Zakończenie budowy Dworca Metropolitalnego
Chociaż nadal trwa kompletowanie wyposażenia, urządzanie wnętrza oraz adaptacja budynku do jego funkcji, to pierwsze autobusy mają odjechać jeszcze z początkiem roku. Z kolei w dniach 12-14 stycznia 2024 r. planowane są Dni Otwarte z atrakcjami dla mieszkańców. To dobra wiadomość zarówno dla mieszkańców, jak i władz miasta, ponieważ wieloletnia inwestycja przysparzała wiele problemów.
Dworzec Lublin to trzykondygnacyjny budynek o powierzchni użytkowej ok. 18 tys. m2 z garażem podziemnym typu „Park&Ride". Miejsca postojowe pomieszczą 174 samochody.
W pobliżu obiektu zlokalizowane są perony dla autobusów i busów z efektownym szklanym zadaszeniem wspartym na filarach. Aby umożliwić kompleksową obsługę autobusów elektrycznych, powstały stanowiska do ich ładowania. W niedalekiej odległości od Dworca Lublin, wykonano obszerny parking ze 122 miejscami postojowymi dla autobusów i busów oczekujących na odjazd. Nie zabrakło również monitoringu, oświetlenia oraz instalacji Hotspot.
Innowacyjnym rozwiązaniem jest użytkowy dach w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi i wypoczynkowym oraz traktami spacerowymi. Znajdą się tam stoliki i krzesła oraz hamaki. Z myślą o najmłodszych na części dachu powstał też plac zabaw, który składa się z systemowego parku linowego.
Przestrzeń wokół Dworca wypełnia zieleń. Na całym terenie inwestycji posadzono 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych. Do tego powstała tzw. zielona ściana o powierzchni 290 m2 z blisko 27 tys. roślin.
Projekt Dworca Lublin ma już na koncie kilka nagród. W 2019 roku znalazł się na tak zwanej „krótkiej liście” nominowanych do nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festival w Amsterdamie.
Do Dworca nowymi drogami
Modernizację przeszedł także układ drogowy. Przebudowane ulice mają usprawnić ruch i dostęp do nowego obiektu. Na ul. Pocztowej wykonano pełną wymianę konstrukcji jezdni wraz z chodnikami. Przebudowę przeszła też ul. Młyńska od ronda Sportowców do skrzyżowania z ul. Dworcową. Powstała na niej ścieżka rowerowa wzdłuż chodnika od strony Dworca. Pl. Dworcowy, po całkowitym usunięciu ruchu kołowego, stał się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego.
Obsługa komunikacyjna
Wprowadzanie oferty przewozowej dla obsługi Dworca Lublin będzie się odbywało etapami. Taką formę uzgodniono w trakcie przeprowadzonych konsultacji społecznych. W pierwszej kolejności nastąpi wzmocnienie dotychczasowej obsługi komunikacyjnej w okolicy Dworca Lublin, polegające na skierowaniu tam linii nr: 5, 22, 24, 52 i 74. Pojazdy zatrzymywać się będą bezpośrednio przy obiekcie na przystanku zlokalizowanym w jego sąsiedztwie. Pasażerowie będą mogli dojechać bezpośrednio do Dworca aż 12 liniami komunikacji miejskiej. Ponadto obsługa tej części miasta odbywa się także dzięki skomunikowaniu ul. Wolskiej i Kunickiego. Tym samym, po pierwszych zmianach w okolice dworca dojadą aż 23 linie, w tym jedna nocna. Nowa oferta przewozowa zacznie obowiązywać z początkiem stycznia.
Pierwszy autobus wodorowy w Lublinie
Od 1 września do obsługi liniowej skierowany został pierwszy autobus wodorowy – 12-metrowy pojazd marki Solaris.
Fabrycznie nowy autobus wodorowy Solaris Urbino 12 Hydrogen to pojazd klimatyzowany, niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony w automat do sprzedaży biletów oraz system do zliczania pasażerów. Pojazd na pokład może zabrać 85 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Wartość pojazdu to ponad 3,7 mln zł brutto.
Autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik. Nie ma żadnego procesu spalania – w wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną. Wodór jest zatem wyjątkowo efektywnym nośnikiem energii, a efektem spalania zielonego wodoru jest wyłącznie woda.
Pierwsze przegubowe autobusy elektryczne na ulicach Lublina
10 lipca, na ulice Lublina wyjechały pierwsze nowe, przegubowe autobusy elektryczne marki Solaris. W maju 2021 r. ZTM w Lublinie rozstrzygnął przetarg na zakup 7 sztuk autobusów elektrycznych przegubowych.
Zakup jest kolejnym krokiem w budowie systemu autobusu elektrycznego w Lublinie. W naszym mieście pierwsze elektrobusy wyjechały na trasę w październiku 2021 r. Był to dla Lublina ważny moment. W 2021 r. trafiła pierwsza partia autobusów elektrycznych marki Solaris.
- Zobacz kibiców na meczu lubelskich siatkarzy. Wynik ich zaskoczył
- Lubelski Klub Morsów zanurkował w Wigilię! "Teraz można zasiadać do stołu". Zdjęcia
- Najpiękniejsze szopki w lubelskich kościołach. Zobacz zdjęcia
- Wigilijny spacer po centrum miasta. Zobacz zdjęcia
- Jakaś światłość nad Roztoczem się rozchodzi...Zobacz zdjęcia świątecznych iluminacji
- Cheerleaderki koszykarzy Startu Lublin w świątecznym nastroju. Zobacz zdjęcia
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?