W złożach kopalni Bogdanka naukowcy z KUL trafili na prawdziwą żyłę złota

Ilona LećZaktualizowano
Dr Agnieszka Kuźniar i prof. Zofia Stępniewska pokazują bakterie, które wytwarzają ektoinę<br>
Dr Agnieszka Kuźniar i prof. Zofia Stępniewska pokazują bakterie, które wytwarzają ektoinę Małgorzata Genca
Z prof. Zofią Stępniewską z Katedry Biochemii i Chemii Środowiska KUL, o wielkim odkryciu w kopalni Bogdanka, rozmawia Ilona Leć

W jaki sposób naukowcy z KUL trafili do Bogdanki?
Zaprowadziła nas tam ciekawość i poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, dlaczego w tej kopalni nie obserwuje się wysokich stężeń metanu i nie ma jego wybuchów, które występują na Śląsku. W trakcie badań skał z otoczenia pokładów węgla okazało się, że występują tam bardzo aktywne bakterie. Ich jedynym pożywieniem jest metan. Dzięki takiej "diecie" bakterie oczyszczają z niego pokłady węgla. Zaczęłyśmy się też zastanawiać, jak w takim środowisku małego uwilgotnienia i dużego zasolenia, przeżywają organizmy. Przecież coś musi je chronić. Szukałyśmy odpowiedzialnych za to substancji wewnątrzkomórkowych. I tak natrafiłyśmy na ektoinę. Okazało się, że ten rzadki aminokwas pełnił funkcję osmoprotektanta dla całej komórki bakteryjnej.

Czym jest ektoina?
To skomplikowany związek, który rzadko występuje jako aminokwas w komórkach. W naszym organizmie raczej go nie ma i tylko niektóre bakterie są w stanie go wytworzyć. Otrzymywany na drodze chemicznej wymaga aż 22 etapów syntezy, którą prowadzi w tym momencie tylko jeden koncern niemiecki. Każdy etap syntezy obciążony jest małą wydajnością, dlatego ektoina jest na rynku tak droga, nawet cenniejsza niż złoto.

Do czego może posłużyć ten niepozorny, białawy proszek?
Może być wykorzystany jako substancja dodawana do kremów, np. "odmładzających". Ektoina oddziałuje odpowiednio z cząsteczkami wody i zabezpiecza komórki przed wysychaniem. Może stać się również składnikiem kremów z filtrem. Jej właściwości są również szczególnie cenne przy leczeniu nowotworów, alzheimera czy nawet HIV.

Dlaczego sposób pozyskiwania ektoiny, który Panie odkryłyście, jest wyjątkowy i dostał patent?
Bo jest bardzo prosty i sprawia, że otrzymywanie ektoiny jest znacznie tańsze. Wystarczy przygotować specjalne podłoże, w naszym przypadku mineralne, i wprowadzić do pożywki mineralnej trochę metanu. Wtedy bakterie mogą się namnażać i w trakcie ich rozwoju wewnątrz ich komórek gromadzi się ektoina.

Kto może się zająć produkcją ektoiny według Pań patentu?
Otrzymaliśmy już kilka propozycji z Polski oraz jedną z Wielkiej Brytanii.

Możliwe, że już niedługo znów usłyszymy o jakimś odkryciu.
Kilka projektów zgłosiliśmy do opatentowania. Wśród nich znalazło się m.in. pozyskiwanie kwasu polichydro-ksymasłowego przy udziale bakterii. To jest polimer, który jest łatwo biodegradowalny. Można z niego wykonać np. kapsuły do leków, butelki. Dzięki niemu moglibyśmy zatem zmniejszyć ilość opakowań, które długo będą zalegały na wysypiskach.

Rozmawiała Ilona Leć

Codziennie rano najświeższe informacje z Lubelszczyzny prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 15

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

M
Mario

Co tam region!? najważniejsze aby była jakaś reklama na każdej stronie i to prawie na pół strony a reszta jest nie ważna.

g
gość

Ogólnopolskie media już dawno poinformowały o tym odkryciu, a lokalna prasa, która ma KUL pod nosem informuje na szarym końcu bo dowiaduje się o ważnych sprawach z radia:) Nie wstyd wam??? Piszecie o pierdołach, że samolot nie wylądował bo mgła, że galeria powstanie na Węglinie, że dach na stadionie już prawie gotowy, a o odkryciach, które podnoszą rangę lubelskich uczelni dowiadujemy się ze wszystkich innych źródeł tylko nie z lokalnych:) WSTYD!

J
Ja Jus

a jak słusznie zauważyłeć to -polihydroksymasłowy. Pisownia pewnie jej się z CH*jem skojarzyła ?

O
Ość

prawa patentowe zapewne już zostały sprzedane...

J
Ja Jus

to już teraz myślę ,że od teraz księża przestaną chodzić z tacą która potem będzie przeznaczana na tą uczelnię ?

B
Blob.

Ale czy to jest zgodne ze społeczną nauką kościoła no bo jak to nie daj Panie Boże jest GENDER to nic z tego.

F
Fang

Można te bakterie rozpylać w pewnej instytucji przy ul.Wiejskiej w Warszawie.Mniej metanu ,czystsze powietrze i może będzie bardziej rozsądne myślenie .Nie będzie żenujących wypowiedzi osób posiadających tytuł profesora.Zastosować jak najszybciej a naród będzie wdzięczny.

p
paszcz

,,polichydroksymasłowego" na pewno ,,ch"????

s
sam

A juz myslalem, że Bogdanka dokopala sie do piekla...

A
Andrzej Manerw

Zrobcie to z kims rozsadnym z Polski. Tylko z glowa i ostroznie.

M
Michał

Na ten koncern...latwo monopolu nie odda. Nie dajcie sie!

l
lucyper

cud

a
abc

Potrafisz czytać z rozumieniem i do końca? Przecież to zostało już opatentowane.
Poza tym słowo "Polska" piszemy z wielkiej litery. Zanim zaczniesz ponownie narzekać i obrażać poczytaj trochę, poducz się, dorośnij.

K
K..

Zanim opatentują w polsce to inne kraje zrobią to 100 razy szybciej.

m
majka z bajki

Brawo, brawo, oby to tylko Polska miała z tego zysk, a nie zagraniczne koncerny.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3