MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Warto tankować droższe paliwa?

Robert Tomaszewski
Na stacjach paliw, poza tradycyjną benzyną 95- i 98-oktanową oraz klasycznym olejem napędowym, mamy do wyboru wiele ulepszonych paliw. Reklamy kuszą, że dzięki "mocniejszej", a co za tym idzie droższej benzynie, nasze auto będzie miało lepsze osiągi i bardziej ekologiczne spaliny.

Z tej kategorii na rynku dostępne są następujące paliwa: Verva (Orlen), V-Power (Shell), Suprema (Statoil) i Ultimate (BP). Na czym polega ich wyższość nad zwykłymi paliwami? Otóż rzeczywiście zawierają m.in. mniej siarki, dzięki czemu są bardziej ekologiczne, a przez zastosowanie dodatkowych środków smarnych, wewnętrzne elementy silnika mniej się zużywają. I to są niezaprzeczalne zalety tych paliw, jednak nie liczmy, że po ich zatankowaniu nasze auto będzie miało osiągi rodem z Formuły 1.

Zdaniem specjalistów z Instytutu Nafty i Gazu, wzbogacone paliwa rzeczywiście poprawiają parametry i żywotność silnika, chociaż należy uważać w przypadku zastosowania ich do sil-ników starszej generacji, w których może nastąpić efekt "wypłukania zanieczyszczeń", które w praktyce uszczelniają silnik, zapewniając mu prawidłową pracę i smarowanie.

Testy wykonywane w warunkach laboratoryjnych, co prawda wykazują śladowy przyrost mocy silnika, są to jednak tak małe różnice, że tak naprawdę silnik może zareagować w ten sposób nawet na zmianę warunków atmosferycznych.

- Nie dajmy się także zwieść większej ilości oktanów. Im większa jest ich liczba w paliwie, tym wolniej się ono spala, a więc jest odporniejsze na tzw. spalanie stukowe. W związku z tą właściwością, zbyt wysoka liczba oktanowa może spowodować, że paliwo będzie się spalało zbyt późno, co w konsekwencji może doprowadzić nawet do obniżenia mocy silnika. Tylko samochody wyposażone w czujnik spalania stukowego są w stanie automatycznie dostosować moment zapłonu do typu paliwa.

- Odnośnie liczby oktanowej paliwa najlepiej się stosować do wytycznych zawartych w instrukcji obsługi samochodu - radzi Marek Suski, szef działu silników jednego z serwisów w Warszawie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski