Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autobusy nie wyszły z pandemii. Pasażerów jest o 30 mln mniej niż przed koronawirusem

Jakub Sarek
Łukasz Kaczanowski/zdjęcie ilustracyjne
Prawie 99 mln pasażerów przewiozły do listopada 2023 r. lubelskie autobusy i trolejbusy. To o 30 mln mniej niż w "przedpandemicznym" 2019 roku. Sprawą zainteresował się radny miejski Stanisław Brzozowski (niezrzeszony) i pyta ratusz: - Dlaczego mimo upływu dosyć długiego czasu nadal ilość pasażerów MPK nie osiągnęła stanu z lat poprzedzających tzw. pandemię?

Wybuch pandemii koronawirusa w 2020 r. i związane z nią obostrzenia sprawiły, że pasażerowie rzadziej w tym czasie wybierali przejazdy autobusami i trolejbusami - wynika z danych Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

I tak: w "przedpandemicznym" 2019 r. z komunikacji miejskiej skorzystało 130,7 mln osób. Rok później - 77,9 mln. Z kolei w 2021 r. - 83,1 mln.

- System pracy i nauki zdalnej wpłynął na liczbę pasażerów komunikacji miejskiej. Restrykcyjne zasady dotyczące limitów pasażerskich w autobusach i trolejbusach przełożyła się na zwiększenie kosztów funkcjonowania, z uwagi na konieczność zwiększenia podaży (w celu dostosowania się do obowiązujących limitów) oraz przeprowadzania cyklicznych dezynfekcji - tłumaczy powody niekorzystnych zmian w liczbie pasażerów podczas pandemii Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Wszystko to sprawiło, że ZTM ciął rozkłady jazdy i liczbę kursów. Ilustrują to statystyki dotyczące tzw. wozokilometrów, które określają liczbę kilometrów pokonanych przez wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej. Wskaźniki te od czterech lat systematycznie spadają. W 2019 r. autobusy i trolejbusy przebyły 21,2 mln wkm, w 2020 - 18,2 mln, w 2021 - 18,1 mln, a w 2022 i 2023 r. - 17,5 mln wkm.

W maju 2022 r. rząd zniósł formalnie stan epidemii w Polsce. Przełożyło się to na wzrost liczby osób zainteresowanych przejazdami komunikacją miejską. W ubiegłym roku ZTM odnotował 95 mln pasażerów (o 12 mln więcej niż w 2021 r.). Natomiast do listopada 2023 r. do autobusów i trolejbusów wsiadło 98,6 mln osób, ale to wciąż ponad 30 mln pasażerów mniej niż przed czterema laty.

O podanie przyczyn "niemożności powrotu do poziomu korzystania z usług Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przez mieszkańców Lublina z lat przed tzw. pandemią" poprosił ratusz miejski radny Stanisław Brzozowski (niezrzeszony).

- Sądzę, że te sprawy są wnikliwie analizowane i chciałbym zapoznać się z tymi analizami. Dochodzą do mnie opinie, że zmniejszenie częstotliwości kursowania autobusów w okresie skokowego zmniejszenia się ilości pasażerów może być przyczyną mniejszej ilości korzystających z usług MPK, czyli tworzy się swego rodzaju samonapędzający się mechanizm. Mniej ludzi, mniej kursów, mniej kursów, mniej ludzi, i tak dalej - opisuje w swojej interpelacji radny.

Co na to miasto?

- ZTM w Lublinie podejmuje szereg działań w celu zwiększenia atrakcyjności korzystania z komunikacji miejskiej - odpowiada Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina.

Wśród nich wymienia m.in. modyfikację siatki połączeń komunikacji miejskiej, która wejdzie w życie z początkiem 2024 r.

- W jej wyniku na ulice Lublina wyjedzie więcej autobusów i trolejbusów, które w ciągu roku wykonają 600-800 tys. wozokilometrów więcej. Przełoży się to na zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów i trolejbusów - podkreśla Szymczyk.

I dodaje:

- Obecnie jedynie pięć linii w Lublinie kursuje z częstotliwością 15-minutową, natomiast w przyszłym rozkładzie jazdy takich linii będzie już 21. Podobnie w przypadku kursowania z częstotliwością 30-minutową i wyższą, liczba linii kursujących z tą częstotliwością zwiększy się odpowiednio z 15 do 30 - wskazuje Szymczyk.

Korekty w układzie tras i połączeń pojazdów komunikacji miejskiej wymusiło zaplanowane na 12 stycznia otwarcie autobusowego Dworca Lublin. Pierwszy etap zmian, który ma zacząć obowiązywać od 8 stycznia, zakłada skierowanie pod obiekt pięciu dodatkowych linii. Chodzi o te kursujące z podlubelskich miejscowości, czyli nr 5 (Świdnik i Mełgiew), 22 (Pliszczyn), 24 (Nasutów), 52 (Świdnik Mały) i 74 (Ciecierzyn i Rudnik). Ich bieg kończy się aktualnie w centrum miasta. Oznacza to, że od przyszłego miesiąca pasażerowie pod nowy dworzec będą mogli bezpośrednio dojechać autobusami aż 12 linii.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski