Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łęczna będzie musiała jeszcze poczekać na nowy most. Pierwszy przetarg zakończył się fiaskiem. Co się stało?

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
GDDKiA Lublin/archiwum
GDDKiA po raz kolejny będzie szukał chętnego do wybudowania mostu na Wieprzu w Łęcznej. Pierwsze podejście do znalezienia wykonawcy robót zostało unieważnione. Najpierw z podpisania umowy zrezygnował Budimex, a później swoich ofert nie podtrzymali pozostali uczestnicy postępowania.

Gdyby wszystko szło zgodnie z planem to w pierwszej połowie 2024 r. kierowcy wjeżdżający i wyjeżdżający z Łęcznej drogą nr 82 pokonywaliby Wieprz po nowym moście. Ale tak nie będzie. GDDKiA unieważnił przetarg na realizację inwestycji. Powód?

- Cena oferty z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia - wskazuje GDDKiA.

Przetarg na budowę mostu ruszył pod koniec września 2021 r. Dwa miesiące później GDDKiA poznała oferty wykonawców, a w lutym tego roku wskazała najkorzystniejszą z nich. Złożył ją Budimex. Opiewała na 36,4 mln zł. Kwota była o 6,8 mln zł niższa niż gotowa była wydać GDDKiA, która zarezerwowała na ten cel 43,2 mln zł.

Czarne chmury nad inwestycją zaczęły się zbierać w marcu. Budimex poinformował, że nie podpisze umowy na budowę mostu. Argumentował to „zmianą sytuacji rynkowej spowodowanej inwazją Rosji na Ukrainę”. - Co skutkuje diametralnym wzrostem ryzyka finansowego po stronie wykonawcy a tym samym narażałoby też na straty zamawiającego, gdyby zdecydował się realizować to zamówienie - wyjaśniał przyczyny tej decyzji Michał Wrzosek, rzecznik prasowy firmy Budimex. I wyliczał:

- W niektórych rodzajach wyrobów budowlanych od lutego 2022 roku ceny niektórych materiałów wykorzystywanych w budownictwie drogowym - stal, ropa, aluminium, asfalty - wzrosły w ciągu miesiąca o ok. 80 proc.

GDDKiA unieważniło wybór oferty Budimeksu. Zwróciło się do pozostałych oferentów z pytaniem czy podtrzymują swoje. Do przetargu zgłosiło się 11 firm i konsorcjów z czego siedem zaproponowało kwotę niższą od tej, którą GDDKiA przeznaczyło na inwestycję.

Pozostali uczestnicy przetargu nie podtrzymali jednak swoich ofert, które złożyli siedem miesięcy temu.

GDDKiA informuje, że przygotowuje materiały do nowego przetargu na budowę mostu w Łęcznej. Powstanie on obok obecnej przeprawy. Po jej północnej stronie, czyli po lewej jadąc od strony Lublina. Będzie szerszy od dotychczasowego. Jezdnia ma mieć siedem metrów szerokości. Po obu jej stronach powstaną półmetrowe opaski bezpieczeństwa oraz ciągi pieszo-rowerowe o szerokości 2,9 metra.

Nowy most zaprojektowano jako obiekt z trzema przęsłami. Będą mogły z niego korzystać pojazdy o masie do 50 ton (obecny ma nośność 30 ton).

- Odsunięcie osi drogi od budynków mieszkalnych z jednoczesnym zastosowaniem „cichej nawierzchni” oraz budową ekranów akustycznych wpłyną na poprawę komfortu życia mieszkańców przy ul. Pasternik – wskazują projektanci.

Po wybudowaniu nowego mostu stara przeprawa zastanie rozebrana.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski