Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kodeks reklamowy Lublina. Czas na konsultacje społeczne

Malgorzata Szlachetka
Malgorzata Szlachetka
Ratusz przedstawił we wtorek założenia projektu kodeksu reklamowego dla Lublina, który w pierwszej kolejności ma być wprowadzony dla Starego Miasta i rejonu śródmieścia. Cel jest jeden: likwidacja brzydkich szyldów i szpecących przestrzeń płacht reklamowych. Na razie temat będzie omawiany w trakcie konsultacji społecznych.

Przypomnijmy, że ustawa krajobrazowa weszła w życie już rok temu, ale nie można jej stosować, jeśli miasto nie ma przyjętej uchwały wprowadzającej szczegółowe zasady dotyczące wyglądu szyldów i reklam. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, radni miejscy mogą głosować na takim projektem dla Lublina w lutym.

- Po naszej stronie jest wola uporządkowania przestrzeni miasta. Chcemy skończyć z chaosem reklamowym - przekonywał we wtorek prezydent Lublina, Krzysztof Żuk.

We wtorek Hubert Mącik, miejski konserwator zabytków przedstawił, proponowane przez ratusz, założenia przyszłego kodeksu reklamowego Lublina.

- Podstawowa kwestia to dostosowanie rozmiarów szyldów do do kameralnej skali obiektów i ulic Śródmieścia Lublina - podkreślał konserwator Hubert Mącik. - Chodzi o to, aby przestrzeń naszego miasta miała lepszą jakość. Szyld może ją wzbogacać - dodaje Mącik.

Jakie zasady ratusz chce wprowadzić w śródmieściu?
M.in. zakaz umieszczania reklam i urządzeń reklamowych na obszarze zabytkowego śródmieścia; ograniczenie liczby szyldów wieszanych przez jeden podmiot do dwóch sztuk; ujednolicenie rozmiarów i kolorystyki szyldów, z założeniem, że zajmą one do 10 proc. powierzchni elewacji.

Szyldy nie powinny też zasłaniać detali architektonicznych budynków. W życie miałby też wejść zakaz zasłaniania otworów okiennych przed szyldy.

Wielkość liter w szyldzie nie przekraczałaby 0,5 metra wysokości, a długość napisu 3,5 metra. Za to szyldy semaforowe nie mogłyby odstawać od elewacji na więcej niż 1,2 m.

W planach jest też wprowadzenie zakazu wieszania w śródmieściu "szyldów świetlnych zawierających ruchome obrazy" oraz oświetlania szyldów i witryn światłem pulsacyjnym.

Kwestie reklam i szyldów w pierwszej kolejności mają być uporządkowane dla Starego Miasta i zabytkowego rejonu śródmieścia (m.in. ulice Narutowicza, Zamojska, Lubartowska), rejonu Podzamcza i obszaru dawnego Wielkiego Stawu Królewskiego (dziś Tarasy Zamkowe i działki) oraz historycznej części Kalinowszczyzny. Dla tego terenu czas dostosowania szyldów do nowych zasad wynosiłby rok. Tam, gdzie teraz obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w zakresie reklam i szyldów, okres przejściowy ma obowiązywać przez 3 lata - po wejściu w życie kodeksu reklamowego ustalenia planu w tej kwestii przestaną obowiązywać.

- Ustawa krajobrazowa obliguje, aby uchwała dotyczyła całego miasta. Możemy w nim wyróżnić różne obszary - dodaje miejski konserwator zabytków, Hubert Mącik.

Co po uporządkowaniu rejonu Śródmieścia i Starego Miasta? W innych częściach miasta kodeks reklamowy ma być wprowadzany sukcesywnie. Tutaj na razie nie ma szczegółów. - Kolejne obszary to strefy wjazdów do miasta, otoczenie lasów, które są w granicach Lublina oraz Zalewu Zemborzyckiego - zapowiada Hubert Mącik.

Czas na konsultacje społeczne
Swoje opinie na temat założeń kodeksu reklamowego można wysyłać na maila: [email protected]. Założenia są dostępne na stronie ratusza www.lublin.eu, w zakładce Lublin. Równolegle będzie odbywał się cykl otwartych spotkań w tej sprawie, w Trybunale Koronnym na Starym Mieście, początek zawsze o godzinie 18.30.

- Wszystkie spotkania będziemy zaczynać o godzinie 18.30. Liczymy, że przedsiębiorcy i sklepikarze będą mogli się pojawić na tych spotkaniach - wyjaśnia Piotr Choroś z Kancelarii Prezydenta Lublina. - Planujemy też odrębne spotkanie przed sesją z radnymi miejskimi - dodaje Piotr Choroś.

O opinię będą też proszone rady dzielnic, których dotyczy pierwszy etap dotyczący wprowadzania kodeksu reklamowego Lublina.

Konsultacjom będzie podlegać także kwestia karania osób wieszających nielegalne nośniki reklamowe. Kary mogą być niższe niż zakłada ustawa krajobrazowa, ale nie muszą. Jak to wygląda w praktyce? W przypadku maksymalnych stawek kara dla nielegalnego bilbordu o powierzchni 10 m.kw. wyniosłaby około 180 złotych dziennie, czyli około 5 tysięcy złotych za miesiąc.

Harmonogram konsultacji
26 października - spotkanie poświęcone obszarowi deptaka i ulic do niego przyległych, placu Wolności oraz Starego Miasta,
3 listopada - spotkanie poświęcone ulicy Narutowicza oraz przyległych ulic,
9 listopada - spotkanie poświęcone obszarowi ulicy Lubartowskiej, Podzamcza i Kalinowszczyzny,
17 listopada - spotkanie dotyczące ulicy Zamojskiej,
24 listopada - spotkanie podsumowujące.

Na razie obowiązującą uchwałę reklamową według nowych zasad ma Ciechanów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski