Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zachodnia obwodnica Kraśnika nie powstanie. Na losie inwestycji zaważyły protesty mieszkańców

Jakub Sarek
Jakub Sarek
Łukasz Kaczanowski/zdjęcie ilustracyjne
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie zrezygnował z budowy zachodniej obwodnicy Kraśnika. To efekt protestów mieszkańców.

Ta trasa miała skrócić dojazd z Urzędowa do Stalowej Woli. Chodzi o zachodnią obwodnicę Kraśnika w ciągu drogi wojewódzkiej nr 855. Arteria nie powstanie. Powód? Do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie wpłynęły 23 petycje podpisane przez 670 osób, które wyrażają sprzeciw wobec inwestycji.

- Proces jej budowy nie będzie z tego powodu kontynuowany - poinformował Paweł Szumera, dyrektor ZDW.

I dodał:

- Do Zarządu Dróg Wojewódzkich nigdy nie trafiło tylu skarg. ZDW, jak i Urząd Marszałkowski słucha mieszkańców i przychyla się do ich prośby.

W lipcu 2023 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich podpisał ze Sweco Polska wart 1,6 mln zł kontrakt na sporządzenie koncepcji budowy zachodniej obwodnicy Kraśnika. Zgodnie z nim, wykonawca miał opracować pięć wariantów nowej drogi między Olbięcinem z Urzędowem.

- Z koncepcji wynikało, że prowadzona droga przecinała działki mieszkańcom. Nie da się poprowadzić inwestycji, która by nie naruszała działek prywatnych właścicieli, jeżeli droga biegnie nowym śladem - podał Szumera.

I dodał:

- Mamy podpisaną umowę z wykonawcą, ale do dzisiaj nie zostały przelane mu żadne pieniądze.

Co z ewentualnymi odszkodowaniami i karami umownymi?

- Na dzisiaj nie mogę odpowiedzieć na to pytanie. Musimy porozmawiać z wykonawcą i dojść do porozumienia - wyjaśnił Szumera.

W lutym 2024 r. radni gminy Dzierzkowice (przez którą miała przebiegać część projektowanej trasy) przyjęli stanowisko z apelem do Zarządu Dróg Wojewódzkim w Lublinie o odstąpienie od realizacji budowy obwodnicy.

- W każdym z zaprezentowanych wariantów konieczne jest wyburzanie budynków oraz wysiedlenie mieszkańców, co nie ma ekonomicznego ani społecznego uzasadnienia. Ponadto, zaprezentowane warianty przebiegów drogi przebiegają przez cenne obszary Natura 2000 i zakładają wycinkę lasu - czytamy w piśmie.

Zdaniem jego autorów, warianty te zaburzają ład przestrzenny gminy poprzez "zablokowanie zabudowy w nowo wydzielonych w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego terenach budowlanych".

- Rada Gminy Dzierzkowice stoi na stanowisku, iż nie jest konieczna budowa drogi wojewódzkiej, która budzi sprzeciw społeczności i nie jest uzasadniona ekonomicznie. Niezwykle ważne jest wyremontowanie istniejących sieci dróg powiatowych i gminnych, które poprawią komfort i bezpieczeństwo podróżujących - podkreślili radni.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski