Eksperymenty chemiczne na akademickim poziomie
Młodzież z V Liceum Ogólnokształcące nr V im. M. Skłodowskiej-Curie, zainteresowana naukami ścisłymi miała szansę na samodzielne wykonanie eksperymentów chemicznych i kontakt z nauką na akademickim poziomie.
– W liceum uczymy teorii. Natomiast brakuje nam możliwości, aby każdy uczeń dotknął probówkę, wykonał sam doświadczenie i popatrzył, jak zachodzą reakcje. Na Politechnice mamy taką szansę, za co serdecznie dziękujemy – mówi Joanna Mazur, wicedyrektor V LO.
Jak informuje prodziekan Wydziału Inżynierii Środowiska dr inż. Aneta Czechowska-Kosacka, każde zajęcia poruszały inną tematykę i stanowiły doskonałe uzupełnienie lekcji chemii i biologii. Pokazy dotyczyły między innymi barw i właściwości związków chemicznych, analizy jakości wody pitnej, ale także fotowoltaiki.
Doświadczenia były niezwykle spektakularne i doskonale przedstawiały rozmaite zjawiska fizyczne i chemiczne. Ich zadaniem było rozbudzić ciekawość uczniów i pokazać im, że nauka nie musi być nudna.
Dzięki warsztatom komputerowym przeprowadzonym przez dr inż. Ewelinę Krawczak z Katedry Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii, młodzież dowiedziała się, ile jesteśmy w stanie wyprodukować energii elektrycznej z modułów fotowoltaicznych oraz czy instalacja fotowoltaiczna na dachu domu wyprodukuje wystarczającą ilość energii, aby zasilić wszystkie urządzenia elektryczne, których używa się na co dzień.
Reakcje strącania znane są teoretycznie, głównie z lekcji chemii. Na zajęciach dr Justyny Kujawskiej z Katedry Biomasy i Odpadów w Biopaliwa, uczniowie zobaczyli, jak teorię przekształca się w praktykę. Licealiści samodzielnie przeprowadzili reakcje, poznając barwy i właściwości związków chemicznych.
Bohaterką kolejnych warsztatów była woda – butelkowa i kranowa
Uczniowie nauczyli się oznaczać pH, twardość wody oraz stężenie chlorków. Podczas eksperymentów korzystali zarówno z testów kroplowych i paskowych, jak i tradycyjnych metod analizy miareczkowej.
Jak przyznaje Kasia z 2a, zajęcia na Politechnice odbyły się dobrym dla jej klasy terminie, bo w szkole tego dnia mieli chemię, więc ta wiedza na pewno im się przyda.
– Chciałam się dowiedzieć, w jaki sposób możemy łatwo sprawdzić na przykład twardość naszej wody i jak ona wpływa na rośliny i ludzi. Myślę, że te informacje wykorzystamy na zajęciach chemii i biologii – mówi uczennica.
Zadowolony z udziału w ćwiczeniach był również Maks.
– Takie praktyczne ćwiczenia na pewno przydadzą się w codziennym życiu, bo nie uczymy się czegoś, co później zostanie tylko w zeszycie, lecz możemy na własną rękę sprawdzić, jak to działa. Szczególnie, jeżeli chodzi o reakcje kwasów i zasad, bo te tematy bardzo mnie interesują.
- Zielone światło dla dworca metropolitalnego. Jest pozwolenie na użytkowanie. Zdjęcia
- Zima nie brała jeńców w weekend! Zobacz jak lublinianie walczyli ze śniegiem. Zdjęcia
- Prawie 5 mln zł na żużlowy Motor z miejskiej kasy? Taki pomysł mają radni z PiS
- Przez ulice Lublina tłumnie przeszedł Orszak Świętego Mikołajka. Zdjęcia
- MotoMikołaje obdarowały dzieci prezentami. Zobacz zdjęcia
- Ciepło, przytulnie bezpiecznie. W Zamościu otwarto miejsce schronienia dla uchodźców
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?