289 połączeń autobusowych zostało przywróconych lub utworzonych w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w województwie lubelskim – wynika z informacji Ministerstwa Infrastruktury. To dane za lata 2019-2023.
FRPA to jeden ze sztandarowych programów rządu Zjednoczonej Prawicy, którego celem miała być walka z wykluczeniem komunikacyjnym w Polsce. Został wprowadzony w 2019 roku jako wsparcie dla samorządów będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Początkowo w skali kraju budżet funduszu wynosił 300 mln zł, ale z czasem był zwiększany. W 2024 r. w puli ma być do podziału 1 mld zł.
Warunkiem uzyskania dopłaty jest sfinansowanie ze środków własnych samorządów 10 proc. wartości usługi transportu zbiorowego.
Sprawą realizacji programu zainteresowali się ostatnio posłowie PSL: Stefan Krajewski z Podlasia oraz kończący parlamentarną przygodę lubelski polityk ludowców - Jan Łopata. Ich zdaniem pomysł „autobusu do każdej gminy” wprawdzie pozwala zwłaszcza mieszkańcom wsi nieposiadającym własnych środków transportu na utrzymywanie kontaktów z miastami i dający większe możliwości, np. korzystania z usług społecznych, jednak posłowie mają wątpliwości, czy okazał się skuteczny.
- Wielu mieszkańców różnych części naszego kraju czuje się obecnie oszukanych, odczuwając jednocześnie coraz większe wykluczenie komunikacyjne – zaznaczają politycy w poselskiej interpelacji w tej sprawie.
Jak wygląda w szczegółach realizacja tego funduszu w województwie lubelskim?
Jak się okazuje, od 2019 r. Lubelszczyzna miała do dyspozycji ponad 200 mln zł, ale część samorządów nie była w ogóle zainteresowana skorzystaniem z tych pieniędzy.
Jak zauważa wiceminister infrastruktury Rafał Weber to samorządy znające potrzeby przewozowe swoich mieszańców decydują, które linie autobusowe należy uruchomić lub odtworzyć przy wsparciu środków z funduszu.
– Przy czym kształt tych połączeń i konkretny przebieg linii komunikacyjnych powinien odzwierciedlać rzeczywiste potrzeby pasażerów – zaznacza wiceminister Weber.
W pierwszym roku działalności samorządy z regionu wykorzystały 525 tys. zł z przyznanych na województwo ponad 24 mln zł. Rok później wojewoda dopłacił już prawie 5 mln zł na ten cel, a w 2021 ponad 10 mln zł. Zarówno w 2020 jak i w 2021 r. Lubelszczyźnie przyznano w ramach funduszu po ponad 66 mln zł.
Z każdym rokiem zainteresowanie dopłatami było jednak większe i w 2022 roku samorządom wypłacono ponad 14 mln zł. To oznacza, że łącznie na dopłaty do nowo utworzonych lub przywróconych połączeń w województwie lubelskim wydano ponad 30 mln zł. Natomiast w planach na 2023 roku jest wydanie kolejnych ponad 25 mln zł.
Jak podaje resort infrastruktury od początku działalności funduszu w całym kraju dopłatą objęto łącznie 6762 linie komunikacyjne.
- Giełda staroci na placu Zamkowym w Lublinie znów przyciągnęła tłumy [ZDJĘCIA]
- Dyplomatorium absolwentów kierunku lekarskiego. Zdjęcia
- Za nami akcja „Drzewko za surowce wtórne". Rozdaliśmy 2,5 tys. sadzonek. Zdjęcia
- Uroczyste ślubowanie uczniów klas mundurowych XIV LO w Lublinie. Zobacz zdjęcia
- Czaszki, nietoperze i dynie z czekolady. Halloweenowe przysmaki zachwycają detalami
- Rozdano certyfikaty "Miejsc Przyjaznych Seniorom". Zdjęcia
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?