reklama

Aleja Solidarności idzie do obwodnicy

Artur Jurkowski
Ponad 300 mln zł ma kosztować połączenie al. Solidarności z obwodnicą Lublina. Ten łącznik stanie się nową drogą do Warszawy, ekspresową, z dwoma pasami ruchu.

Nowy odcinek al. Solidarności biegłby od al. Warszawskiej do węzła Dąbrowica na przyszłej obwodnicy miasta. Wojewoda właśnie wydał decyzję lokalizacyjną tej inwestycji. - To zakończenie procedur formalno- prawnych związanych z przygotowaniami do inwestycji - podkreśla Krzysztof Żuk, z-ca prezydenta Lublina.

- Ujmując sprawę w pewnym uproszczeniu, ta decyzja jest równoważna prawomocnemu pozwoleniu na budowę - precyzuje Marek Młynarczyk, z-ca dyr. Wydz. Inwestycji UM Lublin.

Decyzja przyprawia ratusz o... ból głowy. Chodzi o kasę. Koszt budowy przedłużenia al. Solidarności jest szacowany na 309 mln zł. W kasie ratusza nie ma na to "wolnych" pieniędzy.

- W tym roku na inwestycję ma trafić 18 mln zł. Pieniądze pójdą na wypłatę odszkodowań za grunty - informuje Andrzej Jedziniak, dyr. Wydziału Geodezji UM Lublin.

Chodzi o 180 działek, przez które ma przebiegać arteria. - Z czego 25 jest zabudowanych. Szacujemy, że łączna wysokość odszkodowań sięgnie ok. 40 mln zł. Część pieniędzy została już wypłacona, do końca tego roku chcemy uporać się z uregulowaniem 70-80 procent spraw - dodaje Jedziniak.

Ratusz zabiega o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych. Na razie udało się zdobyć "tylko" 42,5 mln zł. - Chcemy, aby udział środków unijnych sięgnął ok. 200 mln zł - stwierdził K. Żuk. Jeśli ta ścieżka zawiedzie, ratusz zaciągnie kredyt komercyjny.

Nowy odcinek al. Solidarności ma mieć 5,8 km, z czego 3 km w granicach administracyjnych Lublina. Będzie drogą ekspresową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

- To kluczowe połączenie dla dojazdu z Lublina do Warszawy - mówi K. Żuk.

Przejmie ruch z al. Warszawskiej, która nie będzie się łączyć z obwodnicą.

Na nowym odcinku al. Solidarności ma powstać 10 obiektów inżynieryjnych, czyli wiaduktów, estakad. Takie estakady staną m.in. nad skrzyżowaniem z al. Warszawską, w węźle Sławin, w którym al. Solidarności ma łączyć się z przedłużonymi ulicami Głęboką oraz Armii Krajowej oraz nad ulicami Mgielną, Główną.

Ratusz chce, aby al. Solidarności była gotowa w tym samym czasie co obwodnica. A tą mamy pojechać już w połowie 2012 r.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 24

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
misiek

Od skrzyżowania Zbożowej z al. Warszawską do planowanego węzła w Bogucinie będzie około 8 - 10 km, po obecnej 17- tce a nie jakiejś polnej drodze. Zapomniałem o węźle Dębówka (za ten płacić będzie jeszcze rząd), do którego będzie jeszcze bliżej, z górą 3 km. Ten łącznik jadącym na Kraśnik czy Rzeszów pomoże tyle co umarłemu kadzidło. Dalej będą musieli jechać dziurawym odcinkiem al. Solidarności od al. Warszawskiej do Sikorskiego i dalej lekko wyboistą al. Kraśnicką. Zdaję sobie sprawę, że decyzja zapadła i ten łącznik powstanie, ale na pewno nie do 2012 roku. Jestem też pewny, że realizacja tej inwestycji oznacza, że zabraknie pieniędzy na inne lubelskie drogi a po Lublinie muszę jeździć codziennie. Myślę, że przebudowa al. Warszawskiej byłaby sporo tańsza i wystarczyłaby dla obsługi spodziewanego ruchu. A z tą jazdą na wprost i skrętem pod kątem 90 stopni to chyba Cię jednak trochę poniosło.

d
darek

Jakoś wątpię, aby dla mieszkańców Sławina lepsze było zjechać w Bogucinie kilkanaście kilometrów przed Lublinem i dalej jechać starą 17, czy pojechać dalej na węzeł Dąbrowica i w Solidarności do Warszawskich i tam na węźle dopiero zjechać w kierunku Sławina do skrzyżowania ze Zbożową. Tej góry i tak nie unikną.
Owszem inne węzły przejmą część ruchu, ale dalej całe Centrum prawdopodobnie będzie z tego wyjazdu korzystać. Południowy Czechów czy Północe Czuby też równie dobrze może z tego wyjazdu korzystać. Pomijam fakt, że przez jakiś roku do nawet dwóch ten węzeł będzie pełnił rolę dojazdową dla tych co jadą na Kraśnik/Rzeszów oraz dla całego Południowego Lublina, bo ta część obwodnicy powstanie dopiero później. A jakby zbudowali planowane przedłużenia Głębokiej i Bohaterów Monte Cassino do Armii Krajowej, to prawie całe Czuby tędy jednak według mnie będą miały wygodniej wyjechać na Warszawę.
No i trzeba pamiętać o jednym jeszcze ważnym szczególe: ten wjazd będzie najważniejszym do miasta od Warszawy, bo będzie obwodnicę przecinał na wprost i nie wymaga skrętu o 90 stopni. Każdy inny wyjazd będzie wymagał skrętów przy wjeździe na obwodnicę oraz przy zjeździe na S17. Dlatego uważam, że mimo to ruch na dojeździe do tego węzła będzie spory i dobrze by było gdyby dojazd był komfortowy, a al. Warszawska nawet poszerzona tego nie gwarantuje.

J
Jerzy

Do @ex_. Mam wystarczająco dużo lat by pamiętać że juz pod koniec lat 80-tych uznano że tzw. lubelskie Trasy Dolin Rzecznych (pomysł z końca 50-tych) nigdy nie spełnią swojej roli oraz wpłyną na na znaczne pogorszenie jakości życia mieszkańców. Zorganizowano nawet wielki konkurs architektoniczny na odtworzenie Doliny Czechówki i zamienienie Trasy W-Z na ciąg pieszo-jezdny oraz tereny sportowe, zabrakło pieniędzy. To co obecnie dzieje się w tej sprawie uważam za tragedię, dalej brnie się w chore pomysły, zapominając , że juz dawno przećwiczono to na Zachodzie. Okazało się, że wyprostowanie tych błędów kosztuje wielokrotnie więcej niż to ile pierwotnie kosztowało. Stać na to naprawdę bogatych, ale i tak się opłaca. A w Lublinie dalej zadłużają się na setki milionów, zamiast obiecanego rozwoju wychodzi degradacja.

m
misiek

Prawdopodobnie miałbyś rację gdyby założyć, że ruch będzie większy? Ale wg mnie tak nie bedzie, bo: 1) Ilość mieszkańców Lublina, także studentów zmniejsza się z każdym rokiem i prawdopodobnie ta tendencja się nasili 2) Cały ruch tranzytowy teoretycznie i chyba praktycznie przejmie obwodnica. 3) Prawdopodobnie transport towarowy do wszystkich dzielnic przemysłowych będzie korzystał z innych wjazdów. Wrotków z węzła w Konopnicy i przedłuzenia al. Jana Pawła II. Elizówka i Bursaki z węzła Lubartów. Turystyczna, Mełgiewska, Felin z węzła Mełgiewska. 4) Także dla mieszkańców największych sypialni Lublina; Czechowa i Czubów ten wjazd nie będzie najdogodniejszy, ba nawet dla mieszkańców Sławina wygodniej będzie skorzystać z węzła w Bogucinie niż w Dąbrowicy.

e
ex_

Do: Jerzy. Nie wiem ile lat masz chłopie, ale ja pamiętam że al.Tysiąclecia - dziś Solidarności miała tamtędy iść od zawsze. Cały czas była w planach i nawet jest pod nią przygotowane wstępna infrastruktura, np kanały burzowe. To samo z przedłużeniem Boh Monte Cassino obok starej Polfy i dalej przez ogródki działkowe "Zimne Doły". Skansen wszedł na tamte tereny przed paru laty, więc i wyjść szybko może. Szkoda, bo ładnie się prezentują nadwiślańskie chaty. Uważam, że jest to najlepsze rozwiązanie z możliwych, nie wyobrażam sobie prowadzenia dwujezdniowej drogi pod takie góry jak są na al. Warszawskiej. Większe opady śniegu i korek jak ostatnio w październiku aż do Moszczanki...
Dziwię się też naszym zarządcom. Zamiast na (guzik warte) lotnisko powinni przeznaczyć pieniądze na drogi. Do Warszawy nie będziemy latali samolotem, kilka innych lotów dziennie nie rozładuje też zakorkowanego miasta, no i za lotniskiem na pewno nie pójdzie gwałtowny rozwój województwa. To przy drogach a nie lotniskach powstają nowe inwestycje przemysłowe, produkcyjne itp. W końcu nadszedł czas aby coś zrobić w tym mieście. Jeżdżę dużo po Polsce i krew mnie zalewa, że gdzie indziej można, a u nas w okolicy, pod Piaskami jest 5 km drogi którą można nazwać ekspresową. Koszt inwestycji jest straszny, ale trzeba też zwrócić uwagę, że droga będzie biegła w dolinie rzeki na terenie podmokłym. Umocnienie takiego podłoża jest bardzo drogie.

J
Jerzy

Do @ex_ wybierz się lepiej do Skansenu i sprawdź jak wygląda Dolina Czechówki w naturze a nie zasłaniaj się planami w skali 1: 2000. Przeprowadzenie całego ruchu kołowego Warszawa-Lublin przez dolinę rzeki zlikwiduje ją na wieki. Nie lepiej poszukać lepsze rozwiązanie drogowe i poszukać pomysłów i pieniędzy na stworzenie tam wartościowego zakątka miasta jak np. Stare Miasto, albo wąwozy LSM? Rozwiązania, które zamiast rozwiązywać problemy komunikacyjne degradują miasto, a do tego stwarzają nowe problemy i to za miliony???....ktoś tu powinien pójść po rozum.

j
jaguarek

inwestycja nawet ciekawa, pod warunkiem oczywiście że będzie najpierw obwodnica. Zdaje się, że prezydent tłumaczył się, że nie da się żadnym cudem wykonać tunelu pod Racławickimi, bo pieniędzy nie ma. A miało to być zdaje się ok. 200 mln. Remont torów do Wa-wy w celu osiągnięcia 160km/h miał kosztować 800 mln. To może w końcu ustalić jakieś priorytety, a nie tak - co dzień to nowy pomysł, na który i tak nie ma pieniędzy!

d
darek

misiek: nawet jak poszerzą Warszawską do 4 pasów na całej długości do obwodnicy, to nie zmieni tego, że ten wyjazd w każdym aspekcie będzie gorszy od przedłużenia Solidarności. Al. Warszawskiej nie zmodernizują do parametrów drogi ekspresowej, czy dalej będzie co chwila wyjazd z czyjegoś podwórka/firmy, przejście, skrzyżowanie, tyle, że sama droga będzie trochę szersza, ale generalnie jak była beznadziejna, to dalej by była. Pomijam już fakt górki ze skrzyżowaniem na szczycie, pod którą przy śliskiej nawierzchni ciężarówki i nie tylko mają problemy by wyjechać.
A pierwszeństwo można zmienić znakami i farbą, tylko co z tego? Jak dalej z Warszawskiej w Solidarności będzie się skręcać jednym pasem, podobnie w drugą stronę. Aby to zmienić trzeba byłoby przebudować całe skrzyżowanie.
To ma być główny wyjazd w kierunku Warszawy, więc siłą rzeczy musi być zrobiony konkretnie, by spełniał swoją rolę dobrze. Remont al. Warszawskiej tego nie gwarantuje. Czasem lepiej wydać więcej, ale zrobić coś konkretnie niż robić byle jaką prowizorkę.
A jeśli chodzi o marnotrawienie pieniędzy, to do tej kategorii można zaliczyć przebudowę i przedłużenie Poligonowej do obwodnicy, bo jest to jedyny węzeł prowadzący tylko do miasta. I generalnie można się zastanawiać czy ten węzeł i taki dojazd jaki chcą do niego zrobić jest aż tak mocno potrzebny.

J
Jacek

5,8km za 309 mln zł? Wybudowanie jednego kilometry drogi będzie wiec wynosiło ponad 53 mln zł! Z tego wynika, że 100 metrów drogi to 5,3 mln zł, 10 metrów to 530 tys a jeden metr to 53 tys zł. Chętnie bym wybudował choć kilka metrów. Nawet samymi rekami to usypie! Gdzie można zapisać się na budowę? A może zmniejszyć koszty, to i pieniążków wystarczy. Nie trzeba będzie zadłużać społeczeństwa i spłacać długów przez następne lata.

k
kluk

Wiadomości te z Ratusza i o Joli Rutowicz mają jednakową wartość informacyjną

s
sernik

"Takie estakady staną m.in. nad skrzyżowaniem z al. Warszawską, w węźle Sławin, w którym al. Solidarności ma łączyć się z przedłużonymi ulicami Głęboką oraz Armii Krajowej oraz nad ulicami Mgielną, Główną. " - To dziwne bo Armii Krajowej musiałaby miec z 5 km przedłużenia i to nie wiadomo w którym kierunku, bo z obu stron jest zamknięta, przez Jana Pawła i Bohaterów Monte Cassino !!!

m
misiek

1. Przyjrzyj się legendzie na mapce, do której podałem link a dopiero później komentuj. 2. Zmiana pierwszeństwa ruchu nie wymaga żadnych inwestycji poza kilkoma znakami i paroma kubłami farby. 3. Oczywiście problem skrzyżowania al Solidarności z Sikorskiego i Ducha nadal będzie istniał. Tylko tyle, że za te 300 milionów można przebudować kilka takich skrzyżowań. 4. Prawda jest taka. Decyzja zapadła. Urzędnicy miejscy zdecydują się zadłużyć miasto aby tylko ten łącznik wybudować. A później my ze swoich podatków będziemy spłacać ten dług z odsetkami. A w samym mieście nadal będziemy stać w korkach i złorzeczyć. Innymi słowy będziemy mieli paradny wjazd za 300 milionów do zakorkowanego miasta! Ot taka cygańska fantazja. I oczywiście o żadnym połączeniu z Głęboką czy Boh. M. C. nie ma mowy, przynajmniej przez kilka najbliższych dziesięcioleci. Bo niby kto za te inwestycje zapłaci!? Stara Unia trawiona kryzysem, z byłymi "demoludami" na grzbiecie, Tusk, Kaczyńscy a może Kononowicz? 5. Aby sobie to lepiej uświadomić wystarczy jak przypomnisz sobie ile trwała i kosztowała budowa wiaduktu Poniatowskiego i ile trwa budowa Teatru w Budowie.

m
marek

ten łacznik mozna wybudować za ok 30 mln złotych..a nie za 300..... ludzie poglupieliście...!!!!!!!!!! na studiach zrobiłem projekt obwodnicy miasta lubina za ok 95 ml zł....

R
Realnie

Niech ktoś mnie oświeci, w którym miejscu planowana droga ma się połączyć z Armii Krajowej? Co najwyżej z Boh. Monte Cassino. Wspomniana ulica AK biegnie od Jana Pawła do Boh. Monte Cassino. Na opracowaniu węzeł Sławin łączy Solidarności, Głęboką, Boh. MC i "łącznicę" (rozumiem przez to odcinek od tego węzła w kierunku Warszawy). Mam nadzieję, że w ramach przewidzianych pieniędzy wykonane zostaną również nieistniejące jeszcze odcinki Boh. MC i Głębokiej. Tak przynajmniej jest w opracowaniu. Jeśli nie to cały misterny plan w pi...du i trzeba będzie jeździć przez rondo przy Racławickich.
PS. Spostrzeżenia opisałem na podstawie "Koncepcji programowej drogi krajowej 12/17" stworzonej przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji O/Lublin

J
Jim

Popieram Darka w 100%, To jest bardzo dobre rozwiązanie, zastanówcie się jeszcze nad jednym aspektem tej sprawy, Zima, ślisko, byle jaka Ciężarówka wyjeżdżająca z Lublina ma problem z ostrą górą na którą się napotyka na al. Warszawskiej. Wiem że oponenci zaraz powiedzą że tranzyt pójdzie obwodnicą, ale tu nie chodzi o sam tranzyt, my w Lublinie też mamy ciężarówki, które muszą opuścić miasto jadąc w stronę W-wy, a nowy wyjazd będzie bardziej łagodny i bezkolizyjny, no i te połączenia z Głęboka i AK. Trzymam kciuki za pomyślność inwestycji.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3