Lubelskie: Kolej dostanie pieniądze z Unii Europejskiej

DUNZaktualizowano 
Lubelskie: Kolej dostanie pieniądze z Unii Europejskiej
Lubelskie: Kolej dostanie pieniądze z Unii Europejskiej Archiwum
Będą pieniądze na inwestycje w infrastrukturę kolejową i projekty transportowe w miastach. Skorzystają też przedsiębiorcy. W programie Rozwój Polski Wschodniej na przedsięwzięcia w województwach lubelskim, podkarpackim, podlaskim, warmińsko - mazurskim i świętokrzyskim zarezerwowano 2 mld euro.

We wtorek w Lublinie odbyła się konferencja konsultacyjna programu Rozwój Polski Wschodniej. Blisko 300 mln euro z tego źródła ma popłynąć na infrastrukturę kolejową. Na terenie województwa lubelskiego na pewno realizowane mają być dwa przedsięwzięcia (zostały zapisane na liście projektów, które dostaną pieniądze w procedurze pozakonkursowej). Chodzi o modernizację linii kolejowej nr 68 z Lublina do granicy z województwem podkarpackim ( i dalej do Stalowej Woli) - Połączenia na tej trasie cieszą się dziś dużym zainteresowaniem pasażerów - uzasadnia Jacek Sobczak, członek zarządu województwa.

Remont ma przejść a także linia nr 30 z Łukowa do Parczewa przy czym inny jej odcinek - między Parczewem a Lubartowem - ma być modernizowany za pieniądze z unijnego programu regionalnego. W ostatnich latach PKP_Polskie Linie Kolejowe odnowiły infrastrukturę między Lublinem a Lubartowem i na trasę wróciły pociągi. Od końca września 2013 r. jeżdżą także do Parczewa.

Osobna “sakiewka” w programie RPW jest dedykowana inwestycjom transportowym w miastach wojewódzkich i w ich najbliższej okolicy. Chodzi o infrastrukturę drogową ale też projekty dotyczące komunikacji miejskiej. Być może z tego źródła popłyną środki na budowę nowego dworca metropolitarnego w Lublinie przy ul. Dworcowej.

W programie raczej nie będzie jednak funduszy na projekty drogowe poza dużymi miastami. - To dla nas niekorzystne bo liczyliśmy, że z tego źródła uda się pozyskać pieniądze m.in. na dalszy ciąg remontu wojewódzkiej trasy 835 i drogi 801 czyli tzw. nadwiślanki. - mówi Jacek Sobczak. - W tej sytuacji będziemy musieli szukać finansowania tych projektów gdzie indziej. Może uda się znaleźć fundusze w programie regionalnym, ale wiadomo, że on nie jest z gumy, a potrzeb jest bardzo dużo - dodał.

Pieniądze z RPW będą wydawane jednak nie tylko na infrastrukturę. Skorzystają także np. przedsiębiorcy, którzy zechcą wdrażać innowacyjne pomysły.

Ile z programu dostaną poszczególne województwa? Nie wiadomo bo większość pieniędzy będzie rozdysponowana w konkursach. W latach 2007-13 z RPW Lubelszczyzna otrzymała blisko 4 mld zł. - Województwo wykorzystało najwięcej środków - 26 proc. całości alokacji w programie - chwalił we wtorek Rafał Sukiennik z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
- Mamy nadzieję, że w latach 2014 - 20 będzie tak samo- podkreślał Sławomir Sosnowski, wicemarszałek województwa.

Konsultacje społeczne programu RPW zakończą się w październiku. Rząd ma zatwierdzić jego ostateczny kształt na przełomie 2013 i 2014 roku. W przyszłym roku rozpoczną się negocjacje z Komisją Europejską.

Codziennie rano najświeższe informacje z Lubelszczyzny prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 14

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

L
Lubelski

I z puszczającym cuchnące bąki kierowczykiem busika.

L
LBU

W Pradze wzgórza i serpentyny są pokonywane przez tramwaje.

b
bob

Chłopie, tam nie ma tunelu !!!!!!!!!

s
szeryf75

O ILE MI WIADOMO TO NA KUNICKIEGO STOI WIADUKT A NIE TUNEL.

G
Gość

Więcej pracy, a mniej propagandy, bo już nie tylko w tunelu wykonawcy zeszli z prowadzonych przez siebie robót.

O
Ość

km/godz - jaki to sens na lokalnych trasach? Zanim się "rozbuja" - już trzeba hamować... ileż to trzeba energii, rozpędzić paręset ton... (w przypadku "towaru" to nawet i tysięcy ton). Porzućcie bezsensowne marzenia. Nawet na tym tak mocno chwalonym "zachodzie" lokalne pociągi wloką się właśnie 80 - w porywach 120 km/godz. Średnia i tak wypada sporo mniej. Szybsze są na kilku GŁÓWNYCH trasach łączących duże miasta. A przecież ich infrastruktury nawet nie da się porównać z naszą... Oni nie dali się zbajerować komunikacją TYLKO samochodową i spokojnie, bez fajerwerków - inwestowali. Nie bez BARDZO ZNACZNEJ pomocy państwa! Zaś my mamy ponad 20 letnie opóźnienia (jak dobrze policzyć - to sporo większe) - nie nadrobi ich w 2 - 3 lata!

O
Ość

Tory na Krakowskim... Narutowicza...

O
Ość

Do granic województwa w zasadzie linia jest przygotowana, wymaga stosunkowo niewielkich przebudowań na krótkich odcinkach - wymiany torów, podkładów i drobnych napraw osadzenia, wyprofilowania łuków gdzieniegdzie, także modernizacji paru skrzyżowań z drogami. No i systemu sterowania. Została wybudowana jeszcze w latach 90 ub wieku - nie tyle wybudowana, ile solidnie przebudowana, w zamyśle właśnie do 150 km/godz, poza niewielkim kawałkiem. Niestety, przez ponad 20 lat eksploatacji już została trochę "wytłuczona" ciężkim "towarem", bo praktycznie nie była poważniej remontowana na bieżąco. Ale prawdziwy problem zaczyna się od granicy woj. Mazowieckiego... Lokomotywy i to polskiej produkcji też by się znalazły, (egzemplarze testowe już jeżdżą) - np. gliwicki "Griffin" z NEWAG-u czy "Maraton" z PESY. Te "stare" lokomotywy, ich część, też sukcesywnie się unowocześnia, spokojnie pociągną te 160 km/godz. Wagony też już są gotowe, może nie najnowocześniejsze (te jeżdżą po innych trasach i po CMK), jeśli chodzi o wnętrze, ale właściwie już większość jest dostosowane do tych 160 km/godz. (200 km/godz to już inna bajka). To co, dojedziemy jako tako do Dęblina, a potem - żółwik... do Otwocka. Dalej zresztą też, bo ruch lokalny, a i Wschodni już się dusi. No i co zrobicie warszawce? Wszak od Dęblina do Warszawy - to ich działka... a oni wolą inwestować w trasę do Gdańska.

h
henryk

Całkowicie zgadzam sie z internatą ja -Olsztyn wraca do komunikacji tramwajowej.Połaczenie koejowe powinno być Lublin -Kraśnik i Janów -Lubelski-Biłgoraj ?

f
fredek

A może lepiej kolejkę linową nad centrum miasta... postawić słupy, zawiesić liny, kupić wagoniki i żadne korki w mieście nie będą straszne :)

G
Gość

"Koalicjanci z PO i PSL w lokalnej telewizji demaskują obietnice rządu: „Nie wciskajmy kitu (…) Jeżeli ktoś mi mówi, że do 2018 roku będzie droga, to kłamie”

To co zacytowałem pochodzi z Bydgoszczy, bo politycy Lublina są jeszcze głęboko w propagandowej puszczy.

j
ja

zrobić szybki tramwaj w Lublinie, położyć tory tam, gdzie ich nie było

c
commuter

Priorytetem powinno być doprowadzenie do średniego standardu europejskiego linii Lublin - Warszawa. Rozumiem przez to prędkość 160 km/h (= czas przejazdu 75 minut) i pociągi co godzinę. Aktualny czas przejazdu na tej trasie (2,3 do 3 godzin) i częstotliwośc (co 2, a nawet 3 - 4 godziny) zniechęcają do korzystania z tego środka komunikacji. Poza samą linią (tory, ZRP) niezbędna jest też modernizacja taboru. Lokomotywy z czasów PRL psują się coraz częściej, a Pendolino to kwiatek do kożucha i nie na tę linię. Wagony z kibelkami otwartymi na tory - to może było dobre gdy budowano Kolej Nadwiślańską. BTW: Kolej Nadwiślańską Mława - Warszawa - Lublin - Kowel zbudowano w 3 lata. Teraz na projekt modernizacji części tej linii kolejowej przeznaczono aż 2 lata. A czas trwania modernizacji - 5 lat? Jak to robiono za cara?

b
b

Hm w kolej nie inwestowano ze 30 lat tośmy się obudzili z ręką w nocniku, trasa Lublin Lubartów i parczew jest ok ale do Rzeszowa to dziś pociąg jedzie chyba z 5 godzin i to naokoło więc kto będzie tym jeździł, jak np bus robi tą trasą w 2:45 h? Jakoś nie sądzę, że powstaną nowe, szybsze szlaki, może uda sie jedynie przyspieszyć średnią prędkość z 50 km na godzinę do 60.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3