- Mamy już najistotniejsze pozwolenia na budowę – informuje Krzysztof Żuk, prezydent Lublina na Facebooku. Chodzi o autobusowy dworzec metropolitalny. Stanie przy ulicy Dworcowej, niespełna sto metrów od budynku dworca PKP Lublin Główny.
- W tym roku przeznaczymy na budowę dworca blisko 100 milionów złotych, a przypomnę, że choć szacowana wartość inwestycji to około 300 mln złotych, to unijne dofinansowanie będzie wysokie, rzędu ponad 170 mln złotych – dodaje Żuk.
Kwoty wskazują, że skala inwestycji jest olbrzymia. Aby sobie ją uzmysłowić, wystarczy porównać ją z obiektami, które w Lublinie powstały w ostatnich latach. Np. budowa stadionu piłkarskiego Arena Lublin kosztowała 189,1 mln zł, Centrum Spotkania Kultur – 171,9 mln zł a Aqua Lublin – 106,8 mln zł.
Tak dużo, że trzeba dzielić na części
- Mam nadzieję, że niebawem ogłosimy przetargi na wyłonienie wykonawców poszczególnych części inwestycji – przekonuje Żuk.
Ratusz zdecydował, że ze względu na skalę przedsięwzięcia inwestycja będzie etapowana. Wykonawcy mają być wyłonieni w trzech niezależnych przetargach.
- Jako pierwszy zostanie ogłoszony przetarg na budowę budynku dworca oraz dróg wokół niego m.in. ul. Pocztowej, ul. 1 Maja, ul. Dworcowej, ul. Młyńskiej – zapowiedziała Marzena Szczepańska, z-ca dyrektora Wydz. Inwestycji i Remontów UM Lublin.
To będzie główne zlecenie. Urzędnicy mają nadzieję, że wykonawcę prac uda się wybrać w połowie roku.
Kolejny przetarg ma dotyczyć przebudowy ul. Dworcowej. Chodzi o odcinek od wiaduktów, którymi biegnie ul. Lubelskiego Lipca ’80 do małego ronda na terenie Targów Lublin. Od tego ronda poprowadzone będą dwie drogi: jedna do al. Piłsudskiego, druga będzie prowadzić ślimakiem do wiaduktu z ul. Lubelskiego Lipca ’80.
Trzecie postępowanie ma obejmować wykonanie miejsc postojowych dla autobusów i busów. Mają powstać przy ul. Krochmalnej. Pomieszczą ok. 60 autobusów i 60 busów.
Roboty przez dwa i pół roku
- Jestem pewny, że w 2022 roku Lublin będzie miał najbardziej efektowny i jednocześnie najbardziej funkcjonalny dworzec w skali Polski, a nawet Europy - podkreśla Żuk.
Nowy dworzec – z w zasadzie centrum przesiadkowe dla komunikacji autobusowej - stanie przy ul. Dworcowej w sąsiedztwie dworca głównego PKP. Zastąpi dworzec znajdujący się obecnie przy al. Tysiąclecia na Podzamczu. Budynek przyszłego dworca ma mieć 12 metrów wysokości (o 3 m mniej niż dworzec PKP). Będzie miał dwie kondygnacje. To, co ma go wyróżniać to m.in. „zielony dach”. Z jego części będą mogli korzystać mieszkańcy i podróżni.
Dworzec będzie się składał z 43 peronów komunikacji zamiejskiej oraz jednego podwójnego peronu przyjazdowego. Autobusy miejskie będą podjeżdżały do niego od strony Gazowej i wyjeżdżały w ul. Młyńską. Pod dworcem zlokalizowany będzie parking podziemny z 220-232 miejscami dla samochodów.
Przedłużenie Lubelskiego Lipca’80 w poczekalni
Wraz z budową dworca miał też powstać kolejny odcinek ul. Lubelskiego Lipca ’80. Chodzi o fragment od Cukrowniczej do Krochmalnej. Nowa jest pomyślana jako fragment układu komunikacyjnego obsługującego przyszły dworzec. Trasa jednak nie powstanie. Przynajmniej na razie. Ratusz stwierdził, że nie ma 61 mln zł, aby ją wykonać.
Przedłużenie Lubelskiego Lipca’80 ma być priorytetem inwestycyjnym miasta na nową perspektywę finansową Unii Europejskiej na lata 2021-27.
- Kilka tysięcy osób na Orszaku Trzech Króli w Lublinie
- Wyjątkowy wieczór. Zobacz zdjęcia ze studniówki VI LO
- Sezon studniówkowy rozpoczęty! Tak bawił się „Zamoy"
- To będą najważniejsze inwestycje w 2020 r. w Lublinie
- Na wyrzucanie śmieci mają tylko dwie godziny dziennie
- Kościół na Węglinie już z dachem. Zobacz zdjęcia z drona
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?