- To inwestycja długo wyczekiwaną przez lokalną społeczność, bardzo ważna zarówno w kontekście lokalnym, regionalnym jak też krajowym, a nawet międzynarodowym - nie ma wątpliwości wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz.
Chodzi o powstający blisko 125-kilometrowy odcinek S17 między Piaskami a Hrebennem. Jak wskazują posłowie KO Małgorzata Gromadzka i Piotr Kandyba, przeciw budowie ekspresówki "licznie protestują mieszkańcy Lubyczy Królewskiej". Przypomnijmy, że przez teren tej gminy wiodła będzie część S17 między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem. We wrześniu 2023 r. Budimex - wykonawca tej 17-kilometrowej drogi złożył do wojewody lubelskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Koszt zadania to 598,2 mln zł.
Jak podaje GDDKIA, rozpoczęcie prac budowlanych jest planowane w tym roku.
- Droga ekspresowa S17 naraża mieszkańców Lubyczy Królewskiej oraz ich dzieci na uciążliwy wpływ intensywnego ruchu samochodowego, w tym transportu ciężkiego, który na co dzień będzie odbywał się w niewielkiej odległości od istniejących zabudowań domów rodzinnych co spowoduje zakłócenie mirów domowych oraz m.in. spokoju w istniejącym Ośrodku Rehabilitacji przy ul. Szkolnej - piszą parlamentarzyści w interpelacji skierowanej do resortu infrastruktury.
I dodają:
- Plan drogi był uzgadniany ok. 20 lat wcześniej, natomiast przez kolejne lata miasto rozbudowało się i w miejscu planowanego przebiegu drogi dopuszczono zabudowę rodzinną i usługową.
Posłowie w swoim piśmie pytają m.in. czy ministerstwo dokonało rewizji planu/projektu budowy drogi ekspresowej S17 na odcinku Piaski-Hrebenne
Co na to resort?
- Na tym etapie zaawansowania inwestycji zmiana przebiegu S17 wiązałaby się z rozpoczęciem od nowa prac projektowych na dłuższym fragmencie i wydanie nowej decyzji administracyjnej. Oznaczałoby to również rozwiązanie umowy na realizację odcinka S17. Trzeba też mieć na względzie, że wymagana byłaby ponowna analiza wielowariantowa przeprowadzana na podstawie jednolitych kryteriów i nie można a priori określać, który przebieg byłby najbardziej optymalny (tj. wykluczyć rozwiązań innych od oczekiwanych) - tłumaczy Gancarz.
I zaznacza:
- Należy wskazać, że kwestia określenia przebiegu drogi stanowiła przedmiot i zakres procesu przygotowawczego, który dla przedmiotowego odcinka drogi S17 został już zrealizowany i zakończony.
Parlamentarzyści w interpelacji dopytują czy przeprowadzono konsultacje społeczne z mieszkańcami Lubyczy Królewskiej i jakie były ich efekty.
- Od 2007 r., podjęty został szereg działań ze strony inwestora zadania (GDDKiA), jak również podmiotów działających na jego zlecenie i w jego imieniu (firmy projektowe opracowujące dokumentację), których celem było poinformowanie wszystkie potencjalnie zainteresowane strony o planowanych i podejmowanych działaniach związanych z realizacją drogi ekspresowej S17 - odpowiada Paweł Gancarz.
I akcentuje:
- Wynikiem tych działań i przykładem uwzględniania głosu społeczności lokalnej jest przyjęte rozwiązanie w postaci zmiany lokalizacji węzła Lubycza Królewska, względem pierwotnego zamierzenia, na lokalizację mniej kolidującą z terenami zurbanizowanymi (zabudowanymi).
- Piknik Militarny "Lubelszczyzna 44" w Muzeum Wsi Lubelskiej. Zobacz zdjęcia
- Juwenalia 2024: "Organizacyjna klapa". Spóźnione występy i bałagan. Zdjęcia
- Milion kolorów na Giełdzie Minerałów i Biżuterii "Skarby Ziemi" w Lublinie. Zdjęcia
- Finał XI edycji Dni Otwartych Funduszy Europejskich. Zdjęcia
- To wielki dzień w życiu lubelskich sokołów! 3 małe już zaobrączkowane. Zdjęcia
- Lubelanki i Wilnianie usiedli przy wspólnym stole po dwóch stronach portalu
Pismak przeciwko oszustom - fałszywe strony lotniska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?