Minęło 40 lat od protestu lubelskich nauczycieli

Joanna Jastrzębska
Joanna Jastrzębska
Udostępnij:
– Chodziło przede wszystkim o podmiotowość ucznia, o zreformowanie oświaty w taki sposób, żeby ówczesna totalitarna władza nie miała decydującego głosu we wszystkim. Strajk polegał na poznawaniu tego, co ważne, czyli likwidowaniu „białych plam”, których uczeń nie mógł poznać przede wszystkim na lekcjach historii – mówi Wiesława Stec, przewodnicząca Rady Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Środkowo-Wschodniego.

Protesty na Lubelszczyźnie rozpoczęły się 19 listopada 1981 r.

– To dla nas szczególna data. Właśnie na Lubelszczyźnie nauczyciele, którzy dłużej nie mogli stać obok tego, co działo się w polskich szkołach, jak była zakłamana historia. Nauczyciele musieli przekazywać treści dyktowane przez ówczesny rząd. My dziś chylimy czoła przed naszymi koleżankami i kolegami, którzy wtedy nauczali: że mieli odwagę stanąć w obronie dobrej jakości oświaty i przekazywania prawdziwej historii – mówi Wiesława Stec, przewodnicząca Rady Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Środkowo-Wschodniego.

– To nie było tak, że my zmierzaliśmy do strajku, mieliśmy dużo pracy. I pytałam, jak my to sobie wyobrażamy? Przestaniemy uczyć, a co na to rodzice? – wspomina Janina Szymajda, uczestniczka strajków.

Formę tzw. strajku kroczącego wymyśliła Zenobia Kitówna. – Pani Kitówna, jadąc do Warszawy, wymyśliła strajk kroczący, bardzo piękny strajk. Polegał na tym, że do strajku dopuszczono tylko szkoły średnie. Zamiast takich przedmiotów jak wychowanie fizyczne czy zajęcia techniczne, prowadziliśmy likwidację „białych plam” – dodaje.

Nauczyciele jako wyraz buntu przekazywali uczniom historię zgodną z faktami, nie z podręcznikami aprobowanymi przez rząd.

Pedagodzy domagali się m.in. wydrukowania odkłamanych podręczników, jawnego dzielenia funduszy przeznaczonych na oświatę i umieszczenie w szkołach dzieci nieobjętych nauczaniem, zwłaszcza z upośledzeniem umysłowym. Strajk zakończył się 2 grudnia 1981 r. Wzięło w nim udział 30 szkół ponadpodstawowych w Lublinie, Świdniku, Dęblinie, Kraśniku i Puławach.

Szkoły wracają częściowo do nauki zdalnej.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie