Szybciej dojedziemy do stolicy. Po dwóch odcinkach S17 będzie można jeździć z prędkością wyższą niż jest tam dopuszczona obecnie [14.03]

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Archiwum
Udostępnij:
Zniknie „spowolnienie” na drodze z Lublina do Warszawy. Po odcinku od Kołbieli do węzła Lubelska mamy jeździć z „ekspresową” prędkością 120 km/h, czyli o 40 km/h wyższą niż obecnie. Drogowcy mają już ostateczną decyzję dopuszczającą trasę do użytku.

Chodzi o dwa odcinki trasy S17 o łącznej długości prawie 24 km. Pierwszym - jadąc od Lublina – jest obwodnica Kołbieli, która ma 8,7 kilometra długości. Drugi ciągnie się od obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska (na wysokości lotniska w Góraszce). Ma 15,2 km.
Kierowcy obecnie mogą przejeżdżać ten fragment z prędkością 80 km/h. To o 40 km/h mniej niż dopuszczają przepisy na ekspresówkach. Dlaczego? Bo trasy miały status dróg w budowie. Ale to się zmieniło. We środę (10 marca) Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Warszawie wydał pozwolenie na użytkowanie dróg.

- Tym samym można użytkować trasę zgadnie z przeznaczeniem, z punktu widzenia kierowców to zakończenie inwestycji - mówi Marzena Dębowska, dyrektor WINB w Warszawie.

Decyzja oznacza „zielone światło” do podwyższenia prędkości na trasie. Ale kierowcy muszą jeszcze trochę poczekać, aby nie łamiąc przepisów rozpędzić się do 120 km/h. Dlaczego? Bo trzeba zdemontować znaki ograniczające prędkość. GDDKiA zapowiada, że jak najszybciej zostanie wprowadzona na obu odcinkach S17 docelowa organizacja ruchu i zmienione oznakowanie. Nie precyzuje jednak ile to dokładnie potrwa.

To finał prac przy budowie trasy S17 od węzła Kurów Zachód do węzła Lubelska. Budowa 95-kilometrowej drogi szybkiego ruchu podzielona była na siedem odcinków. Nawierzchnia ekspresówki - co jest nowością na Lubelszczyźnie – ma nawierzchnię z betonu. Koszt powstania tego fragmentu S17 sięgnął prawie 3,2 mld zł. To łączne wydatki uwzględniające m.in. odszkodowania za przejęcia terenów. Same roboty drogowe to 2,4 mld zł.

GDDKiA prowadzi już prace związane z powstaniem kolejnych 120 km trasy S17, tym razem na odcinku od Piask do przejścia granicznego w Hrebennem. Będzie to trasa dwujezdniowa, a każda jezdnia ma mieć dwa pasy ruchu. Nowa ekspresówka powstanie obok obecnej DK17. Częścią tej inwestycji jest trwająca budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Mająca niemal 10 km długości obwodnica ma zostać oddana do użytku w tym roku.

„Wschodnia” część S17 ma być gotowa do 2025 r. Koszt budowy drogi może przyprawić o zawrót głowy. Szacunki mówią, że wydatki mogą sięgnąć 4,63 mld zł. Tyle zapisano w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych.

Q&A z Robertem Kubicą

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
walec

Niech zrobią porządek z prędkościami na wjeździe do Lublina od strony Warszawy. 60 - 70 to jakieś nieporozumienie na ekspresówce.

Dodaj ogłoszenie