Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany w centrum Lublina: Poszerzą Sowińskiego i Poniatowskiego. Nie będzie tunelu

Artur Jurkowski
Nie będzie tunelu pod Al. Racławickimi. W zamian magistrat chce poszerzyć jezdnie ulic Poniatowskiego i Sowińskiego. Spotkanie z mieszkańcami w sprawie zmian odbędzie się 19 marca w ratuszu.
Nie będzie tunelu pod Al. Racławickimi. W zamian magistrat chce poszerzyć jezdnie ulic Poniatowskiego i Sowińskiego. Spotkanie z mieszkańcami w sprawie zmian odbędzie się 19 marca w ratuszu. Jacek Babicz
Koniec marzeń o tunelu pod Al. Racławickimi i wiadukcie nad ul. Głęboką. Korki na trasie LSM - Czechów ma zmniejszyć poszerzenie ulic Sowińskiego i Poniatowskiego.

Poszerzenie - do czterech pasów ruchu - ulic Sowińskiego i Poniatowskiego, nowy asfalt na całych Al. Racławickich, bus-pasy na ul. Lipowej - szykuje się rewolucja w jeździe po Lublinie. Ratusz ma już gotowe dwa warianty koncepcji zmian i pyta mieszkańców, co o nich myślą. Na uwagi czekamy do niedzieli. Można je przesyłać drogą elektroniczną na adres: [email protected] - poinformował w poniedziałek Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

Przebudowa ulic ma ułatwić przejazd między LSM a Czechowem. Chodzi o to, by zlikwidować "wąskie gardło", jakim są teraz dla kierowców ul. Poniatowskiego oraz Sowińskiego. Tworzą się tam olbrzymie korki.

Pierwotnie problem miały rozwiązać tunel pod Al. Racławickimi oraz estakada nad ul. Głęboką, która połączyłaby ul. Sowińskiego z ul. Filaretów. Ale na te inwestycje ratusz nie ma pieniędzy. Dlatego proponuje "plan B" usprawnienia ruchu.

- Zamiast tunelu pod Al. Racławickimi przygotowujemy poszerzenie ul. Poniatowskiego i Sowińskiego - zapowiedział Karol Kieliszek.

Tunel odszedł do lamusa

Bus-pasy na Al. Racławickich i Lipowej, cztery pasy ruchu na ulicach Sowińskiego i Poniatowskiego, przebudowa fragmentu ul. Głębokiej - takie zmiany planuje ratusz w rejonie miasteczka akademickiego. Cel? Likwidacja, a co najmniej zmniejszenie, korków w przejeździe między południowymi a północnymi dzielnicami Lublina.

Ratusz przygotował dwie koncepcje zmian. Oba warianty mają wspólną część dotyczącą rozwiązań dla kierowców i pasażerów komunikacji zbiorowej. Różnią się tylko pomysłem na drogi dla rowerzystów.

- Pierwsza koncepcja zakłada budowę ścieżek rowerowych, druga - mówi o pasach dla cyklistów na wydzielonej części jezdni. Drogi dla rowerów są planowane wzdłuż Al. Racławickich, ul. Sowińskiego oraz Poniatowskiego - wskazywał Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

Zmiany na jezdniach to rezultat rezygnacji z budowy tunelu pod Al. Racławickimi. Ulice Sowińskiego i Poniatowskiego mają być poszerzone. Będą miały po cztery pasy ruchu. Z Sowińskiego dalej nie będzie można skręcić w lewo w Al. Racławickie. Ma się pojawić sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu tej ulicy z ul. Radziszewskiego. Wybudowana będzie też trakcja trolejbusowa.
Z ul. Głębokiej, jadący od strony LSM, będą mieli dwa pasy do skrętu w lewo w ul. Sowińskiego i jeden do jazdy na wprost w kierunku ul. Narutowicza.

Na całych Al. Racławickich ułożony będzie nowy asfalt. Będą tam też wyznaczone bus-pasy. - Na skrajnie prawych pasach ruchu. Pozostałe pojazdy będą miały do dyspozycji po jednym pasie w każdą stronę - dodał Kieliszek.

Bus-pasy pojawią się też na ul. Lipowej. Wykonany zostanie na niej również dodatkowy prawoskręt do wjazdu w ul. Obrońców Pokoju. Projektanci zaplanowali na Lipowej tylko trzy przejścia dla pieszych: przy Krakowskim Przedmieściu, Okopowej i Narutowicza. Pozostałe dwa: przy galerii Plaza Lublin oraz ul. Sztajna miałyby zniknąć, bo w myśl przepisów o ruchu drogowym są za blisko. - Nie chcemy likwidować tych przejść. Poprosiliśmy ministerstwo o zgodę na odstępstwo od tych wytycznych - podkreśla Kieliszek.

Ratusz wstępnie zakłada, że roboty będą wykonane w przyszłym roku. Nie wiadomo, ile będą kosztować. Pierwotnie sama przebudowa Al. Racławickich była szacowana na ok. 10 mln zł.

Tunel pod Racławickimi

516 m długości, 20 m szerokości i dwie jezdnie oddzielone ścianą - tak miał wyglądać tunel pod al. Racławickimi. Obiekt miał zaczynać się w rejonie skrzyżowania ul. Poniatowskiego i Popiełuszki. Kierowcy mieli wyjechać na ul. Sowińskiego, w okolicach rektoratu UMCS.

Budowa tunelu była jednym z najważniejszych projektów drogowych za czasów rządów Andrzeja Pruszkowskiego (PiS). Projekt tunelu był gotowy w 2005 r. Kosztował 2,4 mln zł.

Początkowo koszt inwestycji był szacowny na 120 mln zł. Roboty miały ruszyć w 2006 lub 2007 r.

W 2006 r. budowa obiektu była sztandarowym hasłem, z którym do wyborów szedł kandydat PO na prezydenta Lublina Adam Wasilewski.

Inwestycja jednak szybko została odłożona na półkę. Powód? Koszty. Ratusz oszacował nakłady na realizację na poziomie 300 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski