Dworzec autobusowy stanie obok kolejowego. Miasto chce wydać 300 milionów złotych

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
wizualizacja
- Niebawem ogłosimy przetargi na wyłonienie wykonawców – zapowiada lubelski ratusz. Chodzi o największą inwestycję miasta w najbliższych latach. Budowa autobusowego dworca metropolitalnego przy ul. Dworcowej ma pochłonąć 300 mln zł.

- Mamy już najistotniejsze pozwolenia na budowę – informuje Krzysztof Żuk, prezydent Lublina na Facebooku. Chodzi o autobusowy dworzec metropolitalny. Stanie przy ulicy Dworcowej, niespełna sto metrów od budynku dworca PKP Lublin Główny.

- W tym roku przeznaczymy na budowę dworca blisko 100 milionów złotych, a przypomnę, że choć szacowana wartość inwestycji to około 300 mln złotych, to unijne dofinansowanie będzie wysokie, rzędu ponad 170 mln złotych – dodaje Żuk.

Kwoty wskazują, że skala inwestycji jest olbrzymia. Aby sobie ją uzmysłowić, wystarczy porównać ją z obiektami, które w Lublinie powstały w ostatnich latach. Np. budowa stadionu piłkarskiego Arena Lublin kosztowała 189,1 mln zł, Centrum Spotkania Kultur – 171,9 mln zł a Aqua Lublin – 106,8 mln zł.

Tak dużo, że trzeba dzielić na części

- Mam nadzieję, że niebawem ogłosimy przetargi na wyłonienie wykonawców poszczególnych części inwestycji – przekonuje Żuk.
Ratusz zdecydował, że ze względu na skalę przedsięwzięcia inwestycja będzie etapowana. Wykonawcy mają być wyłonieni w trzech niezależnych przetargach.

- Jako pierwszy zostanie ogłoszony przetarg na budowę budynku dworca oraz dróg wokół niego m.in. ul. Pocztowej, ul. 1 Maja, ul. Dworcowej, ul. Młyńskiej – zapowiedziała Marzena Szczepańska, z-ca dyrektora Wydz. Inwestycji i Remontów UM Lublin.

To będzie główne zlecenie. Urzędnicy mają nadzieję, że wykonawcę prac uda się wybrać w połowie roku.

Kolejny przetarg ma dotyczyć przebudowy ul. Dworcowej. Chodzi o odcinek od wiaduktów, którymi biegnie ul. Lubelskiego Lipca ’80 do małego ronda na terenie Targów Lublin. Od tego ronda poprowadzone będą dwie drogi: jedna do al. Piłsudskiego, druga będzie prowadzić ślimakiem do wiaduktu z ul. Lubelskiego Lipca ’80.

Trzecie postępowanie ma obejmować wykonanie miejsc postojowych dla autobusów i busów. Mają powstać przy ul. Krochmalnej. Pomieszczą ok. 60 autobusów i 60 busów.

Roboty przez dwa i pół roku

- Jestem pewny, że w 2022 roku Lublin będzie miał najbardziej efektowny i jednocześnie najbardziej funkcjonalny dworzec w skali Polski, a nawet Europy - podkreśla Żuk.

Nowy dworzec – z w zasadzie centrum przesiadkowe dla komunikacji autobusowej - stanie przy ul. Dworcowej w sąsiedztwie dworca głównego PKP. Zastąpi dworzec znajdujący się obecnie przy al. Tysiąclecia na Podzamczu. Budynek przyszłego dworca ma mieć 12 metrów wysokości (o 3 m mniej niż dworzec PKP). Będzie miał dwie kondygnacje. To, co ma go wyróżniać to m.in. „zielony dach”. Z jego części będą mogli korzystać mieszkańcy i podróżni.

Dworzec będzie się składał z 43 peronów komunikacji zamiejskiej oraz jednego podwójnego peronu przyjazdowego. Autobusy miejskie będą podjeżdżały do niego od strony Gazowej i wyjeżdżały w ul. Młyńską. Pod dworcem zlokalizowany będzie parking podziemny z 220-232 miejscami dla samochodów.

Przedłużenie Lubelskiego Lipca’80 w poczekalni

Wraz z budową dworca miał też powstać kolejny odcinek ul. Lubelskiego Lipca ’80. Chodzi o fragment od Cukrowniczej do Krochmalnej. Nowa jest pomyślana jako fragment układu komunikacyjnego obsługującego przyszły dworzec. Trasa jednak nie powstanie. Przynajmniej na razie. Ratusz stwierdził, że nie ma 61 mln zł, aby ją wykonać.

Przedłużenie Lubelskiego Lipca’80 ma być priorytetem inwestycyjnym miasta na nową perspektywę finansową Unii Europejskiej na lata 2021-27.

Czytaj także

Wrócą handlowe niedziele?

Wideo

Komentarze 33

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Nowy dworzec przy Unii Lubelskiej, w miejscu pseudo - działek. Wszędzie blisko i dobry dojazd !

j
ja

No nie wiem. w zach. Europie dworce kolejowe są w centrach miast. I to o tym należałoby pomyśleć. Bo nasz PKP jest z dala od centrum a dojazd z niego jest fatalny i nigdy lepszy nie będzie, bo o budowie metra czy szybkiej kolei miejskiej możemy tylko pomarzyć. Samo wyprowadzenie autobusów na zadupie problemem dla miasta nie jest. Z komunikacji tego typu korzystają głównie ludzie z prowincji, którzy do Lublina przyjeżdżają do pracy i nauki. Nie jestem tylko pewien czy autorzy tego pomysłu go naprawdę przemyśleli i dobrze policzyli. Mówimy o kilku (kilkunastu?) tys. ludzi, którzy codziennie rano zjawiają się na tysiąclecia i ruskiej a po południu odjeżdżają do swoich wiosek. w tej chwili część z nich w ogóle nie obciąża komunikacji, bo swoje sprawy załatwiają na piechotę w centrum. Pozostali korzystają z autobusów, które przejeżdżają przez tysiąclecia. A po nowemu wszystkich w krótkim czasie trzeba będzie wywieźć spod nowego dworca. To są dziesiątki autobusów jadących w różnych kierunkach.

G
Gość

Przystanek PKP LUBLIN CENTRUM powinna zostać wybudowana na łąkach obok ul. Unii Lubelskiej ! A tuż obok nowy dworzec PKS. Na to powinny pójść pieniądze zamiast na ten kurnik na zadopiu z żulerską menażerią pod nosem!

g
gelo
11 stycznia, 17:35, Gość:

300mln drzazgi dla swoich za kurnik w dzielnicy żulerii, daleko od centrum. Wy podatnicy bądźcie w siódmym Niebie. Dlatego to miasto zawsze będzie Polską B czy tam C.

12 stycznia, 14:07, Gość:

To może Dworzec PKP przenieść na Krakowskie Przedmieście, kolego. Taką mam koncepcję, zasadniczo.

Co ma tu do rzeczy dworzec PKP? Ma dobre miejsce a ma się tam dobrze. Rozmawiamy o dworcu PKS, zasadniczo.

G
Gość
11 stycznia, 17:35, Gość:

300mln drzazgi dla swoich za kurnik w dzielnicy żulerii, daleko od centrum. Wy podatnicy bądźcie w siódmym Niebie. Dlatego to miasto zawsze będzie Polską B czy tam C.

To może Dworzec PKP przenieść na Krakowskie Przedmieście, kolego. Taką mam koncepcję, zasadniczo.

G
Gość

300mln drzazgi dla swoich za kurnik w dzielnicy żulerii, daleko od centrum. Wy podatnicy bądźcie w siódmym Niebie. Dlatego to miasto zawsze będzie Polską B czy tam C.

Z
Zwolennik PIS
11 stycznia, 14:13, mieszkaniec:

Nowy dworzec musi powstać przy dworcu PKP wraz z przebudową ulic !!!!

Miasto zrobi to na swój koszt, ponieważ musi przygotować super dojazdy do nowego prywatnego centrum biurowo-handlowego które wybuduje prywatna firma pomiędzy ulicą Młyńską a ulicą Lubelskiego Lipca 80 i ulicą Sportowców.

Miasto zrobi tej firmie drogi - za darmo.

11 stycznia, 15:00, niepatriota:

Sądzisz, że to centrum biurowo-handlowe powinno być państwowe lub samorządowe? A dworzec autobusowy prywatny?

Nieśmiało zwrócę uwagę, że po to mieszkańcy i firmy płacą podatki, aby miasto zapewniało usługi publiczne i odpowiednią infrastrukturę. Obecnie wysokość podatku od powierzchni komercyjnych wynosi ok. 23 zł za m2.

A na dodatek ponad 50% do tej inwestycji dokłada ta "wstrętna" Bruksela.

Gdyby nie dobre rządzenie Partii PIS, to nie było by nowego dworca. Prawda jest taka że dopiero dzięki PIS staliśmy się potęgą ekonomiczną Europy i to tylko dzięki tej Partii stać nas na nowy dworzec. Unia nic nie dokłada, to mydlenie oczu.

n
niepatriota
11 stycznia, 14:13, mieszkaniec:

Nowy dworzec musi powstać przy dworcu PKP wraz z przebudową ulic !!!!

Miasto zrobi to na swój koszt, ponieważ musi przygotować super dojazdy do nowego prywatnego centrum biurowo-handlowego które wybuduje prywatna firma pomiędzy ulicą Młyńską a ulicą Lubelskiego Lipca 80 i ulicą Sportowców.

Miasto zrobi tej firmie drogi - za darmo.

Sądzisz, że to centrum biurowo-handlowe powinno być państwowe lub samorządowe? A dworzec autobusowy prywatny?

Nieśmiało zwrócę uwagę, że po to mieszkańcy i firmy płacą podatki, aby miasto zapewniało usługi publiczne i odpowiednią infrastrukturę. Obecnie wysokość podatku od powierzchni komercyjnych wynosi ok. 23 zł za m2.

A na dodatek ponad 50% do tej inwestycji dokłada ta "wstrętna" Bruksela.

m
mieszkaniec

Nowy dworzec musi powstać przy dworcu PKP wraz z przebudową ulic !!!!

Miasto zrobi to na swój koszt, ponieważ musi przygotować super dojazdy do nowego prywatnego centrum biurowo-handlowego które wybuduje prywatna firma pomiędzy ulicą Młyńską a ulicą Lubelskiego Lipca 80 i ulicą Sportowców.

Miasto zrobi tej firmie drogi - za darmo.

M
Marian

Wicie co a u mnie na wiisce jest przystanek pks tys ładny i starcy

g
gelo

Bez sensu.

Przecież aż się prosi o nowy obiekt w miejscu starego i tych bazarowych slamsów przy 1000 lecia. Przy PKP będzie taki bałagan komunikacyjny, że głowa mała(ciekawe jak dojazd od południa hehe). Oba obiekty nie będą ze sobą kompatybilne, zobaczcie plany. Bliskość PKS i PKP co ma niby dawać? Przesiadki? Bzdura. Kto się dzisiaj przesiada z PKS na PKP i odwrotnie? Albo jedziesz tym albo tym(jakieś pojedyncze przypadki się może zdarzą).

A w przypadku miejscówki przy 1000 lecia, to spory teren, centrum miasta, wszędzie blisko, MPK dojazd praktycznie do każdej części Lublina, zwiedzać też można już od razu, można też połączyć to z jakimś parkingiem podziemnym, zrobić to miejsce reprezentacyjnym przy okazji, ogarnąć teren. Ludzie wysiadając z autobusu wpadają od razu na Zamek, Stare Miasto itd a nie w jakąś(bez urazy, taki tylko widok dla przyjezdnych) szemraną okolicę dworcową.

Nie rozumiem jak można tak lekką ręką zmarnować potencjał takiej lokalizacji jaka istnieje przy 1000 lecia. Jak dworzec PKS powstanie przy PKP to tylko kwestią czasu będzie powstanie jakiejś "ślicznej" galerii handlowej przy 1000 lecia, jeszcze wspomnicie moje słowa. Miasto inspiracji dla galerianek.

To już jest na prawdę ostatecznie klepnięte i nie mowa na dyskusje?

P.S. I od razu napiszę, że do Żuka nic nie mam żeby jacyś psychole się na mnie nie rzucili. U miłośników brak argumentów wyrażany inwektywami zamiast merytoryki to podstawa. No i to sławne "murem za Żukiem" - co to ma do tematu? Wybory już były, przypominam.

G
Gość

Czy ten nowy "ślimak" co ma łączyć ulicę Dworcową z wiaduktem który jest w ciągu ulicy Lubelskiego Lipca 80, to będzie "doklejony" i gdzie ? Nad parkingiem czy przez teren remontowanego parku ?

G
Gość

PO tylu latach obiecanek cacanek na pewno coś POwstanie. Łysoń zgarnął zwycięścy przetargu nieruchomości przy ul. Młyńskiej chyba 10 lat temu i w końcu coś PO sobie zostawi. Padła Cukrownia Lublin i zostały okupacyjne baraki. Padnie LKJ o i obiecywany tor wyścigów konnych ( Służewiec dalej trzyma się i czeka na chętnych - bilet na lot do warszafki i bomba w górę ) ale mają tam być wyścigi żużla. I jakoś w tym nasim Lublinie leci od 8 do 3.

G
Gość
11 stycznia, 7:51, Lbn:

Piękny obiekt będzie oby tylko na piętrze tego obiektu były kawiarnie a nie noclegowni dla bezdomnych alkoholików.

C[wulgaryzm] ci w du upę za brak empatii.

I
Irek

Brawo ratusz. Tego oczekują od was mieszkańcy. INWESTYCJE w nasze kochane miasto LUBLIN!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3