Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubelski dworzec metropolitalny utknął. Kiedy dowiemy się, ile ratusz będzie musiał wydać na inwestycję?

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
wizualizacja/materiały prasowe
Na około 300 mln zł lubelski ratusz szacuje koszt budowy metropolitalnego dworca autobusowego przy ul. Dworcowej, w sąsiedztwie dworca PKP. A ile faktycznie pochłoną roboty? Odpowiedź dadzą oferty złożone w trwającym przetargu. Te poznamy najwcześniej pod koniec lipca, bo miasto o kolejny miesiąc przesunęło termin ich otwarcia.

To największa, najdroższa i, zdaniem ratusza, jedna z najbardziej zmieniających Lublin inwestycji w najbliższych latach. Chodzi o budowę dworca metropolitalnego przy ul. Dworcowej. Być może do tych „naj” dojedzie jeszcze jedno - najdłużej trwający przetarg na wyłonienie wykonawcy prac. Ratusz o kolejny miesiąc wydłużył czas na składanie ofert przez zainteresowanych wykonawców. Powód? Setki pytań do projektu ze strony firm zainteresowanych kontaktem. – Łącznie to 600 zapytań. Na część już udzieliliśmy odpowiedzi, ale zostało ich jeszcze ok. 200 – wylicza Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina.

Przetarg został ogłoszony w lutym. Oferty firm walczących o kontrakt mieliśmy poznać w marcu. Ale tak się nie stało. Data otwarcia ofert była przesuwane o kolejne miesiące: na koniec kwietnia, koniec maja, koniec czerwca aż do obecnie obowiązującej na koniec lipca. Czy to ostanie przesunięcie? Nie wiadomo.

– Liczymy, że umowę podpiszemy jesienią

– mówi Szymczyk.

Ratusz szacuje koszt budowy dworca – wraz z przebudową okolicznych dróg – na prawie 300 mln zł. Przy czym 173 mln zł do inwestycji ma dołożyć Unia Europejska. Nowy dworzec ma być gotowy najpóźniej do 29 lipca 2022 r. I ta data nie zmieniła się od momentu ogłoszenia przetargu.

Przetarg obejmuje trzy elementy. Najważniejszy to budowa samego kompleksu dworcowego (dwukondygnacyjny budynek będzie miał 12 metrów wysokości, powstanie m.in. 43 peronów komunikacji zamiejskiej, podziemny parking dla 220-232 aut). Kolejne dwa zlecenia dotyczą dróg. Pierwsze z nich to przebudowa ul. 1 Maja na odcinku od pl. Dworcowego do pl. Bychawskiego. Drugie - wykonie prac przy kilku ulicach: Krochmalnej, Stadionowej, Młyńskiej, Dworcowej, Pocztowej, przeniesienie Gazowej, przebudowa ul. Kunickiego i pl. Bychawskiego.

Projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie

Dworzec Metropolitalny w Lublinie idzie po pieniądze. Chodzi...

Zmiany w tym rejonie Lublina będą jednak większe. Kolejny przetarg dotyczy budowy połączenia ul. Dworcowej z al. Piłsudskiego oraz zjazdu z estakady Lubelskiego Lipca’80 w kierunku Targów Lublin. To postępowanie ruszyło w maju. Oferty firm chcących wybudować drogi miały być otworzone na początku lipca. Ale w tym przypadku termin też został przesunięty o miesiąc, czyli na początek sierpnia. Drogi „zamawiane” w tym przetargu mają być gotowe w październiku 2021 r., czyli kilka miesięcy przed zakończeniem budowy samego dworca.

Prezydent Lublina Krzysztof Żuk opisuje budowę dworca i układ dróg wokół niego jako inwestycyjny „okręt flagowy” - Wiąże się nie tylko z przebudową całej infrastruktury komunikacyjnej, ale też z szeroko rozumianą rewitalizacją zaniedbanego przez lata obszaru przydworcowego – podkreślał Żuk podczas debaty nad budżetem miasta na 2020 r.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski