MKTG SR - pasek na kartach artykułów

MPK idzie na zakupy i ogłasza przetarg na 20 autobusów wodorowych

Jakub Sarek
Jakub Sarek
Od września 2023 r. linie komunikacyjne w Lublinie obsługuje widoczny na zdjęciu autobus wodorowy Solaris Hydrogen
Od września 2023 r. linie komunikacyjne w Lublinie obsługuje widoczny na zdjęciu autobus wodorowy Solaris Hydrogen Małgorzata Genca
80 mln zł może wydać Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie na zakup 20 autobusów wodorowych. Komunalna spółka ogłosiła w piątek przetarg na to zadanie.

Na jednym tankowaniu będą mogły przejechać minimum 300 km. Chodzi o autobusy wodorowe. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie ogłosiło w piątek przetarg na zakup 20 takich pojazdów.

- Autobusy mają mieć 12 metrów długości i pomieszczą w sumie 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Ponadto, pojazdy będą wyposażone w monitoring, głosową zapowiedź przystanków, tzw. ciepłe guziki oraz system do zliczania pasażerów, a także automaty do sprzedaży biletów akceptujące wyłącznie płatności bezgotówkowe - wylicza Weronika Opasiak, rzecznik prasowa MPK.

To nie wszystko.

- Autobusy będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w trzy podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie telefonów, czy tabletów - dodaje Opasiak.

MPK wymaga, aby pojazdy były niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

- W ramach postępowania przetargowego przewidziana jest także dostawa jednej ładowarki mobilnej małej mocy, do wolnego ładowania na terenie zajezdni - podaje Opasiak.

Zakup autobusów wodorowych ma w całości pokryć dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

- Wartość przedsięwzięcia wynosi 80 mln zł. Wniosek do NFOŚiGW przeszedł już pozytywną ocenę formalną - informuje Opasiak.

Na dostawę pojazdów MPK daje "nie mniej niż 12 miesięcy", licząc od daty podpisania umowy.

Aktualnie po ulicach Lublina jeździ jeden autobus wodorowy. To 12-metrowy Solaris Hydrogen, który obsługuje linie komunikacyjne od 1 września 2023 r. Jak informował w ub. roku ratusz, pojazd na pokład może zabrać 85 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Pojemność zbiornika na paliwo wodorowe to 1560 litrów, a zasięg na pełnym tankowaniu wynosi ok. 300 km. W skład wyposażenia autobusu wchodzi również mobilna ładowarka o mocy 20 kW przeznaczona do ładowania baterii w autobusie wodorowym. Pojazd kosztował ponad 3,7 mln zł brutto.

- Do czasu uzyskania dostępu do stacji tankowania wodorem, MPK zapewnia zasilanie dla autobusu wodorowego z mobilnego punktu dostaw, tzw. trailera - wskazuje Opasiak.

I dodaje:

- By w przyszłości zapewnić tankowanie pojazdom wodorowym w Lublinie, w sąsiedztwie zajezdni trolejbusowej (przy ul. Grygowej - dop. red.), powstaje zewnętrzna stacja tankowania wodorem.

Jak przekazuje, jej budowa jest w zaawansowanym stanie.

W Lublinie pasażerów wozi obecnie 140 pojazdów zeroemisyjnych. Oprócz wspomnianego autobusu wodorowego, także 99 trolejbusów i 40 autobusów elektrycznych.

- Dzięki inwestycjom w tabor, cztery lata wcześniej niż wymagają tego przepisy ustawowe, nie tylko spełniliśmy, ale przekroczyliśmy o 10 proc. wymagany, 30 proc. próg pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. Nie zmienia to faktu, że nadal planujemy systematyczną odnowę taboru. Takie podejście pozwala na zmniejszenie kosztów eksploatacji i napraw pojazdów, a przede wszystkim zapewnia utrzymanie standardu i jakości świadczonych usług dla pasażerów - mówił w marcu Tomasz Fulara, prezes zarządu MPK Lublin.

od 7 lat
Wideo

Znaleziono ślady ptasiej grypy w Teksasie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski