MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czego chcą polscy pracownicy? Koniec z prośbami o podwyżkę i większy nacisk na work-life balance. Tak wygląda „niewidzialna rewolucja”

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Pracownicy coraz częściej wybierają zmianę pracy, zamiast prośby o podwyżkę.
Pracownicy coraz częściej wybierają zmianę pracy, zamiast prośby o podwyżkę. Pfuderi / PixaBay
„Wielka rezygnacja” czy „ciche odejście” to tylko niektóre zjawiska, które sprawiają, że ponad 90 proc. osób zatrudnionych nie wyklucza zmiany pracy w najbliższym czasie. Kuszą ich work-life balance, atrakcyjne pensje, a także możliwości rozwoju. Coraz słabsza jest natomiast więź z pracodawcą, co oznacza, że wiele firm czeka prowadzenie rekrutacji w trybie ciągłym. Jak wygląda popandemiczny rynek pracy w 2023 roku?

Spis treści

Firma rekrutacyjna PageGroup opublikowała raport „Niewidzialna rewolucja”, z którego wynika, że ponad połowa polskich pracowników wyraża zadowolenie z obecnego zatrudnienia i zarobków. Mimo to 8 na 10 osób, które zaczęły pracę w ciągu ostatniego roku, rozważa już poszukiwania nowej firmy. To może świadczyć o rewolucji, trwającej na rynku pracy.

„Niewidzialna rewolucja” to zjawisko określające dynamiczne zmiany, które w ostatnich latach zaobserwowano na rynku pracy. Zdaniem autorów raportu w jej skład wchodzą:

  • transformacja kultury miejsca pracy – brak lojalności wobec pracodawcy, otwartość na zmianę pracy, elastyczność;
  • zmiana na rynku pracy w relacjach pracodawca-kandydat – to kandydaci mają kontrolę,;
  • koncentracja na kluczowych wartościach dla kandydatów – znaczący wzrost znaczenia równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

„Niewidzialna rewolucja” już się dokonała. Ryzyko dużej rotacji będzie stałym elementem nowej ery talentów. Zmiana ta nie jest jedynie wynikiem pandemii, ale szerszej ewolucji oczekiwań najlepszych kandydatów. Pracodawcy muszą dostosować się do wymagań talentów, w przeciwnym razie istnieje duże prawdopodobieństwo, że stracą najlepszych specjalistów, którzy nie zawahają się szukać nowych możliwości zawodowych – twierdzą autorzy raportu.

Koniec z lojalnością wobec pracodawców

Jak wynika z raportu, 94 proc. pracowników ze stałą umową o pracę wyraża zainteresowanie poszukiwaniem nowych wyzwań zawodowych. Spośród nich 60 proc. to osoby aktywnie poszukujące pracy, natomiast 33 proc. stanowi grupa „niezdecydowanych”, którzy nie podjęli jeszcze decyzji w tej sprawie, lecz nie wykluczają takiej opcji w najbliższej przyszłości.

Co więcej, ponad połowa osób zdążyła już co najmniej raz zmienić pracę od momentu rozpoczęcia pandemii. Najczęściej taką opcję wskazują osoby zatrudnione na podstawie różnego rodzaju umów tymczasowych.

– Kultura długoterminowego zatrudnienia w jednym przedsiębiorstwie staje się koncepcją przestarzałą. Ludzie są coraz bardziej otwarci na odkrywanie nowych możliwości, a częsta zmiana pracy stała się normą. Mobilność talentów jest stymulowana przez dostęp do technologii – wyjaśnia Radosław Szafrański, Managing Director, Country Head of PageGroup Polska.

Radosław Szafrański podkreśla, że każdy kandydat ma w ręku dwa atuty. Pierwszy z nich rozpowszechnienie hybrydowych form pracy, które umożliwiają mu poszukiwanie nowego pracodawcy w trakcie pełnienia obowiązków służbowych. Drugi natomiast to łatwy dostęp do informacji o ofertach pracy (np. powiadomienia mailowe, alerty z aplikacji mobilnych).

Koniec z prośbami o podwyżki

Słabnąca więź z pracodawcą oraz proste sposoby na znalezienie nowej pracy sprawiają, że pracownicy przestali prosić o podwyżki. W 2022 roku zrobiło to tylko 18 procent ankietowanych. Zamiast tego specjaliści coraz częściej decydują się na zmianę pracy.

Największy wpływ na zmianę miejsca pracy mają czynniki takie jak:

  • wynagrodzenie – 26 proc.,
  • elastyczność – 15 proc.,
  • rozwój kariery – 14 proc.,
  • poczucie realizowania wyższego celu – 8 proc.,
  • lokalizacja biura – 7 proc.,
  • równowaga między życiem zawodowym a prywatnym – 7 proc.,
  • świadczenia zdrowotne – 5 proc.

Work-life balance ważniejsze od sukcesu zawodowego

Na rynku pracy coraz większą rolę odgrywa work-life balance, czyli koncepcja stawiająca za główny cel zachowanie równowagi pomiędzy wykonywaną pracą a życiem prywatnym. Już 7 na 10 ankietowanych stawia zdrowie psychiczne oraz równowagę między pracą a życiem prywatnym ponad sukces zawodowy.

Kolejne 40 proc. ankietowanych nie zgodziłoby się na awans, jeśli wiązałoby się to z jego niekorzystnym wpływem na życie prywatne. Obecnie work-life balance jest wskazywane jako co drugi czynnik decydujący o wyborze przyszłego pracodawcy.

PageGroup podkreśla, że pracodawcy, którzy chcą zachować w firmie specjalistów, powinni dokonać przeglądu wynagrodzeń i zadbać o odpowiednie stawki. Istotne jest też podawanie stawek wynagrodzeń w ogłoszeniach o pracę, gdyż 74. Polaków deklaruje, że jest to najważniejsza informacja w opublikowanym komunikacie.

Jak wynika z raportu, w najbliższym czasie nie zwolni także zjawisko „wielkiej rezygnacji”, czyli trendu polegającego na masowych odejściach spowodowanych obniżoną motywacją czy zniechęceniem pracowników.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czego chcą polscy pracownicy? Koniec z prośbami o podwyżkę i większy nacisk na work-life balance. Tak wygląda „niewidzialna rewolucja” - Strefa Biznesu

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski