Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec Metropolitalny, autobus wodorowy i nowe drogi. To tylko część zmian w lubelskiej komunikacji miejskiej w 2023 roku. Zdjęcia

OPRAC.:
Aleksandra Szymczak
Aleksandra Szymczak
Pierwszy w Lublinie autobus wodorowy i autobusy elektryczne przegubowe, a także finalizacja Dworca Lublin – to tylko część inwestycji związanych z komunikacją miejską w Lublinie, które zostały zrealizowane w 2023 roku.

Zakończenie budowy Dworca Metropolitalnego

Chociaż nadal trwa kompletowanie wyposażenia, urządzanie wnętrza oraz adaptacja budynku do jego funkcji, to pierwsze autobusy mają odjechać jeszcze z początkiem roku. Z kolei w dniach 12-14 stycznia 2024 r. planowane są Dni Otwarte z atrakcjami dla mieszkańców. To dobra wiadomość zarówno dla mieszkańców, jak i władz miasta, ponieważ wieloletnia inwestycja przysparzała wiele problemów.

Dworzec Lublin to trzykondygnacyjny budynek o powierzchni użytkowej ok. 18 tys. m2 z garażem podziemnym typu „Park&Ride". Miejsca postojowe pomieszczą 174 samochody.

W pobliżu obiektu zlokalizowane są perony dla autobusów i busów z efektownym szklanym zadaszeniem wspartym na filarach. Aby umożliwić kompleksową obsługę autobusów elektrycznych, powstały stanowiska do ich ładowania. W niedalekiej odległości od Dworca Lublin, wykonano obszerny parking ze 122 miejscami postojowymi dla autobusów i busów oczekujących na odjazd. Nie zabrakło również monitoringu, oświetlenia oraz instalacji Hotspot.

Innowacyjnym rozwiązaniem jest użytkowy dach w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi i wypoczynkowym oraz traktami spacerowymi. Znajdą się tam stoliki i krzesła oraz hamaki. Z myślą o najmłodszych na części dachu powstał też plac zabaw, który składa się z systemowego parku linowego.

Przestrzeń wokół Dworca wypełnia zieleń. Na całym terenie inwestycji posadzono 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych. Do tego powstała tzw. zielona ściana o powierzchni 290 m2 z blisko 27 tys. roślin.

Projekt Dworca Lublin ma już na koncie kilka nagród. W 2019 roku znalazł się na tak zwanej „krótkiej liście” nominowanych do nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festival w Amsterdamie.

Do Dworca nowymi drogami

Modernizację przeszedł także układ drogowy. Przebudowane ulice mają usprawnić ruch i dostęp do nowego obiektu. Na ul. Pocztowej wykonano pełną wymianę konstrukcji jezdni wraz z chodnikami. Przebudowę przeszła też ul. Młyńska od ronda Sportowców do skrzyżowania z ul. Dworcową. Powstała na niej ścieżka rowerowa wzdłuż chodnika od strony Dworca. Pl. Dworcowy, po całkowitym usunięciu ruchu kołowego, stał się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego.

Obsługa komunikacyjna

Wprowadzanie oferty przewozowej dla obsługi Dworca Lublin będzie się odbywało etapami. Taką formę uzgodniono w trakcie przeprowadzonych konsultacji społecznych. W pierwszej kolejności nastąpi wzmocnienie dotychczasowej obsługi komunikacyjnej w okolicy Dworca Lublin, polegające na skierowaniu tam linii nr: 5, 22, 24, 52 i 74. Pojazdy zatrzymywać się będą bezpośrednio przy obiekcie na przystanku zlokalizowanym w jego sąsiedztwie. Pasażerowie będą mogli dojechać bezpośrednio do Dworca aż 12 liniami komunikacji miejskiej. Ponadto obsługa tej części miasta odbywa się także dzięki skomunikowaniu ul. Wolskiej i Kunickiego. Tym samym, po pierwszych zmianach w okolice dworca dojadą aż 23 linie, w tym jedna nocna. Nowa oferta przewozowa zacznie obowiązywać z początkiem stycznia.

Pierwszy autobus wodorowy w Lublinie

Od 1 września do obsługi liniowej skierowany został pierwszy autobus wodorowy – 12-metrowy pojazd marki Solaris.

Fabrycznie nowy autobus wodorowy Solaris Urbino 12 Hydrogen to pojazd klimatyzowany, niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony w automat do sprzedaży biletów oraz system do zliczania pasażerów. Pojazd na pokład może zabrać 85 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Wartość pojazdu to ponad 3,7 mln zł brutto.

Autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik. Nie ma żadnego procesu spalania – w wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną. Wodór jest zatem wyjątkowo efektywnym nośnikiem energii, a efektem spalania zielonego wodoru jest wyłącznie woda.

Pierwsze przegubowe autobusy elektryczne na ulicach Lublina

10 lipca, na ulice Lublina wyjechały pierwsze nowe, przegubowe autobusy elektryczne marki Solaris. W maju 2021 r. ZTM w Lublinie rozstrzygnął przetarg na zakup 7 sztuk autobusów elektrycznych przegubowych.

Zakup jest kolejnym krokiem w budowie systemu autobusu elektrycznego w Lublinie. W naszym mieście pierwsze elektrobusy wyjechały na trasę w październiku 2021 r. Był to dla Lublina ważny moment. W 2021 r. trafiła pierwsza partia autobusów elektrycznych marki Solaris.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski