Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Którędy szybka kolej do Centralnego Portu Komunikacyjnego? Tego wciąż nie wiadomo

Tomasz Nieśpiał
Tomasz Nieśpiał
Nie milkną echa związane z planowaną budową kolei dużych prędkości, która ma być częścią rządowej inwestycji związanej z powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Część mieszkańców powiatu krasnostawskiego, przez który ma przebiegać trasa kolejowa, od wielu miesięcy protestuje przeciwko temu przedsięwzięciu.
Nie milkną echa związane z planowaną budową kolei dużych prędkości, która ma być częścią rządowej inwestycji związanej z powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Część mieszkańców powiatu krasnostawskiego, przez który ma przebiegać trasa kolejowa, od wielu miesięcy protestuje przeciwko temu przedsięwzięciu. Łukasz Kaczanowski
- Przebieg linii kolejowej, która ma być budowana w ramach inwestycji związanych z powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego na terenie powiatu krasnostawskiego zostanie wybrany w oparciu o propozycje mieszkańców i samorządów – zapewnia Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Nie milkną echa związane z planowaną budową kolei dużych prędkości, która ma być częścią rządowej inwestycji związanej z powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Część mieszkańców z powiatu krasnostawskiego, przez który ma przebiegać trasa kolejowa od wielu miesięcy protestuje przeciwko temu przedsięwzięciu.

W sprawę zaangażował się w ich imieniu także poseł Krzysztof Grabczuk (Koalicja Obywatelska), który domagał się wyjaśnień dotyczących stanu prac związanych z CPK na terenie powiatu krasnostawskiego. Posła Grabczuka interesowało m.in. to, że w posiadaniu CPK są analizy zasadności budowy kolei dużych prędkości na terenie powiatu krasnostawskiego w oparciu o potrzeby społeczne mieszkańców.

- Obecnie szynobusami jeździ kilkanaście osób dziennie – zauważa poseł Grabczuk, który oczekuje wyjaśnień dotyczących liczby wyburzeń domów, budynków gospodarczych, firm, czy zagrożonych gospodarstw rolnych w każdym z wariantów projektowanej inwestycji.

Tymczasem jak wyjaśnia Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej i pełnomocnik rządu ds. CPK sprawa nie jest jeszcze przesądzona, ponieważ postępowanie dotyczące opracowania zaktualizowanego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla planowanej linii kolejowej jest dopiero w trakcie przygotowania.

- Celem opracowania jest przeprowadzenie wielobranżowych analiz mających na celu wybór optymalnego wariantu inwestorskiego – tłumaczy wiceminister Horała.

I precyzuje, że głównym zadaniem tego dokumentu będzie zgromadzenie i uwzględnienie możliwie szerokiego spektrum danych dotyczących m.in. planowania przestrzennego, kierunków rozwoju gospodarczego, planowanych działań w zakresie polityki transportowej i lokowania siedlisk mieszkalnych, kwestii ochrony przyrody, lokalizacji innych inwestycji o charakterze liniowym takich jak sieć drogowa, sieci energetyczne, rurociągi gazu, ropy naftowej i paliw oraz innych istotnych dla regionu oraz współpracy między Polską a Ukrainą uwarunkowań.

Wiceminister Marcin Horała podkreśla też, że prace są odpowiedzą na oczekiwania społeczne.

- Zostanie zaprojektowane alternatywne trasowanie, o co postulowali przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, jak i mieszkańcy podczas realizowanych konsultacji. Nowe trasowanie pozwoli uwzględnić postulaty zgłaszane po zakończeniu procesu konsultacyjnego, jak również uwzględnić postulat zaplanowania trasy przez jak największą ilość nieużytków rolnych – zaznacza Marcin Horała.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski