Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz więcej pieniędzy na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie

Tomasz Nieśpiał
Tomasz Nieśpiał
archiwum
Ponad 30 mln zł otrzymały samorządy z województwa lubelskiego na dopłaty do przewozów autobusowych w latach 2019-2020. Kolejne ponad 25 mln zł mają wykorzystać w tym roku.

289 połączeń autobusowych zostało przywróconych lub utworzonych w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w województwie lubelskim – wynika z informacji Ministerstwa Infrastruktury. To dane za lata 2019-2023.

FRPA to jeden ze sztandarowych programów rządu Zjednoczonej Prawicy, którego celem miała być walka z wykluczeniem komunikacyjnym w Polsce. Został wprowadzony w 2019 roku jako wsparcie dla samorządów będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Początkowo w skali kraju budżet funduszu wynosił 300 mln zł, ale z czasem był zwiększany. W 2024 r. w puli ma być do podziału 1 mld zł.

Warunkiem uzyskania dopłaty jest sfinansowanie ze środków własnych samorządów 10 proc. wartości usługi transportu zbiorowego.

Sprawą realizacji programu zainteresowali się ostatnio posłowie PSL: Stefan Krajewski z Podlasia oraz kończący parlamentarną przygodę lubelski polityk ludowców - Jan Łopata. Ich zdaniem pomysł „autobusu do każdej gminy” wprawdzie pozwala zwłaszcza mieszkańcom wsi nieposiadającym własnych środków transportu na utrzymywanie kontaktów z miastami i dający większe możliwości, np. korzystania z usług społecznych, jednak posłowie mają wątpliwości, czy okazał się skuteczny.

- Wielu mieszkańców różnych części naszego kraju czuje się obecnie oszukanych, odczuwając jednocześnie coraz większe wykluczenie komunikacyjne – zaznaczają politycy w poselskiej interpelacji w tej sprawie.

Jak wygląda w szczegółach realizacja tego funduszu w województwie lubelskim?

Jak się okazuje, od 2019 r. Lubelszczyzna miała do dyspozycji ponad 200 mln zł, ale część samorządów nie była w ogóle zainteresowana skorzystaniem z tych pieniędzy.

Jak zauważa wiceminister infrastruktury Rafał Weber to samorządy znające potrzeby przewozowe swoich mieszańców decydują, które linie autobusowe należy uruchomić lub odtworzyć przy wsparciu środków z funduszu.

– Przy czym kształt tych połączeń i konkretny przebieg linii komunikacyjnych powinien odzwierciedlać rzeczywiste potrzeby pasażerów – zaznacza wiceminister Weber.

W pierwszym roku działalności samorządy z regionu wykorzystały 525 tys. zł z przyznanych na województwo ponad 24 mln zł. Rok później wojewoda dopłacił już prawie 5 mln zł na ten cel, a w 2021 ponad 10 mln zł. Zarówno w 2020 jak i w 2021 r. Lubelszczyźnie przyznano w ramach funduszu po ponad 66 mln zł.

Z każdym rokiem zainteresowanie dopłatami było jednak większe i w 2022 roku samorządom wypłacono ponad 14 mln zł. To oznacza, że łącznie na dopłaty do nowo utworzonych lub przywróconych połączeń w województwie lubelskim wydano ponad 30 mln zł. Natomiast w planach na 2023 roku jest wydanie kolejnych ponad 25 mln zł.

Jak podaje resort infrastruktury od początku działalności funduszu w całym kraju dopłatą objęto łącznie 6762 linie komunikacyjne.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski