Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stan kolei na Lubelszczyźnie oceniony ledwie na tróję

Aleksandra Dunajska
Małgorzata Genca
Po zderzeniu pociągów w Szczekocinach prokuratura bada przyczyny tragedii, a eksperci i politycy dyskutują o złym stanie infrastruktury kolejowej w Polsce. Sprawdziliśmy, jaka jest kolej w regionie.

Na obszarze zarządzanym przez lubelski oddział PKP Polskie Linie Kolejowe (prawie całe województwo lubelskie plus część Podkarpacia) jest 1295 km torów. - 32 proc. jest w stanie dobrym, 58 - w dostatecznym, a 10 proc . w niedostatecznym - wylicza Lech Olszewski, zastępca dyrektora PKP PLK Zakład Linii Kolejowych w Lublinie. - Ale te 10 proc. to odcinki, które zostały już wyłączone z eksploatacji.

Stan dostateczny, jak tłumaczy dyr. Olszewski, oznacza, że użytkowanie infrastruktury jest bezpieczne dla podróżnych. - Ale oczywiście musimy te odcinki monitorować i remontować, żeby ich stan nie uległ pogorszeniu - zaznacza. - Chodzi jednak także o podwyższanie lub chociaż utrzymanie dopuszczalnych prędkości. W dzisiejszych czasach pociąg musi jechać co najmniej 120 km/h, by transport kolejowy był konkurencyjny dla samochodowego. Tymczasem pogarszanie się stanu infrastruktury wymusza wprowadzanie ograniczeń prędkości - zaznacza Andrzej Matysiewicz, kierownik kontraktu w PKP PLK SA Centrum Realizacji Inwestycji. Tymczasem na Lubelszczyźnie do niedawna był punkt, gdzie pociągi musiały zwalniać do 20 km/h (odcinek Zawada - Ruskie Piaski na trasie do Hrebennego).

Zakład Linii Kolejowych prowadzi sporo niewielkich, doraźnych remontów (np. wymiana podkładów kolejowych - w ub. r. wymieniono ich 44 tys.). Ale daty ostatnich kompleksowych modernizacji, kiedy prócz podkładów wymieniane są też m.in. tory i podbudowa, sprawiają, że włos jeży się na głowie (patrz ramka). Zwłaszcza że okres "żywotności" kolejowej infrastruktury ocenia się na 25-30 lat.

Nie lepiej jest, jeśli chodzi o systemy sterowania ruchem. W regionie (np. na Zamojszczyźnie) wciąż w użyciu są tzw. urządzenia kluczowe, gdzie dyżurni ręcznie przestawiają zwrotnice. Funkcjonuje też sprzęt mechaniczny (zwrotnicami steruje się z nastawni), nawet z lat 50. Tylko na niektórych odcinkach ruchem steruje się elektrycznie (np. Pilawa - Dęblin). Komputerowy system działa w Stalowej Woli.

Przyczyną tak złej sytuacji jest brak pieniędzy. Jednak, zgodnie z zapewnieniami władz kolejowych spółek, stan infrastruktury ma się zacząć stopniowo poprawiać. Choć nie wszystkie przeznaczone dla kolei unijne pieniądze zdołano wydać (część rząd chciał przesunąć na drogi) to pozwoliły one rozpocząć inwestycje, o których bez europejskiego zastrzyku finansowego kolej mogłaby tylko pomarzyć. - Realizujemy obecnie sześć inwestycji w 85 proc. finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego. Ich łączna wartość to prawie 170 mln zł. To pierwsze tak duże środki przeznaczone na kompleksowe projekty, realizowane w naszym oddziale, od wielu lat - przyznaje Matysiewicz.

Wśród projektów jest m.in. przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Kunickiego w Lublinie i modernizacja linii kolejowej nr 30 między Lublinem Północnym a Lubartowem. A także budowa 2,2 km toru dojazdowego od Świdnika do lotniska. - Przyznam, że będzie to pierwszy, od początku mojej pracy zawodowej, wybudowany od podstaw nowy odcinek linii kolejowej w naszym regionie - zaznacza Matysiewicz.

Nie ma jednak co liczyć na szybką całkowitą modernizację np. linii nr 7 z Lublina do Warszawy. Na razie gotowe jest studium wykonalności inwestycji. - Teraz potrzebne są środki na opracowanie dokumentacji projektowej - ok. 250 mln zł. I tych pieniędzy na razie nie mamy - mówi Andrzej Matysiewicz.

Kiedy tu był remont?

Odcinek i ostatnia modernizacja
Wólka Okopska - Brzeźno (linia nr 7) 1977 r.
Dorohusk - Wólka Okopska 2008 r.
Świdnik - Jaszczów (linia nr 7) 1987 r.
Dęblin - Pilawa (linia nr 7) 1988 r.
Zarzeka - Dęblin (linia nr 7) 1981 r.
Puławy - Zarzeka (linia nr 7) 2003 r.
Nałęczów - Puławy (linia nr 7) 2011 r.
Lublin - Nałęczów (linia nr 7) 2008 r. (poza odcinkiem Sadurki - Motycz, który był remontowany w 2008 r.)
Jaszczów - Zawadówka (linia nr 7) 1986 r.
Zawada - Zwierzyniec (linia nr 69) 1976 r.
Krasnystaw - Ruskie Piaski (linia nr 69) 1975 r.
Ruskie Piaski - Zawada (linia nr 69) 2010 r.
Zwierzyniec - Bełżec (linia nr 69) 1978 r.
Bełżec - Hrebenne(linia nr 69) 1977 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski