Lublin. Budowa dworca metropolitalnego weszła w kolejną fazę. Montowane są słupy podtrzymujące główną konstrukcję. Zobacz zdjęcia z drona

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Udostępnij:
Stanęły już cztery słupy, które będą podtrzymywały gmach przyszłego dworca metropolitalnego przy ul. Dworcowej. Łącznie będzie ich 22, wszystkie wykonane na indywidualne zamówienie. Do zakończenia budowy zostało nieco ponad osiem miesięcy.

To największa z trwających miejskich inwestycji. Łączny koszt powstania metropolitalnego dworca dla komunikacji autobusowej przy ul. Dworcowej wraz z przebudową sąsiadujących z nim ulic przekroczy ćwierć miliarda złotych.

Prace weszły w kolejną fazę. – Rozpoczęto montowanie słupów podtrzymujących główną konstrukcję budynku dworca. Wykonano ich cztery – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

Łącznie słupów podtrzymujących gmach dworca będzie 22. Są wykonywane ze stali. Powstają w Ostrowcu Świętokrzyskim.

– Realizacja inwestycji opiera się na indywidualnym projekcie, z zastosowaniem niestandardowych rozwiązań. Stąd wykonywanie komponentów całej konstrukcji stalowej zadaszenia dworca i wiat peronowych (dachy plus stalowe podpory) odbywa się na zamówienie – przypomina Góźdź.

Gmach dworca będzie miał trzy kondygnacje (powierzchnia całkowita ok. 18 tys. m kw.). Pod budynkiem dworca ma powstać parking podziemny o powierzchni ok. 7,5 tys. m kw. Pomieści 174 samochody.

– Wykonano prace związane z palowaniem płyty fundamentowej. Na budynku głównym zakończono wykonywanie płyty fundamentowej, ściany i słupy żelbetowe są na ukończeniu i wykonano 60 procent stropu – wskazuje Góźdź.

Na filarach - łącznie jest ich 89 - wspierają się też wiaty peronów przystankowych. Filary wyraźnie wyróżniają się na placu budowy. Są w kolorze białym.

– Trwa także montaż elementów stalowych konstrukcji wiat - do wykonania pozostało około 5 kompletów fundamentów. Powstały już trzy ciągi wiat peronowych, dwa ukończone, a jeden środkowy jest jeszcze w trakcie montażu – opisuje Góźdź.

Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. metrów kwadratowych.

Inwestycja ma być zrealizowana do końca lipca 2022 r. Koszt prac to ponad 237 mln zł.

Wraz z budową dworca przebudowywany jest układ drogowy wokół niego. Chodzi o prace w rejonie ul. Krochmalnej oraz siedziby Tragów Lublin.

Przy Krochmalnej powstaje zaplecze - parking - dla pojazdów korzystających z dworca.

– Finalizowane jest uzbrojenie podziemne na płycie postojowej dla autobusów oraz rozpoczęto wykonywanie warstw konstrukcyjnych jezdni i ustawianie krawężników. Prace te wykonano w 90 procentach. Powstaje tam również budynek socjalno-sanitarny dla kierowców. Zakończono poziom piwnic, parteru i I piętra – wylicza Góźdź.

Przebudowywane są też sieci podziemne wzdłuż Krochmalnej, Młyńskiej, Gazowej.

W rejonie Targów Lublin trwają prace przy m.in. przedłużeniu ul. Dworcowej, budowany jest zjazd z Lubelskiego Lipca’80.

– Dla usprawnienia ruchu wybudowano tymczasowy zjazd z al. Piłsudskiego do obsługi Targów Lublin. Ponadto zakończono prace rozbiórkowe nawierzchni, fundamentów reklam oraz elementów małej architektury na drogach dojazdowych prowadzących do Targów Lublin – mówi Góźdź. I dodaje: – Pod obiekt mostowy wykonano pale i zabetonowano konstrukcję obiektu.

Koszt prac przy Krochmalnej i Targach Lublin to prawie 34 mln zł.

Ruszyły zapisy na trzecie szczepienie dla młodzieży

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr
Szkoda ze nie będzie połączony tunelem z dworcem kolejowym.
Dodaj ogłoszenie