Superkapsułą dolecisz z Lublina do Warszawy w chwilę

Paweł Żurek
Wstępny projekt kapsuły Hyperloop
Wstępny projekt kapsuły Hyperloop materiały Hyperpoland
Jak dostać się z Warszawy do Lublina w kilkanaście minut? Dzięki turbokapsule. Jednym z jej projektantów jest student z Puław.

Z Lublina do Warszawy w kwadrans? Byłoby to możliwe w specjalnej kapsule, umieszczonej w powietrzu na pylonach.

- Po doprowadzeniu kapsuły do odpowiedniej prędkości zaczęłaby się ona unosić. W środku takiej tuby praktycznie nie ma ciśnienia, więc opór spadłby prawie do zera. Silniki służyłyby jedynie do rozpędzania i podtrzymania prędkości. - tłumaczy Mateusz Żmudziński, absolwent I LO w Puławach i projektant z grupy Hyperpoland.

To zespół, który zaprojektował superszybką kapsułę o nazwie Hyperloop. Tworzą go studenci Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej. W sumie grupa liczy ponad 20 osób. Od zeszłego roku pracują nad maszyną, dzięki której czas podróży np. z Lublina do Warszawy mógłby skrócić się nawet kilkakrotnie.

Mateusz Żmudziński od czterech lat studiuje na Politechnice Warszawskiej. W grupie Hyperpoland odpowiada m.in. za lewitację, hamowanie i stabilizację maszyny.

- Kapsuła może rozwijać prędkości nawet do 1000 km/h dzięki temu, że w tubie nie ma oporu powietrza ani tzw. oporów tocznych z kół. Podobne zasady obowiązują w kosmosie. Jeśli kapsułę doprowadzi się do prędkości 100 km/h, wytwarza się siła, która sprawia, że pojazd „leci” - tłumaczy Mateusz Żmudziński.

Chcą zbudować prototyp

Efekt prac Hyperpoland, czyli prototyp superszybkiej kapsuły został doceniony na konkursie „SpaceX Hyperloop Pod Competition” organizowanym przez miliardera Elona Muska. Studenci z Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej zakwalifikowali się do finału konkursu jako jedni z 2,6 tys. startujących. Przed nimi jednak kolejne wyzwanie. - Na finał chcemy zbudować prawdziwą kapsułę. Do tej pory był to prototyp. Potrzeba na nią ok. 150 tys. złotych. To będzie jednak tylko szkielet, bo kompletna kapsuła to koszt nawet 310 tys. złotych.

Jak podkreśla Mateusz Żmudziński, plany budowy kapsuły nie są nierealne. - Jedna powstaje już na trasie Dubaj - Abu-Dhabi. W mniej bogatych państwach może się ona pojawić za ok. 40 - 50 lat - przewiduje projektant.

***
Zobacz także:
Premierowy kurs pociągu Dart z Warszawy do Lublina

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 39

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
POciągowy
Wg Chińczyków taki pociąg może rozwinąć prędkość 1000km/h. Pisała o tym prasa polska 2-3 lata temu. A teraz odgrzewa chiński kotlet w mikrofali. A jeszcze POkraki POdcierają swe gęby i PiSem i Kaczorem. Nie ma to jak sekta Pancernej Brzozy. Wszystko co złe to wina Pisuarów. A spadać POkraki w krzaki do sraki. Wyciągnijcie w końcu Tego moderatora z kibla. Niech zacznie uczciwie pracować, że POkraczne linki szkalujące Tych co nie pierdzą w POkraczną tubę były w ilościach mniejszych niż od czasu gdy szkopy kupili nasi agitkę za drobny grosz i uprawiają szkopską propagandę na peryferiach UE. Czyli w zadupiu UE.
l
laxi
Postojów nie przewiduje się. Natomiast na czas podróży obowiązkowe będą pampersy.
V
V
Głupiś. Może drugą stroną odkurzacza wypchnąć kapsułę? Masz odpowiednią końcówkę? Albo trzeba zbudować wielką proc. Puknij się w sagan.
F
Fajga
No bo gdyby się płaciło to nie zawalały by się domy na Śluńsku budowane nad kopalniami.
l
lapidar
Wszystko zależy od kosztów, jak rozpędzenie hyperloopa do 1000km/h będzie kosztowac tyle co odkurzenie mieszkania 50m2 to wydaje się to dużo lepszą alterntywą do samolotów regionalnych.
l
ll
myślę ze teraz kiedy PIS chce wskrzesić transport rzeczny ,ten pomysł nie ma racji bytu,bo co z tego że szybko skoro promem o wiele przyjemniej .Być może naczelnik Jarosław przywróci do łask funkcję instruktora kulturalno-oświatowego zwanego potocznie kaowcem, który będzie nam umilał podróż w podobny sposób jak Stanisław Tym w filmie Rejs
.
i żeby jakąś fajną patriotyczna nazwę miał- Anders ,Pilecki,Jan Paweł, albo chociażby wyklęty,no i żeby tego gorszego sortu do tego cudeńka nie wpuszczać ,bo to przecież błota naniosą :( ,w czasie jazdy śmiać się będą i zachłystywać prędkością i luksusem, zamiast w zadumie snuć martyrologiczne rozmyślania.
.
to nie żadna wada materiałowa tylko ,zaplanowane działanie określonych kół ,zwiazanych sami wiecie z kim :/
g
gucio
po co ?
wystarczy taki pociąg jak we Francji, Japonii czy Chinach. 350 / h
g
gucio
" Na finał chcemy zbudować prawdziwą kapsułę. Do tej pory był to prototyp. "
prototyp to jest pierwszy , zbudowany w skali 1:1 , w pełni działający model nowego urządzenia - samolotu, samochodu . latający , jeżdżący.
ten wasz " prototyp " - to na papierze ?
eh , dzieci , dzieci ...
W
Wr
Na razie skupcie się na tym, aby nie schrzanić przebudowy linii kolejowej Waw-Lub do kosmicznej prędkości 160 km/h. A ten młody student lepiej niech spożytkuje parę i zdolności na projektowanie dobrze wyciszonych wagonów. Bo to jest nam potrzebne na dziś, a nie kapsuła, którą Niemcy będą miały za30 lat, a my za 300 (wyprodukowaną w IX Rzeszy i dofinansowaną z budżetu IX Rzeszy).
g
gol
albo zamknij pijacka morde
l
lbn
w tubtinie to SF
A
Artek
W filmie Sexmisja
A
Artek
Nikt nie ocenia ludzi- młodych pasjonatów, tylko temat artykułu. To tak jakby ktoś pracował nad łodzią podwodną pływającą w rzekach. Widzisz sens jeśli po rzece pływają promy. Hyperloob to nie ten kierunek. Trzeba myśleć np. nad lotnictwem. Może drony? Tam nie trzeba budować infrastruktury, utrzymywać jej i remontować.
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie