Na jednym tankowaniu będą mogły przejechać minimum 300 km. Chodzi o autobusy wodorowe. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie ogłosiło w piątek przetarg na zakup 20 takich pojazdów.
- Autobusy mają mieć 12 metrów długości i pomieszczą w sumie 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Ponadto, pojazdy będą wyposażone w monitoring, głosową zapowiedź przystanków, tzw. ciepłe guziki oraz system do zliczania pasażerów, a także automaty do sprzedaży biletów akceptujące wyłącznie płatności bezgotówkowe - wylicza Weronika Opasiak, rzecznik prasowa MPK.
To nie wszystko.
- Autobusy będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w trzy podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie telefonów, czy tabletów - dodaje Opasiak.
MPK wymaga, aby pojazdy były niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
- W ramach postępowania przetargowego przewidziana jest także dostawa jednej ładowarki mobilnej małej mocy, do wolnego ładowania na terenie zajezdni - podaje Opasiak.
Zakup autobusów wodorowych ma w całości pokryć dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
- Wartość przedsięwzięcia wynosi 80 mln zł. Wniosek do NFOŚiGW przeszedł już pozytywną ocenę formalną - informuje Opasiak.
Na dostawę pojazdów MPK daje "nie mniej niż 12 miesięcy", licząc od daty podpisania umowy.
Aktualnie po ulicach Lublina jeździ jeden autobus wodorowy. To 12-metrowy Solaris Hydrogen, który obsługuje linie komunikacyjne od 1 września 2023 r. Jak informował w ub. roku ratusz, pojazd na pokład może zabrać 85 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Pojemność zbiornika na paliwo wodorowe to 1560 litrów, a zasięg na pełnym tankowaniu wynosi ok. 300 km. W skład wyposażenia autobusu wchodzi również mobilna ładowarka o mocy 20 kW przeznaczona do ładowania baterii w autobusie wodorowym. Pojazd kosztował ponad 3,7 mln zł brutto.
- Do czasu uzyskania dostępu do stacji tankowania wodorem, MPK zapewnia zasilanie dla autobusu wodorowego z mobilnego punktu dostaw, tzw. trailera - wskazuje Opasiak.
I dodaje:
- By w przyszłości zapewnić tankowanie pojazdom wodorowym w Lublinie, w sąsiedztwie zajezdni trolejbusowej (przy ul. Grygowej - dop. red.), powstaje zewnętrzna stacja tankowania wodorem.
Jak przekazuje, jej budowa jest w zaawansowanym stanie.
W Lublinie pasażerów wozi obecnie 140 pojazdów zeroemisyjnych. Oprócz wspomnianego autobusu wodorowego, także 99 trolejbusów i 40 autobusów elektrycznych.
- Dzięki inwestycjom w tabor, cztery lata wcześniej niż wymagają tego przepisy ustawowe, nie tylko spełniliśmy, ale przekroczyliśmy o 10 proc. wymagany, 30 proc. próg pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. Nie zmienia to faktu, że nadal planujemy systematyczną odnowę taboru. Takie podejście pozwala na zmniejszenie kosztów eksploatacji i napraw pojazdów, a przede wszystkim zapewnia utrzymanie standardu i jakości świadczonych usług dla pasażerów - mówił w marcu Tomasz Fulara, prezes zarządu MPK Lublin.
- Marsz Równości przeszedł ulicami Lublina. Zobacz zdjęcia i wideo
- Ile zarabiają dyrektorzy szkół w Lublinie? Na konto rekordzistki wpłynęło 162 tys. zł
- Zrobili to! Po 32 latach Lublin wraca na salony! Motor awansował do elity! Zdjęcia
- Wielokulturowa Noc Kultury za nami. "My tu nie tylko studiujemy!"
- Wystartowała Noc Kultury! Lublinianie tłumnie ruszyli w miasto. Zdjęcia
- Portfele prezesów. Sprawdź, ile zarabiają szefowie spółek komunalnych w Lublinie
Znaleziono ślady ptasiej grypy w Teksasie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?