Nowi kandydaci na rektorów lubelskich uczelni. Będą zmiany, ale być może nie wszędzie

Patrycja Pakuła
Patrycja Pakuła
Grzegorz Gałasiński
Rozpoczął się wyścig o fotele rektorskie wszystkich lubelskich uczelni. Do tej pory o zamiarach kandydowania poinformowało dwóch profesorów z UMCS. W poniedziałek poznaliśmy nieoficjalnych kandydatów innych uniwersytetów, a zmiany w prawie mogą zatrzymać na stanowisku jednego z obecnych rektorów.

Na lubelskich uczelniach giełda nazwisk w związku z nadchodzącymi wyborami rektorów trwa. Jak informowaliśmy w weekend do tej pory dwóch kandydatów oficjalnie zdecydowało się powiadomić o zamiarze kandydowania. Chodzi o profesorów UMCS: Roberta Litwińskiego oraz Radosława Dobrowolskiego. Na stanowisku mieliby zastąpić obecnego rektora prof. Stanisława Michałowskiego.

Jak udało nam się nieoficjalnie dowiedzieć, w Uniwersytecie Przyrodniczym, poza dwoma już znanymi kandydatami do roli rektora - dr. hab. Adamem Waśko i prof. Stanisławem Winiarczykiem - pojawiły się dwa nowe nazwiska. To prof. Zbigniew Grądzki z Katedry Epizootiologii i Klinika Chorób Zakaźnych oraz prof. Joanna Barłowska z Zakładu Bezpieczeństwa Żywności i Produktów Regionalnych.

Czytaj także

Co ciekawe istnieje prawdopodobieństwo, że o kolejną kadencję będzie mógł ubiegać się aktualny rektor UP prof. Zygmunt Litwińczuk. – Została zgłoszona w Sejmie poprawka dotycząca zniesienia ograniczenia wieku - tłumaczy jeden z pracowników uczelni. Dodaje również, że ta opcja byłaby najlepsza, ponieważ wszyscy chwalą sobie działania obecnego rektora. W chwili obecnej zmiana zaproponowana przez posłów PSL jest na etapie konsultacji m.in. ze związkami zawodowymi. – Czekamy i liczymy na te zmiany – mówi pracownik uczelni.

W Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, gdzie swoją kadencję kończy ks. prof. Antoni Dębiński, kandydata zgłosić może tylko Wielki Kanclerz KUL, arcybiskup metropolita lubelski ks. dr hab. Stanisław Budzik oraz grupa składająca się z co najmniej trzech członków senatu uczelnianego. Nieoficjalnie mówi się, że jednym ze zgłoszonych w ten sposób kandydatów będzie ks. prof. Mirosław Kalinowski.

– Mówiąc szczerze nie interesuję się tym, mam zajęcia w hospicjum - mówi nieoficjalny kandydat na rektora KUL, pełniący również funkcję prezesa zarządu Lubelskiego Towarzystwa Przyjaciół Chorych. Dodaje też, że do informacji dotyczącej jego kandydowania i nadchodzących wyborów ma duży dystans. - Trzeba się cieszyć tym co jest teraz – tłumaczy ks. Kalinowski.

Nazwiska nieoficjalnych kandydatów pojawiły się także na Uniwersytecie Medycznym. Kto miałby zastąpić obecnego rektora prof. Andrzeja Dropa? Nieoficjalnie mówi się o profesorze Ryszardzie Maciejewskim z Zakładu Anatomii Prawidłowej. Jednak faworytem do fotela rektora jest prof. Wojciech Załuska z Katedry i Kliniki Nefrologii.

Czytaj także

FLESZ: nauczanie zdalne w czasie koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Żałosne działania kontrkandydata skierowane przeciwko prof. Maciejewskiemu (artykuły w Gazecie Wyborczej, TOK FM) - czy to przystoi osobom na takich stanowiskach?! A świadczy jedynie jak bardzo boją się Maciejewskiego. Dlaczego tak się boją? Bo to człowiek spoza układu, który ciężko pracuje, a przede wszystkim ma siłę i zdrowie na to!

G
Gość

Faktycznie, na Medycznym widać prostą zależność - Rektor Książek uzależnił od siebie promowanego kandydata jakim był 8 lat temu Prof. Drop, cała ekipa Książka pozostała, a on sam zachował stanowisko Kierownika Katedry Nefrologii. Przez cały czas Książek i jego następca Rektor Drop oraz popierany przez nich Prof. Załuska (Dziekan II Wydziału i od niedawna Kierownik Katedry Nefrologii po Książku) spotykali się właśnie właśnie w gabinecie Katedry Nefrologii i omawiali strategię pozostania przy wpływach poprzez popieranego przez nich Wojciecha Załuskę.

Ot i cała "filozofia" bycia "faworytem" wyborów na UM.

A usłużny Kurier, na jakiej podstawie napisał, że faworytem jest Prof. Załuska ? Na jakiej ? Gdzie jakaś rzetelna analiza ? Bo ja piszę jako komentujący, ale profesjonalistka redaktorka nie powinna poprzestać jedynie na postawionej "przez siebie" tezie.

Zadziwiające, że na potencjalnego oponenta tego faworyta już ileś dni temu zrobiono nagonkę na Gazecie Wyborczej, a teraz lokalny Kurier promuje tegoż faworyta (Prof. Załuskę) by wywrzeć wpływ na tych, którzy pójdą do urny wyborczej. Wiadomo bowiem, że lepiej trzymać ze zwycięzcą ... tyle, że jak historia uczy - pycha kroczy przed upadkiem

B
Bułkq
18 lutego, 21:58, Sławomir:

Dziś przeczytałem zamierzenia programowe prof. Dobrowolskiego. Po przeczytaniu stwierdziłem, że to wykaz tego wszystkiego, czego obecnie urzędujący rektor nie zrobił, a kandydat, będący prorektorem (a w sumie cześciej podróżnikiem) chce zrobić w 4 lata. Dobre podsumowanie dwóch poprzednich, straconych dla UMCS, kadencji - nic dodać, nic ując. Ciekawe co na to rektor Michałowski. Powinien z uwagą przeczytać to podsumowanie niespełnionych obietnic

18 lutego, 22:05, pracownik:

Być może obecny Rektor blokował Pana Prorektora Dobrowolskiego w tych posunięciach i Pan Prorektor nie mógł nic zrobić? A teraz jak wypłynie na szerokie wody to zacznie zmieniać to co poprzedni rektor robił/ nie robił.

O matko, jak ktoś kogoś blokuje to niech sobie zdejmie blokadę. Skoro Michałowski według wać pana taki blokers to można było opuścić rektorowanie

Z
Zbyszek

Robert, trzymamy kciuki na całym wydziale!

p
pracownik
18 lutego, 13:26, Gość:

prof. Litwiński to znakomity kandydat, nie tylko naukowiec, ale też wspaniały organizator, otwarty na potrzeby pracowników i studentów, życzliwy wobec każdego, za jego rządów Wydział Humanistyczny rozwinął się niesamowicie.

18 lutego, 13:37, Alfredo:

Robert, a nie powinieneś teraz być na zajęciach?

Trafna uwaga, szczególnie że jest sesja egzaminacyjna:) Ale hejterski argument zawsze się przyda

p
pracownik
18 lutego, 21:58, Sławomir:

Dziś przeczytałem zamierzenia programowe prof. Dobrowolskiego. Po przeczytaniu stwierdziłem, że to wykaz tego wszystkiego, czego obecnie urzędujący rektor nie zrobił, a kandydat, będący prorektorem (a w sumie cześciej podróżnikiem) chce zrobić w 4 lata. Dobre podsumowanie dwóch poprzednich, straconych dla UMCS, kadencji - nic dodać, nic ując. Ciekawe co na to rektor Michałowski. Powinien z uwagą przeczytać to podsumowanie niespełnionych obietnic

Być może obecny Rektor blokował Pana Prorektora Dobrowolskiego w tych posunięciach i Pan Prorektor nie mógł nic zrobić? A teraz jak wypłynie na szerokie wody to zacznie zmieniać to co poprzedni rektor robił/ nie robił.

G
Gucio i Maja

Ciekawe jaka będzie walka na Łumceesie. Z tego co na razie widać to raczej przypomina metody z PiS niż akademickie zwyczaje, nieprawdaż panie prorektorze? I do tego ten pisowski agitator Grzegorz Jawor z instytutu historii. Gratuluję Dobrowolskiemu politycznego wsparcia, tylko co na to powiedzą pracownicy o innych ideologiach, zwłaszcza ci z dzisiejszej pseudoopozycji. A jak pisowscy wpierający wpadną na pomysł połączenie z KUL, to będzie ostatnia kadencja. W sumie 75 lat i kwatit

S
Sławomir

Dziś przeczytałem zamierzenia programowe prof. Dobrowolskiego. Po przeczytaniu stwierdziłem, że to wykaz tego wszystkiego, czego obecnie urzędujący rektor nie zrobił, a kandydat, będący prorektorem (a w sumie cześciej podróżnikiem) chce zrobić w 4 lata. Dobre podsumowanie dwóch poprzednich, straconych dla UMCS, kadencji - nic dodać, nic ując. Ciekawe co na to rektor Michałowski. Powinien z uwagą przeczytać to podsumowanie niespełnionych obietnic

G
Gość

Rzekomy faworyt na Uniwersytecie Medycznym, faktycznie z namaszczenia obecnej kliki już lansuje tezę, że wygra i wywiera presję na potencjalnych elektorów, bo jutro ich wybór. Powinien jednak uczciwie dopowiadać, że głosowanie jest tajne ... w związku z tym jego zbytnia pewność siebie może być zgubna. Kto był poprzednim Rektorem ? Kto ? I z czyim poparciem obecny Rektor rządzi już drugą kadencję ? Do czego prowadzi taka "sztafeta" władzy ? Każdy wie, jakie rozpasanie doprowadziło do tego, że w końcu coś pękło i słynne nazwisko musiało w licznych artykułach prasowych, przyjmujących ujmę uczelni, być skrywane za inicjałem z kropeczką

https://kurierlubelski.pl/profesor-medycyny-zawieszony-w-obowiazkach-na-uczelni-prokurator-postawil-mu-zarzuty-wyludzenia-mienia/ar/c1-14519613

Jeżeli ktoś nie wie, to przypomnę, że w tym artykule mowa o Prof. Piotrze K. Wprawdzie ojciec nie odpowiada za uczynki syna, ale powszechnie wiadomo, jaki parasol ochronny był nad nim roztoczony, jakie wpływy zostały zachowane... która opcja wyborcza gromadzi nazwiska A.K; P.K; A.D: W.Z; A.A. itd.

Czy chcecie kontynuacji narosłych od lat patologii ?

A właśnie, czyje nazwisko kryje się pod inicjałami A. A. (mówią o niej Strabag) i o co tu chodzi...?

Jak myślicie, kto stał za tym, żeby obsmarować "błotem" w Tok FM i w Wyborczej drugiego z wymienianych w artykule kandydatów ? Tak, żeby podkopać jego autorytet i zawczasu próbować umniejszyć jego szanse ... na zasadzie, że coś tam zawsze zostanie, nawet jeśli błoto odpadnie...

Szanowni Elektorzy, którzy jutro zostaniecie wybrani - od Was zależy przyszłość UM... będziecie głosować w sposób TAJNY i nikt nie będzie w stanie sprawdzić, na kogo faktycznie oddacie głos... Nie pozwólcie wywierać na siebie presji, ani nie ulegajcie roztaczanej wizji pewnego zwycięstwa kandydata obozu władzy.

W dniu wyborów, faktyczna władza będzie po Waszej stronie i możecie przyszłość Uczelni powierzyć najbardziej godnemu kandydatowi...

G
Gosciu
18 lutego, 10:48, Gość:

Biorąc pod uwagę zamiłowanie prof. Dobrowolskiego do wycieczek zagranicznych, to mało będzie Rektora w Rektoracie jeśli w/w wygra wybory. Taki trochę akademicki Pruszkowski.

18 lutego, 12:09, Gość:

w punkt... Dobrowolski to słaby kandydat.

Miał 4 lata żeby wykazać zaangażowanie w cokolwiek poza tym na czym sam korzysta. I co? i nic

UMCS ma pecha, bo kontrkandydat też słabiutki. na ciężkie czas przydałby się ktoś bardziej 'światowy', rozumiejący nowe trendy, ktoś kto już wyszedł z PRL'u.

Wygląda na to że władze już się pogodziły z faktem, że instytucja straci prawa do bycia Uczelnią wyższą i zostanie zdegradowana do pozycji Akademi (brak możliwości doktoryzowania, habilitowania, prowadzenia badań). 75 lat i bańka pęknie. Brawo

Jeździ na wycieczki zagraniczne bo jest prorektorem do ds współpracy zagranicznej😉 Na umcs nic się nie zmieni jak nie będzie pieniędzy na utrzymanie dobrych naukowców i odpowiedniego podejścia do nowej sytuacji.

A
Alfredo
18 lutego, 13:26, Gość:

prof. Litwiński to znakomity kandydat, nie tylko naukowiec, ale też wspaniały organizator, otwarty na potrzeby pracowników i studentów, życzliwy wobec każdego, za jego rządów Wydział Humanistyczny rozwinął się niesamowicie.

Robert, a nie powinieneś teraz być na zajęciach?

G
Gość

prof. Litwiński to znakomity kandydat, nie tylko naukowiec, ale też wspaniały organizator, otwarty na potrzeby pracowników i studentów, życzliwy wobec każdego, za jego rządów Wydział Humanistyczny rozwinął się niesamowicie.

G
Gość

na umlubie to samo, tragedia.. Ludzie z mentalnością z poprzedniej epoki.

s
student

na rektora KUL tylko profesor Mirosław PIotrowski. Ma obecnie silne parcie na władzę i popularność, myśle że to stanowisko byłoby w stanie go zadowolić.

G
Gość
18 lutego, 10:48, Gość:

Biorąc pod uwagę zamiłowanie prof. Dobrowolskiego do wycieczek zagranicznych, to mało będzie Rektora w Rektoracie jeśli w/w wygra wybory. Taki trochę akademicki Pruszkowski.

w punkt... Dobrowolski to słaby kandydat.

Miał 4 lata żeby wykazać zaangażowanie w cokolwiek poza tym na czym sam korzysta. I co? i nic

UMCS ma pecha, bo kontrkandydat też słabiutki. na ciężkie czas przydałby się ktoś bardziej 'światowy', rozumiejący nowe trendy, ktoś kto już wyszedł z PRL'u.

Wygląda na to że władze już się pogodziły z faktem, że instytucja straci prawa do bycia Uczelnią wyższą i zostanie zdegradowana do pozycji Akademi (brak możliwości doktoryzowania, habilitowania, prowadzenia badań). 75 lat i bańka pęknie. Brawo

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3