Egzamin na prawo jazdy: Gdzie najłatwiej oblać

Agnieszka Kasperska
Duże rondo Makro, skrzyżowanie ulicy Sulisławickiej z Drogą Męczenników Majdanka i Unickiej z Obywatelską, ulice Pogodna i Kosmonautów - w tych miejscach zdający najczęściej kończą nieudany egzamin na prawo jazdy.

Statystyki są porażające. Wynika z nich, że w Lublinie jedynie trzech na 10 egzaminowanych zdaje praktyczny egzamin na prawo jazdy kategorii B. - To dane za październik - precyzuje Zbigniew Stachyra, kierownik wydziału egzaminowania Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Lublinie. - Wcześniej było trochę lepiej.

Egzaminatorzy przerywają około 25 procent wszystkich egzaminów już na placu manewrowym. - Dochodzi do tego, gdy zdający potrąci pachołek lub wyjedzie za linię, czyli wtedy, gdy w normalnym ruchu drogowym stworzyłby realne zagrożenie dla bezpieczeństwa - tłumaczy Stachyra. - Już tradycyjnie najwięcej trudności sprawia jazda po łuku do przodu i tyłu.
Co czwarty kandydat na kierowcę oblewa egzamin "na mieście" za nieustąpienie pierwszeństwa innym pojazdom. Kolejnych 24-26 procent jest dyskwalifikowanych za spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym.

WORD zdradził nam, jakie błędy egzaminowani popełniają najczęściej.

- Największym problemem od wielu już lat jest prawidłowy przejazd przez tzw. duże rondo Makro między ulicami Krańcową i Witosa - wyjaśnia Stachyra. - Egzaminowani lekceważą tam znak stop i nie wiedzą, na której linii zatrzymań powinni stanąć.

Zdający mają także problem z właściwym przejazdem skrzyżowań łamanych przy ul. Sulisławickiej oraz Unickiej. - Zauważyliśmy, że często wymuszają też pierwszeństwo na skrzyżowaniu ulic Wiejskiej i Koryznowej oraz na Pogodnej - wylicza Stachyra. - Na ulicy Kosmonautów mają problem z wyjazdem "na trzeciego". Natomiast na Krańcowej, Gospodarczej i Mełgiewskiej nie zatrzymują się na "zielonej strzałce".

Bywa, że zdający nie przepuszczają pieszych, przechodzących przez przejścia. - Tak dzieje się najczęściej na drogach dwujezdniowych, np. przy Smorawińskiego - mówi Stachyra. - Tam w ogóle ich nie zauważają. Podobnie jak rowerzystów przejeżdżających jezdnie w miejscach do tego wyznaczonych, np. przy ulicy Koryznowej czy Lwowskiej.
Zanim kandydaci na kierowców zostaną dopuszczeni do egzaminu praktycznego, muszą zdać teorię. Z tym też nie jest najlepiej. Radzi sobie z nią co trzeci zdający.

- Największe problemy sprawiają pytania z filmem lub zdjęciami - przyznaje Stachyra. - Niektóre z nich są wykonane niechlujnie i nie sposób zauważyć znaków drogowych, które trzeba uwzględnić udzielając odpowiedzi.

Teoria wciąż zbyt trudna (dla 50 +)

Egzamin teoretyczny na prawo jazdy kategorii B zdaje 35 proc. chętnych. Dlaczego pytania są tak trudne?

- Od 19 stycznia egzamin może odbywać się w oparciu o pytania przygotowane przez Instytut Transportu Samochodowego lub Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych - mówi Zbigniew Stachyra, kierownik wydziału egzaminowania WORD Lublin. - Korzystamy z tego drugiego źródła, które faktycznie jest odrobinę trudniejsze, ale za to lepiej chroni bazę danych.
Zdający nie znajdą w testach pytań o długość drążka zmiany biegów, czy wymiary tablicy rejestracyjnej. Egzaminatorzy podkreślają, że nigdy nie spotkali się z takimi pytaniami. Wszystko wskazuje na to, że zostały one wymyślone przez internautów.

Największe problemy ze zdaniem egzaminu teoretycznego mają kursanci w wieku 50 +, którzy wcześniej nie mieli kontaktu z komputerem. Często przez pomyłkę wciskają niewłaściwy przycisk. - A nie ma już możliwości cofnięcia się do poprzedniej odpowiedzi i poprawienia jej, ponieważ pytania generowane są w czasie rzeczywistym - tłumaczy Stachyra. - Jeżeli osoba egzaminowana przez nieuwagę naciśnie przycisk przekierowujący na kolejne pytania, też traci szansę. Niezmieszczenie się w czasie przeznaczonym na odpowiedź powoduje, że pytanie zostaje niezaliczone.

Problemy mają też najmłodsi starający się o prawo jazdy na motorower lub quad (kat. AM od 14 lat). - Pytania dla nich są zbyt trudne - uważa Stachyra.

WORD sprawdza też, gdzie zdający popełniają najwięcej błędów podczas egzaminu praktycznego. - Żeby korygować trasę egzaminu i ją ułatwić - tłumaczy Zbigniew Stachyra. - Kiedyś wyjeżdżano z ośrodka w lewo w ul. Hutniczą, ale były trudności, dlatego teraz wyjeżdżamy z innej strony, gdzie jest prawoskręt.

Codziennie rano najświeższe informacje z Lubelszczyzny prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 68

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

f
fabian

pytania bywaja bardzo klopotliwe i podchwytliwe co sprawia czasem duzy problem... w koncu zaczalem korzystac ze stronki prawo-jazdy-360 i tam pozytywnie zaskoczyly mnie wyjasnienia do pytan,ktore bardzo ulatwiaja nauke.

a
all

rondo to u kapelusz ha..ha..

a
all

problem jest w tym ,że instruktorzy nie uczą jazdy tylko jak zdać egzamin- szkolenie na tzw.małpę ,liczenie obrotów kierownicą.itp..

k
kierowca

a kontrolka czerwona na desce rozdzielczej świeciła jak wół-trzeba patrzeć na to ,instruktor nie uczył?nie wierzę.

D
Darusia

Wiecie, że wyszła nowa aplikacja?
Nakryłam swoją przyjaciółkę jak była u mojego byłego chłopaka...
[ amitam.co.pl/s/namierzanie ]

l
lesio

Ja osobiście preferuje dom.

l
lesio

Chyba mondry.

c
co on pije/palił?

że takie bzdury opowiada bez skrepowania?

- Największym problemem od wielu już lat jest prawidłowy przejazd przez tzw. duże rondo Makro między ulicami Krańcową i Witosa - wyjaśnia Stachyra. - Egzaminowani lekceważą tam znak stop i nie wiedzą, na której linii zatrzymań powinni stanąć.

JAK mozna nie wiedziec tego skoro sie to szkoli NON STOP, jazda w jazde!
To, ze kursant prawie mdleje na widok egzaminatora nie oznacza ze jest d e b i l e m i ze nie wie co to znak STOP i linia zatrzymania! No nie robcie z ludzi psycholi nie znajacych zasad ruchu drogowego!

k
k..

No nie wiem ja mam inne doświadczenia.. ja teorie zdałam za pierwszym razem we wtorek miałam praktyczny też zdałam za pierwszym razem.. jednak można jeśli tylko się chce..
rondo pod makro to zwykłe rondo.. trzeba się skupić, myśleć co się robi i tyle..

k
kierowca

a może wreszcie ktoś popatrzy jak egzaminatorzy jeżdżą ?następnym razem jak mi który wymusi to hamować nie będę-elita...a szczególnie jedna z pań.

:)

Przy moim ostatnim egzaminie(3) trafił mi się bardzo miły młody instruktor,po parkowaniu gdy wyjeżdżałam z miejsca parkingowego usłyszałam jak mówi sobie pod nosem "Bardzo dobrze" Od razu noga przestała mi skakać na gazie i się wyluzowałam. a co do tych skrzyżowań,rond... po prostu jeśli instruktorzy kładą nacisk na te właśnie skrzyżowania i ronda to nie będzie problemu ze zdaniem egzaminu. A ja 2 pierwszych egzaminów nie zdałam tylko i wyłącznie z własnej głupoty i jak wiadomo ze stresu. Nie ma co obwiniać egzaminatora

j
justyna

Ach wszyscy mądrzy.

Własnie jestem po egzaminie.Oblany.
A dlaczego?
Powodem bylo nie domknięcie drzwi.

d
do jaska

Ty jednak duren jesteś Jasiu.

d
do Anna

Anka,ja pi....le,widziałam,ze się wypowiesz na forum.....
Kochana pochwal się jak stanęłaś na krzyżówce i mając dwa basrdzo wazne znaki drogowe nie wiedzialaś gdzie jechać!
Ach Ty lisiczko!

F
Fafik

Lubik,ale Ty prostak jesteś.
Ci co gratów nie mają,pod maskę nie zaglądają,,,,DEBILU!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3