuje na to, że cel udało się osiągnąć.

- Wykonano pomiary przed ułożeniem ostatniej warstwy nawierzchni. Konstrukcja nie osiadła - poinformował Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA.

GDDKiA nie chce ujawnić, ile kosztowały dodatkowe prace. Mamy się tego dowiedzieć dopiero, gdy będzie jasne, czy za wszystko zapłaci ubezpieczyciel, czy częściowo także dyrekcja. Ekspertyza przygotowana na zlecenie GDDKiA wykazała, że do problemów przyczynił się projektant drogi.

W poniedziałek rozpoczęło się układanie na nasypie ostatniej, ścieralnej warstwy asfaltu. Prace powinny zakończyć się dzisiaj. Potem drogowcy ustawią bariery energochłonne rozdzielające jezdnie i wykonają prace porządkowe. Po uzyskaniu od nadzoru budowlanego zgody na użytkowanie (procedury trwają około miesiąca), po nowej części trasy będą mogli pojechać kierowcy. Kiedy się to stanie? - Otworzymy ten odcinek równolegle z przedłużeniem al. Solidarności, budowanym przez miasto, bo bez tego z trasy między węzłami Jastków i Lublin Sławinek nie będzie jak zjechać - wyjaśnia Nalewajko. - Do wykonania pozostała część ekranów i prace porządkowe. Musimy też uzyskać pozwolenie na użytkowanie - wylicza Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

Z nowych odcinków dróg kierowcy skorzystają więc najprawdopodobniej we wrześniu. O co najmniej miesiąc dłużej poczekamy na zakończenie budowy dwóch części obwodnicy Lublina.

Część S17 na finiszu, część dopiero na starcie

Budowa ekspresówki między Kurowem a Piaskami dobiega końca. Jednocześnie drogowcy rozpoczynają prace, żeby "dociągnąć" S17 do stolicy.

- Na odcinku nr 4 (między węzłami Lublin-Rudnik i Felin - red.) prace są zakończone, trwają odbiory - mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA. - Na drugiej części obwodnicy, od węzła Lublin--Sławinek, wykonawca deklaruje zakończenie robót w połowie września. Potem około miesiąca potrwają procedury odbiorowe i trasa zostanie otwarta dla kierowców - dodaje Nalewajko.

Czy tak rzeczywiście będzie zależy jednak od tego, czy słowa dotrzyma wykonawca, firma Dragados. A ta już nieraz łamała dane obietnice - obwodnica miała być gotowa najpierw w grudniu ub. roku, a potem w czerwcu 2014 r.

Jednocześnie lubelska GDDKiA przygotowuje się do budowy dalszego ciągu S17: od Kurowa do węzła Lubelska pod Warszawą, razem z połączeniem węzła Kurów-Zachód z obwodnicą Puław.

Procedury przetargowe są w toku. Wykonawców mamy poznać pod koniec tego lub na początku przyszłego roku. Wszystkie nowe części trasy mają być zrealizowane najpóźniej w 2018 roku. Rok wcześniej ma być gotowa zachodnia obwodnica Lublina. To po S17 druga z najważniejszych dla regionu inwestycji drogowych. Doogłoszonego w ub. roku przetargu na realizację inwestycji wpłynęło sześć ofert.

Najniższa, firmy Budimex, opiewa na 423,9 mln złotych. Zwycięzca postępowania ma być wyłoniony do końca roku. Zachodnia obwodnica to część S19. W 2020 roku ekspresówką mamy pojechać dalej na południe, do samego Rzeszowa. GDDKiA ma decyzję środowiskową dla lubelskiego odcinka trasy, wyłoniła już też wykonawców jej koncepcji programowej.

Wideo

Komentarze 46

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

Młody, to i tak wykształcony jak móżdżek rozwielitki.Po pierwsze, sprawdź,od kiedy Lublin jest województwem,jeśli potrafisz. Po drugie frajerze, płać sobie za te autostrady i stój w korkach hue,hue

x
xyz

Sorry, ale nie masz się czym chwalić poza głupotą. 100 razy pojedziesz 200 czy nawet 215 km/h ale za 101 razem może być zonk. Widziałem już, właśnie na wyjściu z łuku od Lublina, cwaniaka w X5 - miał szczęście bo zmieścił się pomiędzy latarnią a barierami i tylko przeorał rów gubiąc po drodze trochę części i defasonując z "lekka" nadwozie . Jeżeli więc nadal będziesz uważał, ze łuk nie ma żadnego znaczenia, to już Twój problem.

j
janke

Jak rzadzil PiS, to NIE MIELISMY MILIARDOW EURO, za ktore Po wybudowalo dwupasmowe autostrady - smiją sie z nas w Europie!

a
as

Tak jak napisałem, ograniczenia są na WJAZDACH na obwodnicę, gdzie do "węzłów" jest jeszcze dobry kilometr. Łuk nie ma tutaj żadnego znaczenia, bo jest on przystosowany do takiej prędkości. Nie raz rozwijałem na tym łuku 2zł, a nawet 2zł i 15 groszy.

O
OnLbn

Co to znaczy "prawdziwe" miasto wojewódzkie? Poza tym wiesz czym się różni autostrada od ekspresówki? Otóż jest kilka elementów, które stawiają S-kę wyżej od autostrady jeśli chodzi o użyteczność. I ja się osobiście cieszę, że nie będzie autostrady Lublin-Warszawa, tylko ekspresówka.

x
xyz

Proste - ograniczenie do 100 km/h obowiązuje bo:
- od strony Lublina, bo jest łuk (zakręt) i w pobliżu skrzyżowanie, czyli Węzeł Piaski Zachód
- od strony Chełma, analogicznie, łuk (zakręt) i skrzyżowanie - Węzeł Piaski Wschód
Pomiędzy Węzłami obowiązuje 120 km/h, gdyż Węzły są skrzyżowaniami a jak wiadomo, skrzyżowanie odwołuje ograniczenia.
A ubiegłoroczna wymiana nawierzchni nic do tych ograniczeń nie ma. Po prostu stara nawierzchnia nie spełniała wymagań dotyczących m.in. tzw. szorstkości.

k
kurow

kiedy będę mógł z elizówki dostać się expresówką do kurowa? W II połowie września czy później? Może przydałaby się mapa z odcinkami i datami otwarcia?

j
ja

Czy się zapada czy nie czas pokaże.

f
fiskus

gdyby rządził PiS to mielibyśmy metro a nawet dwa metry

k
kierowca

Ciekawe czy jak kupujesz samochód,mieszkanie,buty to nie patrzysz na cenę i jakość równocześnie.Jedno zależy od drugiego.Drogi mają być bardzo dobrej jakości i kosztować tyle ile przewiduje rzetelny kosztorys .Co to za pytanie: albo drogo,albo nie budować.

x
xyz

Zamiast wykazać się cywilną odwagą i napisać ,że jesteś PO-prawny politycznie i masz PIS gdzieś, silisz się na "obiektywy"komentarz.Niby wszyscy żli ,ale i tak PIS najgorszy.
Pruszkowski nie miał na inwestycje środków unijnych.Pomimo to ukończył m.in.wiadukt Poniatowskiego i drogi dojazdowe do niego/ukończył to czego jego poprzednicy nie mogli dokonać przez 15 lat/,węzeł i drogi dojazdowe przy młynie Krauzego,ścieżki rowerowe,ukończył budowę hali na Globusie,przebudował Spółdzielczości Pracy ,przebudował Al.JP II.Pewnie,że mógł zrobić więcej,ale przynajmniej nie zadłużył tak miasta jak zrobił to Żuk.Te 200 milionów o które zwiększył się dług Lublina to mądrze wydane pieniądze.Żuk zwiększył dług Lublina do ponad jednego miliarda.Na co poszły środki z dotacji unijnych w większości?.M.in. deficytowe /na zawsze /lotnisko,deficytowy/na zawsze stadion piłkarski ,centrum spotkania kultur,itd,itp.Tam gdzie łatwa kasa to wszędzie pochlebcy Żuka widzą sukces.W końcu zwiększył zatrudnienie w ratuszu o kilka setek znajomych królika.Tam gdzie trzeba ruszyć głową dno i wodorosty, np.przebudowa Placu Litewskiego 7 projektów,8 klapa;tunel na Kunickiego klapa/bo nie można się przez 4 lata dogadać z PKP/, budowa biurowców dla urzędasów na Al.Racławickich klapa,remont Ogrodu Saskiego długo,drogo i byle jak,tunel pod Al.Racławickimi i estakada nad Głęboką można zapomnieć.Najlepiej wychodzi prezydentowi miasta lans w mediach.Codziennie po kilka razy Żuk.Strach otworzyć lodówkę,bo się okazać może ,że tam tam też nasz ukochany prezydent Żuk.Kiedy ten facet ma czas na pracę przy takim lansie?.Zaraz pewnie uaktywnią się pod tym komentarzem wielbiciele pą prezydą /mają przecież wprawę,w ubiegłym roku za środki z budżetu miasta głosowali ze służbowych komórek na ukochanego prezydęta/.Zastanawia mnie również,że wszyscy chwalcy prezydenta piszą że zrobił to,tamto.Przecież TO JEST JEGO PSI OBOWIĄZEK,chyba po to startował w wyborach.Chwalić też trzeba,ale za rzeczy nietuzinkowe,nadzwyczajne,a wydawanie kasy byle ją wydać ,to nic nadzwyczajnego.

L
LBN-Mobile

Chciałoby się powiedzieć "no to z**********"

P
Prym

Też mi wpis budowa trwa kawał czasu gdyby ktoś myślał tylko o wyborach, to mógłby nie zdażyć się "wszczelić". Po co takie brednie pisać to ja nie wiem.

s
swoj

niedaleko mieszkam prace z okna obserwowalem, i przejazd był cały czas, wiec to też prac nie ułatwiało ale najwazniejsze ze juz niedługo koniec

s
szatan

no no wygląda to extra, nie moge się doczekać, przejażdźkę sobie ta trasą zrobie, jak tylko oddadzą do użytku

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3