Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Potrzeba więcej kasy na Dworzec Metropolitalny. Zielone światło muszą dać radni

Michał Dybaczewski
Michał Dybaczewski
Łukasz Kaczanowski
Galopująca inflacja pociągająca za sobą wzrost cen surowców spowodowała że ratusz będzie prosił radę miasta o zgodę na więcej kasy na budowę dworca metropolitalnego. Chodzi aż o 49 mln zł. Dlaczego? Firma realizująca inwestycję chce waloryzacji wynagrodzenia określonego w umowie, a ratusz musi to żądanie spełnić.

- W lipcu 2022 roku Budimex wystąpił do miasta z roszczeniem zwiększenia wynagrodzenia poprzez waloryzację stawek w ramach podpisanej wskutek przetargu umowy na budowę dworca metropolitalnego i okolicznych ulic wskazując na znaczący wzrost kosztów materiałów budowlanych oraz kosztów pracy. Stanęliśmy wówczas przed decyzją: wybrać drogę sądową i ryzykować zatrzymanie realizacji tej ważnej dla całego regionu inwestycji, dofinansowanej ze środków europejskich, czy próbować mediacji przed Prokuratorią Generalną, czyli rozwiązania, po które sięgają inne samorządy – wyjaśnia Artur Szymczyk, z-ca prezydenta ds. inwestycji i rozwoju.

Szymczyk przekonuje, że zawarcie ugody przed mediatorem chroni interes miasta oraz gwarantuje szybsze zakończenie sporu.

- Zabezpieczenie środków w budżecie miasta, o które będziemy wnioskować na najbliższej sesji, jest niezbędne do zawarcia ugody ze spółką Budimex, a to pozwoli na zakończenie inwestycji – uważa z-ca prezydenta.

Ratusz na pewno nie może tu liczyć na poparcie ze strony radnych PiS. Jak powiedział nam przewodniczący klubu Piotr Breś miasto po raz kolejny idzie na rękę firmie, z którą podpisało umowę.

- Już w tamtym roku dwukrotnie przesuwano środki, dlatego że w projekcie nie było przewidziane miejsce na montaż schodów ruchomych, a także w związku z innymi dodatkowymi pracami. To były kwoty sięgające łącznie 51 mln zł. Do tego dochodzi przesunięcie terminu realizacji inwestycji, a teraz okazuje się, że musimy dorzucić 49 mln – mówi Piotr Breś i pyta dlaczego miasto nie występuje z regresem do firmy projektowej o te wszystkie środki, które nie zostały uwzględnione w projekcie.

Breś pyta również dlaczego miasto nie nakłada na wykonawcę kar umownych, a zamiast tego idzie z nim na ugodę.

– Przy kilku innych inwestycjach zarzuciła to miastu Najwyższa Izba Kontroli – stwierdza przewodniczący klubu radnych PiS.

Z tego co mówi wynika, że jego klub zastanawia się, czy w związku z planowanym wnioskiem ratusza o dodatkowe środki nie złożyć zawiadomienia do NIK i prokuratury.

Budowa dworca metropolitalnego to największa z trwających inwestycji finansowanych przez miasto. Dotychczas pochłonęła 224 mln zł, a zatem jeśli wniosek ratusza zostanie zaakceptowany przez radnych to sięgnie prawie 300 mln.

Częścią zadania jest modernizacja okolicznych ulic. I właśnie w nocy z niedzieli na poniedziałek (21/22 maja), zostanie wprowadzona czasowa organizacja ruchu w rejonie ulic Młyńskiej i Gazowej. Od 22 maja inaczej kursować będą autobusy miejskie (1, 13, 30, 34, 45, 154 i 166). Utrudnienia potrwają ok. miesiąca.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski