W tę podróż wybrali się lubelskimi autobusami miejskimi, a pierwszym punktem wyprawy był Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lubnie, który jest odpowie-dzialny za szereg działań na rzecz stanu środowiska. Naszych odkrywców interesowało w jaki spo-sób ta substytucja propaguje transport nisko i zeroemisyjny.
- Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie zapewnia środki finansowe na działania ekologiczne propagujące transport zeroemisyjny ograniczający emisję li-niową – tłumaczy Agnieszka Kruk, Prezes Zarządu WFOŚiGW w Lublinie.
Nasi poszukiwacze trafili też do osób odpowiedzialnych za komunikację miejską w Lublinie i tam sprawdzili, czy miejskie autobusy są przyjazne środowisku.
- Autobusy elektryczne i wodorowe są bezpieczne dla środowiska, ponieważ nie emitują spalin. Powiem też, że porównując Lublin z innymi miastami wojewódzkimi, posiadamy najbardziej ze-roemisyjną komunikację miejską w Polsce, ponieważ jeździ u nas bardzo dużo trolejbusów i auto-busów elektrycznych, a aktualnie wprowadzamy do ekstrapolacji, jako jedni z pierwszych w Polsce, autobus wodorowy – wyjaśnił Tomasz Fulara, Prezes Zarządu MPK sp. z o.o. w Lublinie.
Co ważne, kiedy jedziemy autobusem, nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak bardzo dbamy o środowisko.
- W autobusie jest sto miejsc, a w dużym przegubowym nawet sto pięćdziesiąt miejsc. Porównajmy to z samochodami osobowymi, w których jedzie jedna lub dwie osoby. Mamy jeden autobus, który nie emituje spalin i około siedemdziesięciu aut trujących środowisko. Dlatego zbiorowa komunika-cja miejska jest tak ekologiczna – mówi Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.
W jaki sposób jeżdżąc komunikacją miejską możemy jeszcze przyczynić się do tego, żeby nasze środowisko było czyste, a my zdrowi i bezpieczni? Tego dowiecie się z kolejnego odcinka wypra-wy młodych odkrywców. Na koniec powiemy tylko, że już wkrótce w Lublinie wszystkie autobusy będą elektryczne lub napędzane wodorem.
- Miasto Lublin już w tym momencie w zakresie transportu zeroemisyjnego spełnia wymogi, jakie będą obowiązywały w 2028 roku. Mamy aż 34 procent niskoemisyjnych autobusów ogółem w ca-łym taborze – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Powoju.
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne chce zakupić dwadzieścia kolejnych autobusów wo-dorowych. Już wkrótce planujemy wymienić wszystkie autobusy na eklektyczne i wodorowe – zdradza Grzegorz Malec.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?