Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej: Szynobusy znowu pojadą z Lublina do Lubartowa

Aleksandra Dunajska
Nowy przystanek kolejowy przy ulicy Turystycznej
Nowy przystanek kolejowy przy ulicy Turystycznej Jacek Babicz
W kwietniu przyszłego roku, po blisko 13 latach, powrócą połączenia kolejowe Lublin - Lubartów. Linia może się stać kiedyś elementem kolei aglomeracyjnej Lublina. Ale czy pasażerowie zechcą się przesiąść z samochodów i busów do pociągów?

Połączenia do Lubartowa zostaną uruchomione po zakończeniu w marcu 2013 r. remontu linii między Lublinem Północnym a Lubartowem. Dzięki wartej prawie 50 mln zł inwestycji (34 mln zł dokłada UE) pociąg pojedzie na tym odcinku 120 km/h. - Powstaną też nowe przystanki na Zadębiu i Ponikwodzie oraz w Niemcach i Wandzinie (bliżej centrum tej miejscowości) - zapowiada Andrzej Matysiewicz z PKP Centrum Realizacji Inwestycji.

Za kursy szynobusów zapłaci samorząd województwa. - Planujemy ich uruchomienie od 2 kwietnia 2013 r. - mówi Beata Górka, rzeczniczka marszałka.

PKP PLK szacuje, że podróż pociągiem z Lubartowa do Lublina Północnego potrwa ok. 27 minut, czyli krócej niż samochodem. Czy to skusi pasażerów? - Dla lubartowian pracujących w Lublinie byłoby to dogodne rozwiązanie. Są jednak dwa warunki - konkurencyjna cena biletów i budowa przynajmniej jednego nowego przystanku w Lubartowie - przy ul. Lipowej. Dzisiejsza stacja kolejowa jest dla wielu zbyt daleko - tłumaczy Radosław Szumiec, z-ca burmistrza Lubartowa. Władze miasta prowadzą już w tej sprawie rozmowy z PKP.

Urząd Marszałkowski chce też, żeby połączenie Lublin - Lubartów stało się w przyszłości elementem kolei aglomeracyjnej wokół stolicy regionu. Dzięki niej z Motycza czy Zemborzyc można by dojechać do Lublina szyno-busem. A także przemieszczać się np. z Czubów na Tatary. - Przygotowaliśmy umowę, którą zamierzamy zawrzeć z władzami Lublina i PKP PLK. Zakłada ona współfinansowanie studium wykonalności inwestycji - mówi Michał Tyburek, z-ca dyr. departamentu polityki transportowej UMWL. - Dokument odpowie na pytanie, czy lublinianie będą chcieli korzystać z miejskiej kolei. A jeśli tak - z jakich połączeń. Będzie kosztował ok. 450 tys. zł. Przetarg na jego wykonanie ogłosimy do końca roku.

Tymczasem najbardziej pożądana przez lublinian inwestycja kolejowa, czyli modernizacją linii Lublin - Warszawa, stoi w miejscu. Z braku pieniędzy - potrzeba na nią ok. 3,5 mld zł. Jeśli fundusze się znajdą, to dopiero w perspektywie UE 2014-2020. Z puli na lata 2007-20 13 nie udało się pozyskać środków, bo kolej nie przygotowała na czas dokumentacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski